
In vergelijking met de elandproef ruim twintig jaar geleden, is elke uitkomst waarbij de A-klasse niet op zijn dak ligt een doorslaand succes te noemen. In 1997 legde een stel Zweedse journalisten de toen nieuwe A-klasse bij een elandproef op zijn bovenkant. Als resultaat kreeg de A-klasse standaard ESP en een aangepast onderstel.
We zijn meer dan twintig jaar verder en de A-klasse is geen hoog voertuig meer om mee naar de bingoavond te gaan, maar een gelikte hatchback. De potentste versie, de Mercedes-AMG A 45 S, produceert zelfs 421 pk. Het Spaanse KM77 pakt de krachtigste hot hatch van dit moment om te zien hoe hij presteert in de uitwijkproef.
De doelsnelheid bij de proef is niet heel verrassend 77 km/u. We hadden van de Mercedes-AMG A 45 S verwacht dat hij heel aardig zou presteren, gezien zaken als de adaptieve dempers en alle slimme systemen, maar het valt wat tegen. Het lukt de bestuurder niet om alle pylonen te ontwijken bij een snelheid van 77 km/u; bij een snelheid van 75 km/u is de elandproef nog wel succesvol.
Goed, geen levensgevaarlijke praktijken, maar een Peugeot 208 presteert bijvoorbeeld beter, net als een Skoda Scala. Het A-klasse niveau van de elandproef is nu gelijk aan dat van de Dacia Duster, die eerder getest werd door KM77. De AMG A 45 presteert in ieder geval nog een stuk beter dan de Mercedes CLA op normale banden, die had een snelheid van 66 km/u nodig om te slagen.
Het lijkt sowieso wel een trend te zijn dat moderne auto’s steeds minder goed presteren in elandproeven. Misschien dat het te maken heeft met de noodzaak om groenere banden te monteren, die minder rolweerstand hebben en zuiniger zijn, maar minder grip leveren. Maar bij een AMG met sportbanden zou je dan juist verwachten dat ie wel goed zou presteren.
Mercedes-AMG A 45 S elandproef
Meer van TopGear


Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De goedkoopste Mercedes sedan die je in Nederland kan bestellen, gaat eruit

Mercedes-AMG A 45 S (facelift) review: Nog altijd de heetste

Mercedes A-klasse review: Is de auto nog steeds een beetje matig?

Mercedes-AMG A 45 S of Audi RS 3 Sportback: welke van de twee is beter?

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

Zie jij (zonder te spieken) welke auto een mafklapper aan puin heeft gereden in Rotterdam?

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mercedes-AMG A 45 S (facelift) review: Nog altijd de heetste

Mercedes-AMG A 45 S of Audi RS 3 Sportback: welke van de twee is beter?

Mercedes-AMG A 45 S 4Matic+ vs Audi RS Q3 Sportback

Posaidon Mercedes-AMG A 45 RS krijgt 525 pk

Renntech Mercedes-AMG A 45 krijgt 600 pk

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

Top 10: deze flitspalen flitsen het meest (en leveren de meeste boetes op)

Het bewijs weer dat Mercedes-AMG geen AMGs zijn: tegenwoordig net als us-musclecars. behalve SLS dan ofzo. We praten hier over de 4e(!) generatie A-klasse.
Die ‘hoog’ voertuig (1e generatie) die jullie vinden voor een bingo-avond is met ESP en aangepast onderstel SNELLER dan deze A 45 S: 85km/h (als ik me goed herinnert, in ieder geval boven de 80).
Diezelfde Zweedse journalisten werden door Mercedes hiervoor uitgenodigd om het zelf met eigen ogen vast te stellen.
De A210 AMG moet dan nog sneller gaan door deze proef.
Daarnaast raast deze ‘bingo-avond’ wagen in diesel met 95pk uitvoering een Lamborghini Gallardo(?) (400+ PK) voorbij op de Nurnburgring met nog niet eens optimale set-up.
Verschiet er niet van. Heb een A met sportpakket en nog wiebelt dat ding als een camionette.. Heb er coils moeten onderzetten.
Miettewage dan wazabehh a sbe3