Mercedes-AMG GLC 43 Coupé: lekkere snack tussendoor

Pak aan, de nieuwe topversie van de GLC: de Mercedes-AMG GLC 43 Coupé

Mercedes-AMG GLC 43 Coupé
Mercedes-AMG GLC 43 Coupé
Mercedes-AMG GLC 43 Coupé
Mercedes-AMG GLC 43 Coupé interieur
Mercedes-AMG GLC 43 Coupé interieur
Foto('s): DaimlerMercedes-AMG GLC 43 Coupe motor
Mercedes-AMG GLC 43 Coupé
Mercedes-AMG GLC 43 Coupé
Mercedes-AMG GLC 43 Coupé
Mercedes-AMG GLC 43 Coupé
Mercedes-AMG GLC 43 Coupé
Mercedes-AMG GLC 43 Coupé
Mercedes-AMG GLC 43 Coupé
Mercedes-AMG GLC 43 Coupé interieur
Mercedes-AMG GLC 43 Coupé interieur
Mercedes-AMG GLC 43 Coupe motor
Mercedes-AMG GLC 43 Coupé
Mercedes-AMG GLC 43 Coupé
Mercedes-AMG GLC 43 Coupé
Mercedes-AMG GLC 43 Coupé

Aanschouw: de Mercedes-AMG GLC 43 Coupé. Ofwel de AMG-light-versie van de platgeslagen GLC. Om gelijk maar met de deur in huis te rijden: de 3,0-liter V6 pompt 367 pk naar alle wielen via een negentrapsautomaat. Daarbij krijg je 520 Nm koppel cadeau.

De topsnelheid is Duits begrensd op 250 km/u, maar binnen no-time kun je ongetwijfeld bij een tuner aankloppen om die begrenzer eruit te slopen. In 4,9 seconden zit de Mercedes-AMG GLC 43 Coupé vanuit stilstand op de 100 km/u. Je caravan – want daar koop je hem voor, toch? – mag maximaal 2.460 kilo wegen. De cilinderwanden van de motor zijn gecoat met een speciaal goedje dat ook gebruikt wordt in de Formule 1, voor minder interne wrijving en beter efficiëntie. De brandstofinjectoren werken op maximaal 200 bar. Tof om over op te scheppen, maar je merkt er verder geen donder van.

Het recept voor het interieur is bekend: stevige zetels, veel leer, rode stiksels en een stapeltje koolstofvezel om het af te maken. En genoeg AMG-badges om je eraan te herinneren dat je écht in een vlotte GLC Coupé zit.

Doet de Mercedes-AMG GLC 43 Coupé nog iets anders dan hard vooruit gaan?

De ingenieurs in Affalterbach hebben de luchtvering voor de AMG-versie aangepast voor meer dynamiek. Volgens Mercedes heb je in de comfort-modus vooral last van onderstuur en in Sport en Sport Plus heb je meer dynamiek en aanzienlijk minder rolneiging. De stugheid van de dempers wordt voor en achter individueel aangepast voor prestaties in de bochten.

De luchtvering kun je bovendien oppompen tot je Mercedes-AMG GLC 43 Coupé dik 300 millimeter grondspeling heeft. Je kunt tegen hellingen opbeuken van maximaal 19,8 graden en naar beneden mag de helling 20,8 graden zijn. Je kunt in alle luxe dus een best potje offroaden.

Zoals gezegd is dit nog de AMG-light-versie. De volbloed AMG (S) is hier en daar ook al gesnapt in camouflagekleren. Die krijgt een 4,0-liter V8 met meer dan 500 pk, dezelfde die ook in de C-klasse zit. De Mercedes-AMG GLC 43 Coupé is dus een lekkere snack tussendoor.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken