
Een performance-SUV is met de moderne onderstelwetenschappen al lang geen contradictio in terminis meer. Adaptieve dempers, actieve stabilisatoren en magische torque vectoring zorgen voor onwaarschijnlijke prestaties bij de zwaarlijvige voertuigen. Maar de beste performance-SUV is wellicht de Mercedes-AMG GLA 45 S – simpelweg omdat het de minst SUV-achtige SUV in zijn soort is. Ten opzichte van de A-klasse krijgt ie iets meer bodemspeling en iets minder prestaties.
In deze AMG-uitmonstering beschikt hij over dezelfde 2,0-liter viercilinder met 421 pk of 387 pk. Die meest potente versie krijgt een S’je achter de naam. De extra bodemspeling kost de Mercedes-AMG GLA 45 S een halve seconde van de 0-100-tijd. Het bekende sprintje zit er nu in 4,3 seconden op, of in 4,4 seconden voor de GLA 45 zonder S. De topsnelheid is een ongewijzigde 270 km/u voor de snelste uitvoering en 250 voor de instapper.
Over offroad-modi, toch wel vrij normaal bij SUV’s, rept Mercedes met geen woord. Ook over een driftmodus blijft het stil. Wel noemt AMG de rij-modi Race, Sport+, Sport, Comfort, Slippery en Individual. De Mercedes-AMG GLA 45 S lijkt dus op de eerste plek een hot hatch, en op de tweede plek een SUV. Helemaal top, want wie gaat er nu echt de bergen in met zijn AMG? De GLA AMG komt altijd met een achttraps automaat en vierwielaandrijving. Ook zijn adaptieve dempers en flinke remmen standaard, 360 millimeter voor de S en 350 millimeter voor de non-S.
Versterkt carrosserie
AMG verhoogde de stijfheid van de GLA om de precisie van het stuurgedrag te verhogen. Verspreid door de auto vind je torsieplaten en diagonale steunen. Ook het interieur werd onder handen genomen, met onder meer gele accenten en AMG-logo’s. Het optionele AMG Track Pack (standaard op de S) toont allerlei prestatiegegevens aan de bestuurder, zoals rondetijden en kwartmijltijden.
De prijzen van de Mercedes-AMG GLA 45 en 45 S zijn nog niet bekend. De A 45 en de A 45 S kosten in Nederland respectievelijk 92.647 en 98.396 euro. De normale GLA kost ruim 10.000 euro meer dan de A-klasse, dus hou rekening met prijzen boven de 100.000 euro voor de GLA 45 S. De normale GLA komt dit voorjaar als eerste op de markt; de potente versie zal daarna volgen.
Meer van TopGear


De 10 snelste SUV’s ter wereld

Mercedes GLA 200

Mercedes GLA: 1e rij-indruk

De nieuwe Mercedes GLA is hier

Mercedes-AMG GLA 45 crasht na onderstuur

Deze 4 auto’s van betrouwbare merken zijn verrassend onbetrouwbaar

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Is zo’n brute Mercedes SLK 55 AMG na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De stokoude 6,2-liter V8 van AMG gaat na 18 jaar uit productie – dit is de laatste auto

Als je de Mercedes-AMG One van 2,2 miljoen euro op een verkeerd moment uitzet, blokkeert de motor

De Mercedes-AMG GT 63 is er nu al als Pro met een (te?) kleine achtervleugel

Deze Mercedes-AMG PureSpeed is een voorbode voor de speedster-serie

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper

De populairste Mazda van het moment was verrassend oud (en nu is er een nieuwe)

Mitsubishi blijft grabbelen in de Renault-ton: dit is de nieuwe Grandis

Deze extreem onsuccesvolle elektrische Toyota is nu flink goedkoper – dit kost ie

Deze bijzondere auto die het slechtste van twee werelden combineert, wordt een tikkeltje beter

De vernieuwde Kia Sportage lijkt goedkoper dan eerst, maar er is iets meer aan de hand

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Als je de komende jaren nog een diesel wil rijden, hebben we (heel) goed nieuws

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

‘Kan de krachtigere Euro 98-benzine schadelijk zijn voor je (wat oudere) motor?’

Vakantiegangers opgelet: In deze Europese landen pakt de politie je auto af bij te hard rijden

Deze auto’s halen met gemak 300.000 kilometer, maar kosten tussen de 2.500 en 10.000 euro

Automerk legt uit welke (simpele) fout veel mensen in de zomer maken met hun airco
