
Waarom heeft Mercedes-AMG zo’n haast? Weet de Aufrecht-Melcher-Großaspach-divisie iets dat wij niet weten? De nieuwe AMG GT is nog maar een paar maanden te koop en nu is er al een ‘Pro’-versie die (voorlopig) bovenaan het GT-assortiment staat. Bij de vorige AMG GT duurde het vijf jaar voor er een Pro-variant kwam. Die Pro was geweldig en misschien zelfs beter dan de GT R.
Hier is dus al de nieuwe die je kunt onderscheiden van zijn basisversie door zijn grotere grille. Via deze grille komt er meer lucht naar de radiatoren zodat je ronde na ronde over een circuit kunt jagen zonder je zorgen te maken over oververhitting. Koeling is een belangrijk onderdeel van deze GT 63 Pro. De differentiëlen voor het vierwielaandrijvingssysteem hebben eigen radiatoren en waterpompen. Cool.
Specificaties van de nieuwe Mercedes-AMG GT 63 Pro
Voor de Pro heeft AMG nog wat meer vermogen uit de 4,0-liter biturbo-V8 weten te peuteren. De AMG-achtcilinder heeft dankzij aanpassingen aan de ECU 27 pk en 50 Nm meer dan de gewone AMG GT 63. Het totale vermogen is daarmee 612 pk en het koppel is 850 Nm. Van 0 naar 100 km/u gaat in 3,2 seconden en door naar 200 km/u duurt in total 10,9 seconden. De topsnelheid is begrensd op 317 km/u.
Met dat vermogen loopt de Pro nog best wel wat achter op de 911 Turbo en Aston Martin Vantage, maar vergeet niet dat AMG ook nog aan een nieuwe GT R kan werken. Die auto zou over een minuut of acht bekend gemaakt kunnen worden. Er is trouwens maar plek voor twee, maar net als bij de nieuwe 911 T-Hybrid zijn er optionele stoelen achterin.
De kleine achtervleugel van de Mercedes-AMG GT 63 Pro
Waar je geen optie van hebt, is meer aerodynamica. AMG-nerds zullen zien dat je het huidige topmodel hebt gekocht dankzij de boze snoet en vaste achtervleugel die 15 kilo extra downforce genereert. Het kan aan ons liggen, maar ziet die vleugel er niet wat minimalistisch uit? We verwachtten geen Black Series-achtige gekkigheid, maar als je je auto Pro noemt, waarom moet de spoiler er dan amateuristisch uitzien?
Een Nederlandse prijs van de nieuwe Mercedes-AMG GT 63 Pro hebben we nog niet. De prijzen van de ‘gewone’ AMG GT 63 beginnen hier bij 250.263 euro. Daar zal de versie met een plank achterop nog wel wat boven gaan zitten.
Meer van TopGear


Gelukkig: de Brabus GT 750 heeft nog wel het goede aantal cilinders

Dit zijn negen zeer praktische sportwagens, ideaal voor de hond

Dit is de prijs van de Mercedes AMG GT Pro (en er is een speciale editie aangekondigd)

Mercedes-AMG GT 63 review: Het is geen sportauto meer, is dat erg?

Mercedes presenteert de snelst accelererende AMG ooit gemaakt

Zie jij (zonder te spieken) welke auto een mafklapper aan puin heeft gereden in Rotterdam?

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Mercedes neemt meest gehate feature van Tesla over (maar doet het nu wel goed)?

Is zo’n brute Mercedes SLK 55 AMG na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De stokoude 6,2-liter V8 van AMG gaat na 18 jaar uit productie – dit is de laatste auto

Als je de Mercedes-AMG One van 2,2 miljoen euro op een verkeerd moment uitzet, blokkeert de motor

Deze Mercedes-AMG PureSpeed is een voorbode voor de speedster-serie

AMG lijkt te beseffen dat mensen een V8 willen en gooit plannen om

Je kunt nu een Mercedes G-klasse van Lego kopen voor een zacht prijsje

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

Volkswagen leende een ‘eng’ trucje van 500 jaar geleden voor de koplampen van deze goedkope VW

In Duitsland waarschuwen ze voor ‘nieuwe boetemethode’ (en dat is voor Nederland best grappig)

Huis te duur? Blijkbaar kun je langs de snelweg gratis wonen in Nederland

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

De overheid zoekt 24.000 (!) nieuwe auto’s, waaronder misschien weer Porsches
