
De Mercedes-AMG C 43 was een tijdje de bestverkochte motorisering van AMG. Hij was wat vriendelijker geprijsd dan de 63-versie met een V8 en met de 390 pk sterke V6 kwam je niets te kort. We hebben goed nieuws: de populaire uitvoering is krachtiger geworden. Het, uh, andere nieuws: het is nu een viercilinder.
Zeg hallo tegen de 2,0-liter viercilinder turbomotor; schoner en milieuvriendelijker dan voorheen, maar toch het extra duwtje in de rug waar kopers om vragen. Over hoeveel pk hebben we het? Welnu, 408 pk en 500 Nm. AMG zegt echter ook ‘in bepaalde rijsituaties’ nog 14 pk uit de startgenerator te kunnen persen. Dezelfde motor levert in de Mercedes-AMG A 43 trouwens 421 pk.
De Mercedes-AMG C 43 is een mild-hybrid
De startgenerator voedt het 48-volt systeem bij bijvoorbeeld het afremmen. Ook zit er, net als bij de SL 43, een elektromotor in de turbo die helpt met het opspoelen bij lagere toeren. De 0-100-tijd is 4,6 seconden voor de sedan en 4,7 seconden voor de stationwagen. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u of 265 km/u met de juiste optie.
Het zou trouwens heel vreemd zijn als deze 43 nog wel meer dan vier cilinders zou krijgen, want ook de aankomende C 63 zal deze motor gebruiken, maar dan met plug-in hybride techniek. Een V8 zit er dus niet meer in voor de C-klasse, daarvoor moet je bij de E-klasse zijn.
De achterwielen sturen mee
Vierwielaandrijving is een vast onderdeel, waar 31 procent van het koppel naar de voorwielen gaat en de rest naar achteren. Ook zijn meesturende achterwielen standaard op de Mercedes-AMG C 43. Adaptieve dempers zitten er ook altijd op, net als een automaat met negen versnellingen..
Merc zegt dat 18-inch wielen standaard zijn, maar je hebt ook de keuze uit 19- of 20-inchers, als je dat liever hebt. Het interieur is uitgerust met AMG-stoelen bekleed met zwart, synthetisch microvezelmateriaal met rode contrasterende stiksels, maar je mag dit ook upgraden naar leer of nappaleder, afhankelijk van het budget. De prijzen van de nieuwe Mercedes-AMG C 43 met zijn viercilinder zijn nog niet bekend.
Meer van TopGear


Mercedes bevestigt toekomst V8 in de C 63 (maar gaan ze het nu ook doen?)

Eindelijk: de Mercedes C 63 AMG heeft nu een achtcilinder

AMG geeft toe klanten te verliezen door viercilinder, maar vanwege een andere reden dan je denkt

Brabus C 63 730 heeft 730 pk, maar wel slechts een viercilinder

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio vs Mercedes-AMG C 63 S 4Matic+

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Mercedes neemt meest gehate feature van Tesla over (maar doet het nu wel goed)?

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

De olieprijs daalt enorm, maar waarom merk ik daar aan de pomp niets van?

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Is dit het begin van het einde voor de trajectcontroles in België?

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland
