
Gaaf was ie wel, die Mercedes-AMG G 63 6×6 met z’n zes wielen. Maar voor de meesten misschien net wat overdreven. Daarom kwam het merk een tijdje later met de Mercedes G 500 4×42, wat een 6×6 was met twee wielen minder en geen laadbak. Wel had hij dezelfde ruige ophanging, brede wielkasten en enorme wielen. Dat laatste model krijgt nu een vervolg in de vorm van deze Mercedes-AMG G 63 4×42.
Jazeker, de oude 4×4 was nog geen AMG, maar de nieuwe is dat wel. Dat betekent dat hij de 4,0-liter V8 met twee turbo’s krijgt en een prima vermogen van 585 pk. Net als z’n bonkige voorganger krijgt hij portaalassen voor maximale grondspeling. Maar hij heeft geen starre vooras – in lijn met de standaard-G is de voorwielophanging nu onafhankelijk. Mogelijk daardoor zijn z’n terreinspecificaties een fractie minder heftig dan die van de vorige 4×42, maar nog altijd riant voldoende om Aldi-parkeerplaatsen te trotseren.
De Mercedes-AMG G 63 4×42 is nog een beetje geheim
CNET ontdekte de info over de Mercedes-AMG G 63 4×42 op een speciale G-klasse ‘Private Lounge’-site voor eigenaren. Daar bleek een YouTube-video te staan waarin beelden en bepaalde specs van de auto worden gedeeld. Zo weten we nu dat de nieuwe über-G een aanloophoek van 45 graden heeft en door water van 90 centimeter diep kan waden. De grondspeling bedraagt 35 centimeter.
De wielen zijn 22 inch groot en de grote uitgebouwde wielkasten zijn van koolstofvezel, net als de led-bar op het dak en (delen van) de reservewielhouder. De video vermeldt verder dat de Mercedes-AMG G 63 4×42 de laatste in zijn soort zal zijn en in beperkte oplage zal worden gebouwd. We kijken ernaar uit om hem in het Gooi te spotten.
Meer van TopGear


Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Kleine G-klasse op komst, maar als je haast hebt kun je deze kopen (voor heel veel geld)

Mercedes G 580 EQ Edition One: meer vermogen dan de G63, meer koppel dan de diesel

Deze retro-wielen zijn de ideale upgrade voor de betere nachtapotheker

Deze 4 auto’s van betrouwbare merken zijn verrassend onbetrouwbaar

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

Moet je een Mercedes laten staan voor deze nieuwe Chinese Omoda 9? (review)

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs (maar voor ondernemers kan het interessant zijn)

De Hyundai Ioniq 9 is enorm én heel bijzonder, maar rijdt het ook goed?

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Zo (verrassend) goed verkoopt deze controversieelste BMW écht In Nederland

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Als je de komende jaren nog een diesel wil rijden, hebben we (heel) goed nieuws

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Waarom moeten sommige automerken om de paar jaar hun typeaanduidingen omgooien?

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

‘Kan de krachtigere Euro 98-benzine schadelijk zijn voor je (wat oudere) motor?’

Vakantiegangers opgelet: In deze Europese landen pakt de politie je auto af bij te hard rijden

Deze auto’s halen met gemak 300.000 kilometer, maar kosten tussen de 2.500 en 10.000 euro
