
Niet zo flauw doen, de Mercedes-AMG GLC 63-facelift is best te onderscheiden van zijn voorganger. De wijzigingen zijn inderdaad subtiel, maar aan een van onze favoriete performance-SUV’s moet je ook niet te veel willen veranderen.
Geduchte concurrenten
Jezelf tot favoriet maken terwijl je concurrentie hebt van auto’s als de Alfa Stelvio Quadrifoglio en Porsche Macan, dat is oprecht knap. En dat komt grotendeels door wat de autofabrikant bij de Mercedes-AMG GLC 63-facelift gelukkig met rust heeft gelaten: de motor.
De brulaap-achtige 4,0-liter twin-turbo V8 kun je krijgen met 476 pk of 510 pk, waarbij je met de laatste binnen 3,8 seconden naar de 100 km/u schiet. Beide versies hebben vierwielaandrijving en ondanks dat er geen driftmodus is zoals in de E 63 S, wil de AMG GLC graag zoveel mogelijk van het vermogen naar de achterwielen sturen wanneer je flink het gas intrapt.
Het AMG Dynamics-systeem dat je kent uit de AMG C 63 zit nu ook in de GLC. Het werkt als de instellingen van een computerspel, waarbij je de moeilijkheid kunt aanpassen door de veiligheidssystemen milder of actiever te maken.
Daarbij is de GLC 63 S nog altijd recordhouder op de Nürburgring met de snelste tijd voor een SUV. Een rondetijd van 7 minuten en 49,369 seconden maakt hem twee seconden sneller dan de Alfa. Hij komt daarmee zelfs heel dicht bij een E 63 Estate.
Wat is er precies nieuw aan de Mercedes-AMG GLC 63-facelift?
De nieuwste stem- en gebarenbediening voor het infotainmentsysteem vind je nu ook in de GLC. Er zijn nieuwe achterlichten met een uitgesproken patroontje. Er is ook, geloof het of niet, een aanhangwagenhulp. Als iemand die dit leest een V8 AMG gebruikt als trekwagen: je bent onze held. Manoeuvreren wordt nu een stuk makkelijker voor je.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Mercedes-AMG GLC Coupé is AMG’s eerste afgeknotte SUV met hybride power

De Mercedes-AMG GLC krijgt bijna 700 pk en is sneller dan een Porsche

Mercedes GLC 200 4Matic: Moet je een instapper bij Mercedes kopen?

De nieuwe Mercedes GLC Coupé is in elke uitvoering hybride

De nieuwe Mercedes GLC is er alleen nog maar als hybride

Huh? Mercedes overweegt touchscreens in velgen van auto’s te bouwen

Mercedes G 580 EQ Edition One: meer vermogen dan de G63, meer koppel dan de diesel

Eindelijk: de Mercedes C 63 AMG heeft nu een achtcilinder

Diesel kopen? Bij deze (soms onverwachtse) automerken is de diesel nog springlevend

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

De politie vervangt snelle Audi’s door dikke diesels van Mercedes (t.w.v. 126.000 euro)

De Mercedes-AMG GLC krijgt bijna 700 pk en is sneller dan een Porsche

Mercedes-AMG GLC 63 (Coupé) is hier

Is zo’n brute Mercedes SLK 55 AMG na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De stokoude 6,2-liter V8 van AMG gaat na 18 jaar uit productie – dit is de laatste auto

Als je de Mercedes-AMG One van 2,2 miljoen euro op een verkeerd moment uitzet, blokkeert de motor

De Mercedes-AMG GT 63 is er nu al als Pro met een (te?) kleine achtervleugel

Deze Mercedes-AMG PureSpeed is een voorbode voor de speedster-serie

AMG lijkt te beseffen dat mensen een V8 willen en gooit plannen om

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

Het achterlicht van de nieuwe Tesla Model Y is de eerste in zijn soort – dit maakt het zo bijzonder

Tesla heeft zowaar geluisterd naar klanten en voorkomt grote irritatie bij vernieuwde Model Y

Dit zijn alle verschillen tussen jouw Tesla Model Y en de nieuwe (die een stukje duurder is)

De Peugeot waar je nog nooit van gehoord hebt, heeft de motor uit de Alfa Giulia (en achterwielaandrijving)

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

De Subaru Forester e-Boxer is de duurste in zijn klasse, maar is het ook de beste? (review)

Gepersonaliseerde kentekenplaten mogen niet in Nederland, maar deze eigenaar had geluk

BMW X3 40d: dikke diesel met actieradius van 970 kilometer

BMW X3 M50 is bijna de perfecte daily, op één ding na (review)

Peugeot 5008 Allure HYbrid: is een instap 1.2-motortje voldoende in een grote SUV? (review)

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1
