
Waarom heeft Mercedes-AMG zo’n haast? Weet de Aufrecht-Melcher-Großaspach-divisie iets dat wij niet weten? De nieuwe AMG GT is nog maar een paar maanden te koop en nu is er al een ‘Pro’-versie die (voorlopig) bovenaan het GT-assortiment staat. Bij de vorige AMG GT duurde het vijf jaar voor er een Pro-variant kwam. Die Pro was geweldig en misschien zelfs beter dan de GT R.
Hier is dus al de nieuwe die je kunt onderscheiden van zijn basisversie door zijn grotere grille. Via deze grille komt er meer lucht naar de radiatoren zodat je ronde na ronde over een circuit kunt jagen zonder je zorgen te maken over oververhitting. Koeling is een belangrijk onderdeel van deze GT 63 Pro. De differentiëlen voor het vierwielaandrijvingssysteem hebben eigen radiatoren en waterpompen. Cool.
Specificaties van de nieuwe Mercedes-AMG GT 63 Pro
Voor de Pro heeft AMG nog wat meer vermogen uit de 4,0-liter biturbo-V8 weten te peuteren. De AMG-achtcilinder heeft dankzij aanpassingen aan de ECU 27 pk en 50 Nm meer dan de gewone AMG GT 63. Het totale vermogen is daarmee 612 pk en het koppel is 850 Nm. Van 0 naar 100 km/u gaat in 3,2 seconden en door naar 200 km/u duurt in total 10,9 seconden. De topsnelheid is begrensd op 317 km/u.
Met dat vermogen loopt de Pro nog best wel wat achter op de 911 Turbo en Aston Martin Vantage, maar vergeet niet dat AMG ook nog aan een nieuwe GT R kan werken. Die auto zou over een minuut of acht bekend gemaakt kunnen worden. Er is trouwens maar plek voor twee, maar net als bij de nieuwe 911 T-Hybrid zijn er optionele stoelen achterin.
De kleine achtervleugel van de Mercedes-AMG GT 63 Pro
Waar je geen optie van hebt, is meer aerodynamica. AMG-nerds zullen zien dat je het huidige topmodel hebt gekocht dankzij de boze snoet en vaste achtervleugel die 15 kilo extra downforce genereert. Het kan aan ons liggen, maar ziet die vleugel er niet wat minimalistisch uit? We verwachtten geen Black Series-achtige gekkigheid, maar als je je auto Pro noemt, waarom moet de spoiler er dan amateuristisch uitzien?
Een Nederlandse prijs van de nieuwe Mercedes-AMG GT 63 Pro hebben we nog niet. De prijzen van de ‘gewone’ AMG GT 63 beginnen hier bij 250.263 euro. Daar zal de versie met een plank achterop nog wel wat boven gaan zitten.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Gelukkig: de Brabus GT 750 heeft nog wel het goede aantal cilinders

Dit zijn negen zeer praktische sportwagens, ideaal voor de hond

Dit is de prijs van de Mercedes AMG GT Pro (en er is een speciale editie aangekondigd)

Mercedes-AMG GT 63 review: Het is geen sportauto meer, is dat erg?

Mercedes presenteert de snelst accelererende AMG ooit gemaakt

Mercedes gaat stoppen met deze exclusieve maar toch ook betaalbare modellen

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Is zo’n brute Mercedes SLK 55 AMG na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De stokoude 6,2-liter V8 van AMG gaat na 18 jaar uit productie – dit is de laatste auto

Als je de Mercedes-AMG One van 2,2 miljoen euro op een verkeerd moment uitzet, blokkeert de motor

Deze Mercedes-AMG PureSpeed is een voorbode voor de speedster-serie

AMG lijkt te beseffen dat mensen een V8 willen en gooit plannen om

Je kunt nu een Mercedes G-klasse van Lego kopen voor een zacht prijsje

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Mercedes gaat stoppen met deze exclusieve maar toch ook betaalbare modellen

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Het reservewiel sterft uit, maar BMW heeft een alternatief waarmee je na 1 minuut weer kunt rijden

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Door deze uitvinding rij jij straks voor slechts 7 euro met de auto naar Berlijn

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is
