
Waarom heeft Mercedes-AMG zo’n haast? Weet de Aufrecht-Melcher-Großaspach-divisie iets dat wij niet weten? De nieuwe AMG GT is nog maar een paar maanden te koop en nu is er al een ‘Pro’-versie die (voorlopig) bovenaan het GT-assortiment staat. Bij de vorige AMG GT duurde het vijf jaar voor er een Pro-variant kwam. Die Pro was geweldig en misschien zelfs beter dan de GT R.
Hier is dus al de nieuwe die je kunt onderscheiden van zijn basisversie door zijn grotere grille. Via deze grille komt er meer lucht naar de radiatoren zodat je ronde na ronde over een circuit kunt jagen zonder je zorgen te maken over oververhitting. Koeling is een belangrijk onderdeel van deze GT 63 Pro. De differentiëlen voor het vierwielaandrijvingssysteem hebben eigen radiatoren en waterpompen. Cool.
Specificaties van de nieuwe Mercedes-AMG GT 63 Pro
Voor de Pro heeft AMG nog wat meer vermogen uit de 4,0-liter biturbo-V8 weten te peuteren. De AMG-achtcilinder heeft dankzij aanpassingen aan de ECU 27 pk en 50 Nm meer dan de gewone AMG GT 63. Het totale vermogen is daarmee 612 pk en het koppel is 850 Nm. Van 0 naar 100 km/u gaat in 3,2 seconden en door naar 200 km/u duurt in total 10,9 seconden. De topsnelheid is begrensd op 317 km/u.
Met dat vermogen loopt de Pro nog best wel wat achter op de 911 Turbo en Aston Martin Vantage, maar vergeet niet dat AMG ook nog aan een nieuwe GT R kan werken. Die auto zou over een minuut of acht bekend gemaakt kunnen worden. Er is trouwens maar plek voor twee, maar net als bij de nieuwe 911 T-Hybrid zijn er optionele stoelen achterin.
De kleine achtervleugel van de Mercedes-AMG GT 63 Pro
Waar je geen optie van hebt, is meer aerodynamica. AMG-nerds zullen zien dat je het huidige topmodel hebt gekocht dankzij de boze snoet en vaste achtervleugel die 15 kilo extra downforce genereert. Het kan aan ons liggen, maar ziet die vleugel er niet wat minimalistisch uit? We verwachtten geen Black Series-achtige gekkigheid, maar als je je auto Pro noemt, waarom moet de spoiler er dan amateuristisch uitzien?
Een Nederlandse prijs van de nieuwe Mercedes-AMG GT 63 Pro hebben we nog niet. De prijzen van de ‘gewone’ AMG GT 63 beginnen hier bij 250.263 euro. Daar zal de versie met een plank achterop nog wel wat boven gaan zitten.
Meer van TopGear


Gelukkig: de Brabus GT 750 heeft nog wel het goede aantal cilinders

Dit zijn negen zeer praktische sportwagens, ideaal voor de hond

Dit is de prijs van de Mercedes AMG GT Pro (en er is een speciale editie aangekondigd)

Mercedes-AMG GT 63 review: Het is geen sportauto meer, is dat erg?

Mercedes presenteert de snelst accelererende AMG ooit gemaakt

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Mercedes neemt meest gehate feature van Tesla over (maar doet het nu wel goed)?

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Is zo’n brute Mercedes SLK 55 AMG na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De stokoude 6,2-liter V8 van AMG gaat na 18 jaar uit productie – dit is de laatste auto

Als je de Mercedes-AMG One van 2,2 miljoen euro op een verkeerd moment uitzet, blokkeert de motor

Deze Mercedes-AMG PureSpeed is een voorbode voor de speedster-serie

AMG lijkt te beseffen dat mensen een V8 willen en gooit plannen om

Je kunt nu een Mercedes G-klasse van Lego kopen voor een zacht prijsje

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Dit zijn auto’s waarbij de goedkoopste uitvoering eigenlijk de beste keuze is

Er is één land ter wereld waar geen muggen voorkomen (en het is perfect voor een roadtrip)

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

‘Waarom zou je niet gewoon een nieuwe auto in Duitsland kopen als ze daar veel goedkoper zijn?’
