TopGear stapt net uit de nieuwe Mercedes-AMG GT 63 S 4-door Coupé. In nummer 161 (vanaf 18 oktober te koop) lees je ons volledige testverslag; nu alvast de highlights.
Testobject: Mercedes-AMG GT 4Matic+ 4-door Coupé
Uitvoering: 63 S
Locatie: Austin, Texas, VS
Weersomstandigheden: 25 graden en vochtig
Leg eens uit: wat is het verschil tussen deze en de CLS?
Ah, de hamvraag wanneer het op de Mercedes-AMG GT 63 S 4Matic+ 4-door Coupé aankomt. (En ja, dat is echt hoe ze hem noemen. Alleen de Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo heeft een langere naam.) Het verhaal is dat een CLS-koper voor stijl en design gaat, een AMG GT-koper voor échte sportiviteit. Dus.
Maar wat is nou het verschil?
De GT 4-door Coupé is in-house door AMG ontwikkeld. Hij is iets groter dan de CLS en heeft vijf deuren in plaats van vier (ook al heet ie ‘4-door’. Logisch). Hij zou een stuk stijver moeten zijn, wat het weggedrag ten goede komt. En hij is er niet alleen als 43 en 53, maar ook als 63 en 63 S – de CLS (vooralsnog?) niet.
Nou, oké. Cijfers?
Zit je goed? De 63 S heeft 639 pk en 900 Nm – een nieuw record voor de 4,0-liter biturbo V8, die voorheen maximaal 612 pk leverde. Hij gaat van 0 naar 100 in 3,2 seconden en heeft een top van 315 km/u.
Dat is niet misselijk.
Zeker niet als je ’m loslaat op het Circuit of the Americas in Texas. De GT bestookt je met z’n sportieve inborst vanaf het moment dat je instapt: lage zit, omsloten gevoel, extreem directe respons. Maar het is een zware sedan, geen wendbaar sportautootje zoals z’n tweedeurs broer, dus daar moet je jezelf wel even naar instellen. Heb je dat eenmaal gedaan, dan sta je versteld van de kracht, de snelheid en hoe handelbaar hij blijft als je op of over het randje gaat. Check de video hieronder voor een impressie.
Wat voor techniek zit erin?
De 63 en 63 S hebben standaard een negentraps MCT-automaat, luchtvering en een meesturende achteras. De S heeft daarnaast een elektronisch sperdifferentieel en dynamische motorsteunen (om de voorkant zijdelings nog stijver te maken). Alle AMG GT 4-door Coupés hebben bovendien 4Matic+, waarbij de S ook beschikt over een Drift Mode.
En werkt dat allemaal een beetje harmonisch samen?
Voorbeeldig, hoewel de auto ook een variabele stuurinrichting heeft. Dat, in combinatie met de achterwielbesturing, betekent dat het even duurt voor je ’m feilloos doorhebt: zeker in het begin moesten we regelmatig midden in bochten corrigeren.
Kun je er ook mee op de weg rijden?
Maar natuurlijk. Het blijft een AMG-supersporter, dus ook de Comfort-stand van het onderstel is vrij stevig en de banden zijn op bepaalde soorten asfalt goed hoorbaar. Maar verder is de GT ruim, rijk uitgerust en hou je het er urenlang in uit.
Klinkt goed, doe mij zo’n Mercedes-AMG GT 63 S 4-door Coupé.
Dat kan: hij is nu te bestellen en kost je in Nederland 226.301 euro. Vind je dat te pittig, dan kun je voor 212.533 euro ook de ‘gewone’ 63 halen. Maar eigenlijk raden we je aan om juist nog wat extra cash mee te nemen: personalisatie staat bij de GT 4-door Coupé hoog in het vaandel. Er zijn dus talloze kleuropties, trimpakketten en exterieur-uitdossingen (waaronder een aeropakket met vaste achterspoiler). Overigens zijn ook beide zescilindermodellen al te krijgen: de 43 heb je voor 132.322 euro, de 53 voor 152.892 euro.
Video!
Rij een bewogen rondje met ons mee over het Circuit of the Americas, achter DTM-legende Bernd Schneider in een AMG GT R aan.
De volledige rijtest van de Mercedes-AMG GT 63 S 4-door Coupé lees je in TopGear Magazine 161: vanaf 18 oktober in de winkel.
Reacties