
In vergelijking met de elandproef ruim twintig jaar geleden, is elke uitkomst waarbij de A-klasse niet op zijn dak ligt een doorslaand succes te noemen. In 1997 legde een stel Zweedse journalisten de toen nieuwe A-klasse bij een elandproef op zijn bovenkant. Als resultaat kreeg de A-klasse standaard ESP en een aangepast onderstel.
We zijn meer dan twintig jaar verder en de A-klasse is geen hoog voertuig meer om mee naar de bingoavond te gaan, maar een gelikte hatchback. De potentste versie, de Mercedes-AMG A 45 S, produceert zelfs 421 pk. Het Spaanse KM77 pakt de krachtigste hot hatch van dit moment om te zien hoe hij presteert in de uitwijkproef.
De doelsnelheid bij de proef is niet heel verrassend 77 km/u. We hadden van de Mercedes-AMG A 45 S verwacht dat hij heel aardig zou presteren, gezien zaken als de adaptieve dempers en alle slimme systemen, maar het valt wat tegen. Het lukt de bestuurder niet om alle pylonen te ontwijken bij een snelheid van 77 km/u; bij een snelheid van 75 km/u is de elandproef nog wel succesvol.
Goed, geen levensgevaarlijke praktijken, maar een Peugeot 208 presteert bijvoorbeeld beter, net als een Skoda Scala. Het A-klasse niveau van de elandproef is nu gelijk aan dat van de Dacia Duster, die eerder getest werd door KM77. De AMG A 45 presteert in ieder geval nog een stuk beter dan de Mercedes CLA op normale banden, die had een snelheid van 66 km/u nodig om te slagen.
Het lijkt sowieso wel een trend te zijn dat moderne auto’s steeds minder goed presteren in elandproeven. Misschien dat het te maken heeft met de noodzaak om groenere banden te monteren, die minder rolweerstand hebben en zuiniger zijn, maar minder grip leveren. Maar bij een AMG met sportbanden zou je dan juist verwachten dat ie wel goed zou presteren.
Mercedes-AMG A 45 S elandproef
Meer van TopGear


Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De goedkoopste Mercedes sedan die je in Nederland kan bestellen, gaat eruit

Mercedes-AMG A 45 S (facelift) review: Nog altijd de heetste

Mercedes A-klasse review: Is de auto nog steeds een beetje matig?

Mercedes-AMG A 45 S of Audi RS 3 Sportback: welke van de twee is beter?

Met deze briljante camper kun je gewoon de campings overslaan

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Is zo’n superchique Mercedes CLS Shooting Brake (X218) na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Met deze AMG met vijfcilinder kun je makkelijk 1.000 kilometer op een tank halen

Deze motor weegt slechts 13,1 kilo maar levert 750 pk

Heeft de gloednieuwe Mercedes CLA als eerste géén irritante geluidjes? (review)

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mercedes-AMG A 45 S (facelift) review: Nog altijd de heetste

Mercedes-AMG A 45 S of Audi RS 3 Sportback: welke van de twee is beter?

Mercedes-AMG A 45 S 4Matic+ vs Audi RS Q3 Sportback

Posaidon Mercedes-AMG A 45 RS krijgt 525 pk

Renntech Mercedes-AMG A 45 krijgt 600 pk

Speciale feest-Volkswagen met 326 pk komt nu ook naar Nederland

Luxe en chique Honda is eigenlijk dikker dan een 2-serie of CLA, of niet?

Heeft de gloednieuwe Mercedes CLA als eerste géén irritante geluidjes? (review)

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

Mercedes CLA Shooting Brake: station die 761 km op een volle accu haalt

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal

Als je goedkoop boodschappen wil doen in Duitsland, heb je aan je rijbewijs niet voldoende

Speciale feest-Volkswagen met 326 pk komt nu ook naar Nederland

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Geen maximumsnelheid in Nederland? Dat kan prima, volgens dit onderzoek

Helemaal zelfstandig rijdende vrachtwagens lopen tegen een grappig probleem aan in de VS

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal

Pas op: op deze dag is de volgende week de beruchte Flitsmarathon in Nederland (én de rest van Europa)

In deze Europese vakantiestreken zijn flitspalen vanaf nu uitgeschakeld – dit is waarom

Het bewijs weer dat Mercedes-AMG geen AMGs zijn: tegenwoordig net als us-musclecars. behalve SLS dan ofzo. We praten hier over de 4e(!) generatie A-klasse.
Die ‘hoog’ voertuig (1e generatie) die jullie vinden voor een bingo-avond is met ESP en aangepast onderstel SNELLER dan deze A 45 S: 85km/h (als ik me goed herinnert, in ieder geval boven de 80).
Diezelfde Zweedse journalisten werden door Mercedes hiervoor uitgenodigd om het zelf met eigen ogen vast te stellen.
De A210 AMG moet dan nog sneller gaan door deze proef.
Daarnaast raast deze ‘bingo-avond’ wagen in diesel met 95pk uitvoering een Lamborghini Gallardo(?) (400+ PK) voorbij op de Nurnburgring met nog niet eens optimale set-up.
Verschiet er niet van. Heb een A met sportpakket en nog wiebelt dat ding als een camionette.. Heb er coils moeten onderzetten.
Miettewage dan wazabehh a sbe3