
De Mercedes-AMG C 43 was een tijdje de bestverkochte motorisering van AMG. Hij was wat vriendelijker geprijsd dan de 63-versie met een V8 en met de 390 pk sterke V6 kwam je niets te kort. We hebben goed nieuws: de populaire uitvoering is krachtiger geworden. Het, uh, andere nieuws: het is nu een viercilinder.
Zeg hallo tegen de 2,0-liter viercilinder turbomotor; schoner en milieuvriendelijker dan voorheen, maar toch het extra duwtje in de rug waar kopers om vragen. Over hoeveel pk hebben we het? Welnu, 408 pk en 500 Nm. AMG zegt echter ook ‘in bepaalde rijsituaties’ nog 14 pk uit de startgenerator te kunnen persen. Dezelfde motor levert in de Mercedes-AMG A 43 trouwens 421 pk.
De Mercedes-AMG C 43 is een mild-hybrid
De startgenerator voedt het 48-volt systeem bij bijvoorbeeld het afremmen. Ook zit er, net als bij de SL 43, een elektromotor in de turbo die helpt met het opspoelen bij lagere toeren. De 0-100-tijd is 4,6 seconden voor de sedan en 4,7 seconden voor de stationwagen. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u of 265 km/u met de juiste optie.
Het zou trouwens heel vreemd zijn als deze 43 nog wel meer dan vier cilinders zou krijgen, want ook de aankomende C 63 zal deze motor gebruiken, maar dan met plug-in hybride techniek. Een V8 zit er dus niet meer in voor de C-klasse, daarvoor moet je bij de E-klasse zijn.
De achterwielen sturen mee
Vierwielaandrijving is een vast onderdeel, waar 31 procent van het koppel naar de voorwielen gaat en de rest naar achteren. Ook zijn meesturende achterwielen standaard op de Mercedes-AMG C 43. Adaptieve dempers zitten er ook altijd op, net als een automaat met negen versnellingen..
Merc zegt dat 18-inch wielen standaard zijn, maar je hebt ook de keuze uit 19- of 20-inchers, als je dat liever hebt. Het interieur is uitgerust met AMG-stoelen bekleed met zwart, synthetisch microvezelmateriaal met rode contrasterende stiksels, maar je mag dit ook upgraden naar leer of nappaleder, afhankelijk van het budget. De prijzen van de nieuwe Mercedes-AMG C 43 met zijn viercilinder zijn nog niet bekend.
Meer van TopGear


Mercedes bevestigt toekomst V8 in de C 63 (maar gaan ze het nu ook doen?)

Eindelijk: de Mercedes C 63 AMG heeft nu een achtcilinder

AMG geeft toe klanten te verliezen door viercilinder, maar vanwege een andere reden dan je denkt

Brabus C 63 730 heeft 730 pk, maar wel slechts een viercilinder

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio vs Mercedes-AMG C 63 S 4Matic+

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

Zie jij (zonder te spieken) welke auto een mafklapper aan puin heeft gereden in Rotterdam?

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De VW Passat met W8-motor begint heel betaalbaar te worden in Nederland

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

Voor dik 5.000 euro is je Volkswagen Passat echt helemaal af (maar nog niet sneller)

Chinese ‘Porsche-killer’ jokt over dure optie, klanten weer boos

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Deze ruige camper kost net zoveel als een klein huis en je mag er (legaal) in wonen

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

Bandenmerk waarschuwt (serieus): vergeet geen zomerlucht in de banden te doen tijdens hittegolf

Er komt misschien een nieuw soort belasting op brandstof in Nederland: tot wel 45 cent per liter extra

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer
