
Waarom heeft Mercedes-AMG zo’n haast? Weet de Aufrecht-Melcher-Großaspach-divisie iets dat wij niet weten? De nieuwe AMG GT is nog maar een paar maanden te koop en nu is er al een ‘Pro’-versie die (voorlopig) bovenaan het GT-assortiment staat. Bij de vorige AMG GT duurde het vijf jaar voor er een Pro-variant kwam. Die Pro was geweldig en misschien zelfs beter dan de GT R.
Hier is dus al de nieuwe die je kunt onderscheiden van zijn basisversie door zijn grotere grille. Via deze grille komt er meer lucht naar de radiatoren zodat je ronde na ronde over een circuit kunt jagen zonder je zorgen te maken over oververhitting. Koeling is een belangrijk onderdeel van deze GT 63 Pro. De differentiëlen voor het vierwielaandrijvingssysteem hebben eigen radiatoren en waterpompen. Cool.
Specificaties van de nieuwe Mercedes-AMG GT 63 Pro
Voor de Pro heeft AMG nog wat meer vermogen uit de 4,0-liter biturbo-V8 weten te peuteren. De AMG-achtcilinder heeft dankzij aanpassingen aan de ECU 27 pk en 50 Nm meer dan de gewone AMG GT 63. Het totale vermogen is daarmee 612 pk en het koppel is 850 Nm. Van 0 naar 100 km/u gaat in 3,2 seconden en door naar 200 km/u duurt in total 10,9 seconden. De topsnelheid is begrensd op 317 km/u.
Met dat vermogen loopt de Pro nog best wel wat achter op de 911 Turbo en Aston Martin Vantage, maar vergeet niet dat AMG ook nog aan een nieuwe GT R kan werken. Die auto zou over een minuut of acht bekend gemaakt kunnen worden. Er is trouwens maar plek voor twee, maar net als bij de nieuwe 911 T-Hybrid zijn er optionele stoelen achterin.
De kleine achtervleugel van de Mercedes-AMG GT 63 Pro
Waar je geen optie van hebt, is meer aerodynamica. AMG-nerds zullen zien dat je het huidige topmodel hebt gekocht dankzij de boze snoet en vaste achtervleugel die 15 kilo extra downforce genereert. Het kan aan ons liggen, maar ziet die vleugel er niet wat minimalistisch uit? We verwachtten geen Black Series-achtige gekkigheid, maar als je je auto Pro noemt, waarom moet de spoiler er dan amateuristisch uitzien?
Een Nederlandse prijs van de nieuwe Mercedes-AMG GT 63 Pro hebben we nog niet. De prijzen van de ‘gewone’ AMG GT 63 beginnen hier bij 250.263 euro. Daar zal de versie met een plank achterop nog wel wat boven gaan zitten.
Meer van TopGear


Gelukkig: de Brabus GT 750 heeft nog wel het goede aantal cilinders

Dit zijn negen zeer praktische sportwagens, ideaal voor de hond

Dit is de prijs van de Mercedes AMG GT Pro (en er is een speciale editie aangekondigd)

Mercedes-AMG GT 63 review: Het is geen sportauto meer, is dat erg?

Mercedes presenteert de snelst accelererende AMG ooit gemaakt

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Is zo’n superchique Mercedes CLS Shooting Brake (X218) na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Met deze AMG met vijfcilinder kun je makkelijk 1.000 kilometer op een tank halen

Deze motor weegt slechts 13,1 kilo maar levert 750 pk

Heeft de gloednieuwe Mercedes CLA als eerste géén irritante geluidjes? (review)

Mercedes CLA Shooting Brake: station die 761 km op een volle accu haalt

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Is zo’n brute Mercedes SLK 55 AMG na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De stokoude 6,2-liter V8 van AMG gaat na 18 jaar uit productie – dit is de laatste auto

Als je de Mercedes-AMG One van 2,2 miljoen euro op een verkeerd moment uitzet, blokkeert de motor

Deze Mercedes-AMG PureSpeed is een voorbode voor de speedster-serie

AMG lijkt te beseffen dat mensen een V8 willen en gooit plannen om

Wie bouwt de beste cabrio met V8 – Ferrari of Aston Martin?

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Hoe kunnen zoveel mensen zo’n dure nieuwe auto betalen? Dit zijn de verschillende opties

Dit is geen flitspaal of verkeerscamera, maar wat is deze verdachte paal dan wel?

Hier kunt je nu al de volledige kaart van GTA 6 bekijken, ruim voordat de game uitkomt

Laat die gebruikte BMW 3-serie staan en koop een andere sedan met 260 pk voor slechts 6.000 euro

‘Waarom hebben auto’s nooit een V4-motor, maar motorfietsen wel?’
