
Natuurlijk, de GLC is de populairste Mercedes wereldwijd, maar de SUV-taart is niet compleet zonder een kers op de top. Die kers is deze krachtige AMG-versie van de Mercedes GLC. En we hebben geluk, want er zitten twee kersen op bovenop de slagroomtaart. De AMG GLC is er in twee smaken die allebei de 2,0-liter viercilinder turbomotor uit Affalterbach gebruiken.
Het instapmodel is de GLC 43 waarbij de viercilinder 421 pk en 500 Nm produceert dat naar alle wielen gaat via een negentraps automaat. De 0-100-tijd is 4,8 seconden en de topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u. Het verbruik is op papier 10 liter per 100 kilometer, maar ervaring leert dat je rechtervoet dit snel verpest.
De sterkste Mercedes-AMG GLC
De Mercedes-AMG GLC die je écht wilt hebben, is de GLC 63 S E Performance. Deze uitvoering krijgt wat hulp van een elektromotor op de achteras. De 4,8-kWh batterij kan opgeladen worden door recuperatie en door een stekker.
Mercedes laat duidelijk merken dat deze batterij er is om extra performance te bieden. Een goede zaak, want puur op elektriciteit kom je er maar 12 kilometer ver mee. Maar toch, je krijgt 680 pk, 1.020 Nm en een 0-100-tijd van 3,5 seconden. Je bent hiermee sneller weg dan de instap-911 van Porsche. Leuk om mee op te scheppen. De topsnelheid is begrensd op 275 km/u.
F1-technologie in de nieuwe AMG GLC
Er is ook wat tovenarij bij de motor. Er zit een kleine elektromotor aan de turbo vast die het turbinewiel laat draaien om turbogat weg te poetsen als er nog niet genoeg uitlaatgassen zijn om de turbo te laten opspoelen. Juist, net als in een F1-auto. Hopelijk gebruiken ze niet de techniek van dit jaar, zullen we maar zeggen.
Beide versies van de Mercedes-AMG GLC krijgen adaptieve demping om de grote SUV onder controle te houden en meesturende achterwielen om de GLC wat wendbaarder laten voelen. Daarnaast zijn er natuurlijk wat AMG-specifieke ontwerpdingetjes. Denk aan wat onderdelen voor het interieur (AMG-vloermatten en -sportpedalen) en wat AMG-schermpjes in het infotainment.
Is de Mercedes-AMG GLC een praktische auto?
Het valt thuis best te verdedigen dat de Mercedes-AMG GLC een praktische optie is. Je krijgt 620 liter bagageruimte in de GLC 43 (1.680 liter met de achterbank naar beneden). De hybride onderdelen in de GLC 63 verkleinen de bagageruimte naar 470 liter of 1.530 liter met de achterbank naar beneden.
De Mercedes-AMG GLC krijgt een lanceringsuitvoering in de vorm van Edition 1 die je de eerste twaalf maanden kunt bestellen. Die uitvoering krijgt 21-inch wielen, een leuke lak en wat extra AMG-details aan de binnen- en buitenkant. Voor meer informatie zoals de prijzen en verkoopdatum moeten we nog even wachten.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Eén reactie op “De Mercedes-AMG GLC krijgt bijna 700 pk en is sneller dan een Porsche”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Mercedes-AMG GLC Coupé is AMG’s eerste afgeknotte SUV met hybride power

Mercedes GLC 200 4Matic: Moet je een instapper bij Mercedes kopen?

De nieuwe Mercedes GLC Coupé is in elke uitvoering hybride

De nieuwe Mercedes GLC is er alleen nog maar als hybride

Mercedes GLC 300 d 4Matic

Huh? Mercedes overweegt touchscreens in velgen van auto’s te bouwen

Mercedes G 580 EQ Edition One: meer vermogen dan de G63, meer koppel dan de diesel

Eindelijk: de Mercedes C 63 AMG heeft nu een achtcilinder

Diesel kopen? Bij deze (soms onverwachtse) automerken is de diesel nog springlevend

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

De politie vervangt snelle Audi’s door dikke diesels van Mercedes (t.w.v. 126.000 euro)

Mercedes-AMG GLC 63-facelift blijft lekker

Mercedes-AMG GLC 63 (Coupé) is hier

Is zo’n brute Mercedes SLK 55 AMG na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De stokoude 6,2-liter V8 van AMG gaat na 18 jaar uit productie – dit is de laatste auto

Als je de Mercedes-AMG One van 2,2 miljoen euro op een verkeerd moment uitzet, blokkeert de motor

De Mercedes-AMG GT 63 is er nu al als Pro met een (te?) kleine achtervleugel

Deze Mercedes-AMG PureSpeed is een voorbode voor de speedster-serie

AMG lijkt te beseffen dat mensen een V8 willen en gooit plannen om

Mercedes G 580 EQ Edition One: meer vermogen dan de G63, meer koppel dan de diesel

Volvo XC90 T8 AWD Plug-in Hybrid: kan ie nog meekomen met de concurrentie (review)

De vernieuwde BMW iX is beter en te bestellen met een tegenstrijdig pakket

Waarom je echt geen stoeprandschade wilt rijden met de velgen van de Ferrari Purosangue

Deze elektrische auto rijdt (verrassend genoeg) het het verst als het ijskoud is

BMW XM Label Red: hoe rijdt de minst subtiele auto van dit moment? (review)

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1

Ik heb je glc coupe met amg uitlaten gefotografeerd in Lyon.
De coupe is er dus ook met AMG