
Net als de C-klasse zal ook de volgende AMG E-klasse voorzien zijn van een kleinere verbrandingsmotor en hybridetechniek. Niet omdat Mercedes dat nou per se wil, maar omdat de uitstootregels geen ruimte meer laten voor iets anders. Het goede nieuws is dat we er uiteindelijk meer vermogen voor terugkrijgen. Het slechte nieuws is dat de briljante 4,0-liter biturbo V8 van AMG het veld moet ruimen. Bij wijze van laatste uitspatting is hier nu de Mercedes-AMG E 63 S Final Edition.
Mercedes bouwt de ultieme E in een oplage van 999 stuks en in zowel sedan- als stationwagenvorm. Hij is alleen te krijgen in de kleur matgrijs en wordt uitgerust met zwarte 20-inch wielen en de nodige exclusieve bestickering. Op de C-stijl prijkt een trots AMG-schildje. Ook krijgt hij standaard het AMG Night Package mee, dat bestaat uit allerlei exterieuraccenten in hoogglans zwart. Optioneel zijn er twee koolstofvezelpakketten leverbaar.
De prestaties van de Mercedes-AMG E 63 S Final Edition
Binnenin krijg je speciale AMG Performance-stoelen met uitgebreide elektrische verstelbaarheid en grijs-zwarte nappaleren bekleding. Datzelfde materiaal vind je terug op het dashboard en de deurpanelen. Gele stiksels maken de boel af, en uiteraard krijg je het bekende MBUX-infotainment met aaiknopjes op het stuur erbij. Verder meldt Mercedes dat je er een autohoes (voor binnen) bij krijgt, ‘om het waardevolle voertuig te beschermen tegen stof in de garage’.
En motorisch? Extra pk’s, meer herrie, dat soort werk? Nee, Mercedes rept met geen woord over technische aanpassingen. Ga er dus van uit dat de 612 pk sterke V8 knalhard presteert als altijd, de negentraps transmissie nog altijd knetterrap schakelt en de 4Matic+-vierwielaandrijving met Drift Mode je onverminderd hard laat grijnzen.
Nederlandse en Belgische prijzen voor de Mercedes-AMG E 63 S Final Edition zijn niet gecommuniceerd. We wilden nog wel even de actuele prijzen van de standaard E 63 S noemen, maar de hele E-klasse is al uit Mercedes’ online configurator verdwenen. Bel dus vooral even met je dealer voor de mogelijkheden.
Meer van TopGear


De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

Voor minder dan 1.500 euro is deze Mercedes E 53 de perfecte stationwagon

De politie vervangt snelle Audi’s door dikke diesels van Mercedes (t.w.v. 126.000 euro)

De duurste auto met meer dan 200.000 kilometer op de teller is deze bijzondere Mercedes

De beste auto ooit gebouwd kun je vanaf nu belastingvrij rijden in Nederland

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

Zie jij (zonder te spieken) welke auto een mafklapper aan puin heeft gereden in Rotterdam?

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

Gerucht: ‘Mercedes-AMG C 63 en E 63 krijgen V8 terug’

Driftende Mercedes-AMG E 63 S crasht tegen Audi RS 6

Koop jij deze Mercedes-AMG E 63 S met blauwe flitsers in de grille?

Meer dan een Mercedes-AMG E 63 S heb je niet nodig

Posaidon Mercedes-AMG E 63: 940 pk

Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+ Estate

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)
