Mercedes-AMG C 63 komt hard

Buig diep voor de nieuwe Mercedes-AMG C 63, een auto met een interessante naam; aangezien ie geen 6,3-liter V8 heeft, en ook geen 'Benz' in zijn officiële typeaanduiding (net als de nieuwe AMG GT). Wat ie wel heeft: een enorme bult vermogen en daaruit voortvloeiende nekbrekende snelheid, waarmee ie de BMW M3 en M4 het nakijken wil geven.

De nieuwe C 63 komt er in twee pittige smaakjes, beide flink sterker dan de 431 pk die de M3 uit zijn twinturbo zes-in-lijn weet te peuteren. Mercedes plantte de nieuwe 4,0-liter twinturbo V8 uit de AMG GT in deze C-klasse, en die is goed voor ofwel 476 pk en 650 Nm (0-100 in 4,1 seconden, of 4,2 voor de Estate-versie) ofwel 510 pk en 700 Nm in S-vorm (0-100 in 4,0 seconden, of 4,1 voor de Estate). Uiteraard kennen beide uitvoeringen een begrensde topsnelheid van 250 km/u.

Staar je echter niet blind op pk-cijfertjes: de C-klasse is namelijk ook zo'n 50 kilo zwaarder dan de M3. Toch meldt Mercedes een gemiddeld verbruik van 8,2 l/100 km en een CO2-uitstoot van 192 g/km. Een indrukwekkende motor dus, die 4.0 V8, ook als je 'm van dichtbij bekijkt: net als bij de AMG GT zitten de twee turbo's binnenin de 'V' gemonteerd, en het beestje wordt nog steeds gebouwd volgens het 'één man, één motor'-principe. Gezien het feit dat Mercedes van de uitgaande C 63 AMG maar liefst 40.000 exemplaren verkocht, mag je best een beetje medelijden hebben met deze ene man.

Alle kracht gaat uiteraard naar de achterwielen, en wel via een zeventraps automaat die sneller van verzet wisselt en vier standen kent: Controlled Efficiency, Sport, Sport+ en Race (die laatste alleen op de C 63 S). Beide versies krijgen Mercedes' adaptieve onderstel en esp met drie standen, plus een sperdifferentieel: een mechanische voor de C 63, een elektronisch bediende voor de C 63 S. Verder zijn er grotere spoorbreedtes, een groter negatief camber op de achteras, een versterkte carrosserie met vele luchthappers en -spuwers, 'motorsport'-remmen (keramisch als je wilt) en optionele sportbanden die meer grip moeten bieden. Als je ze niet al hebt opgerookt voor je bij de eerste bocht aankomt…

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken