
Gaaf was ie wel, die Mercedes-AMG G 63 6×6 met z’n zes wielen. Maar voor de meesten misschien net wat overdreven. Daarom kwam het merk een tijdje later met de Mercedes G 500 4×42, wat een 6×6 was met twee wielen minder en geen laadbak. Wel had hij dezelfde ruige ophanging, brede wielkasten en enorme wielen. Dat laatste model krijgt nu een vervolg in de vorm van deze Mercedes-AMG G 63 4×42.
Jazeker, de oude 4×4 was nog geen AMG, maar de nieuwe is dat wel. Dat betekent dat hij de 4,0-liter V8 met twee turbo’s krijgt en een prima vermogen van 585 pk. Net als z’n bonkige voorganger krijgt hij portaalassen voor maximale grondspeling. Maar hij heeft geen starre vooras – in lijn met de standaard-G is de voorwielophanging nu onafhankelijk. Mogelijk daardoor zijn z’n terreinspecificaties een fractie minder heftig dan die van de vorige 4×42, maar nog altijd riant voldoende om Aldi-parkeerplaatsen te trotseren.
De Mercedes-AMG G 63 4×42 is nog een beetje geheim
CNET ontdekte de info over de Mercedes-AMG G 63 4×42 op een speciale G-klasse ‘Private Lounge’-site voor eigenaren. Daar bleek een YouTube-video te staan waarin beelden en bepaalde specs van de auto worden gedeeld. Zo weten we nu dat de nieuwe über-G een aanloophoek van 45 graden heeft en door water van 90 centimeter diep kan waden. De grondspeling bedraagt 35 centimeter.
De wielen zijn 22 inch groot en de grote uitgebouwde wielkasten zijn van koolstofvezel, net als de led-bar op het dak en (delen van) de reservewielhouder. De video vermeldt verder dat de Mercedes-AMG G 63 4×42 de laatste in zijn soort zal zijn en in beperkte oplage zal worden gebouwd. We kijken ernaar uit om hem in het Gooi te spotten.
Meer van TopGear


Kleine G-klasse op komst, maar als je haast hebt kun je deze kopen (voor heel veel geld)

Mercedes G 580 EQ Edition One: meer vermogen dan de G63, meer koppel dan de diesel

Deze retro-wielen zijn de ideale upgrade voor de betere nachtapotheker

Heeft de politie echt de klopjacht geopend op dikke G-klasses in Nederland?

Net te laat voor een Fiat 500? Dan kun je nu een Mercedes G-klasse met V8 kopen

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Mercedes neemt meest gehate feature van Tesla over (maar doet het nu wel goed)?

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

De EU versoepelt CO2-regels voor autofabrikanten, maar wat betekent dit voor jou?

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Opmerkelijk: bepantserde limo voor president heeft een (kwetsbaar) stoffen dakje

Automerk waar je nog nooit van gehoord hebt (maar hier al jaren is), sluit alweer de showrooms in Nederland

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen
