In vergelijking met de elandproef ruim twintig jaar geleden, is elke uitkomst waarbij de A-klasse niet op zijn dak ligt een doorslaand succes te noemen. In 1997 legde een stel Zweedse journalisten de toen nieuwe A-klasse bij een elandproef op zijn bovenkant. Als resultaat kreeg de A-klasse standaard ESP en een aangepast onderstel.

We zijn meer dan twintig jaar verder en de A-klasse is geen hoog voertuig meer om mee naar de bingoavond te gaan, maar een gelikte hatchback. De potentste versie, de Mercedes-AMG A 45 S, produceert zelfs 421 pk. Het Spaanse KM77 pakt de krachtigste hot hatch van dit moment om te zien hoe hij presteert in de uitwijkproef.

De doelsnelheid bij de proef is niet heel verrassend 77 km/u. We hadden van de Mercedes-AMG A 45 S verwacht dat hij heel aardig zou presteren, gezien zaken als de adaptieve dempers en alle slimme systemen, maar het valt wat tegen. Het lukt de bestuurder niet om alle pylonen te ontwijken bij een snelheid van 77 km/u; bij een snelheid van 75 km/u is de elandproef nog wel succesvol.

Goed, geen levensgevaarlijke praktijken, maar een Peugeot 208 presteert bijvoorbeeld beter, net als een Skoda Scala. Het A-klasse niveau van de elandproef is nu gelijk aan dat van de Dacia Duster, die eerder getest werd door KM77. De AMG A 45 presteert in ieder geval nog een stuk beter dan de Mercedes CLA op normale banden, die had een snelheid van 66 km/u nodig om te slagen.

Het lijkt sowieso wel een trend te zijn dat moderne auto’s steeds minder goed presteren in elandproeven. Misschien dat het te maken heeft met de noodzaak om groenere banden te monteren, die minder rolweerstand hebben en zuiniger zijn, maar minder grip leveren. Maar bij een AMG met sportbanden zou je dan juist verwachten dat ie wel goed zou presteren.

Mercedes-AMG A 45 S elandproef

Reacties

  • Dikke Bertus heeft op 9 oktober 2020 geschreven:

    Het bewijs weer dat Mercedes-AMG geen AMGs zijn: tegenwoordig net als us-musclecars. behalve SLS dan ofzo. We praten hier over de 4e(!) generatie A-klasse.

    Die ‘hoog’ voertuig (1e generatie) die jullie vinden voor een bingo-avond is met ESP en aangepast onderstel SNELLER dan deze A 45 S: 85km/h (als ik me goed herinnert, in ieder geval boven de 80).
    Diezelfde Zweedse journalisten werden door Mercedes hiervoor uitgenodigd om het zelf met eigen ogen vast te stellen.
    De A210 AMG moet dan nog sneller gaan door deze proef.

    Daarnaast raast deze ‘bingo-avond’ wagen in diesel met 95pk uitvoering een Lamborghini Gallardo(?) (400+ PK) voorbij op de Nurnburgring met nog niet eens optimale set-up.

    Reageer
  • Alain87 heeft op 26 augustus 2020 geschreven:

    Verschiet er niet van. Heb een A met sportpakket en nog wiebelt dat ding als een camionette.. Heb er coils moeten onderzetten.

    • Wouter heeft op 28 augustus 2020 geschreven:

      Miettewage dan wazabehh a sbe3

      Reageer
    Reageer

Laat een antwoord achter aan Alain87 Reactie annuleren

(verplicht)