
Heb je je ademhalingsoefeningen gedaan? Goed zo. Adem nu diep in, want de auto hierboven staat officieel bekend als de Mercedes-AMG GT 63 S E Performance. Ja, vinden wij ook. Maar de AMG GT LangeNaam staat ook officieel bekend als het snelst accelererende AMG-model aller tijden. De hybride GT gaat in 2,8 seconden van 0 naar 100 km/u. Dat is één tiende sneller dan de AMG One en een andere AMG met een grote naam: de Mercedes-AMG GT 63 S E Performance 4-Door Coupé. Ja, vinden wij ook.
De PHEV-GT werd gepresenteerd bij de Formule 1-race in China – een race waarin het Mercedes F1-team wellicht liever de GT had ingezet dan de nukkige W15. De nieuwe GT-topper krijgt AMG’s ingewikkelde hybride V8-aandrijflijn die ook in de vierdeurs ligt. Dat betekent: een 4,0-liter biturbo-V8 en de elektromotor samen produceren 816 pk en een kolossale 1.420 Nm. De hybride AMG GT stopt pas met accelereren bij 320 km/u.
De elektrische kant van de AMG GT
De elektromotor heeft een eigen versnellingsbak met twee versnellingen en een sperdifferentieel. Hij kan 204 pk naar de achterwielen sturen, maar ook naar de voorwielen als dat nodig is om meer grip te krijgen. Of voor een extra boost tijdens accelereren. Door het gas los te laten of op de rem te trappen, win je energie terug voor de 6,1-kWh batterij. Doe rustig aan en je kunt 13 kilometer elektrisch rijden. Het is dus geen PHEV om zuinig mee te rijden; de EV-techniek is er voor de extra power.
De afstelling van de motor is gedaan met informatie van het Mercedes F1-team. Dat wil niet zeggen dat de auto anders aanvoelt per bocht, maar dat de bestuurder ten allen tijde maximaal vermogen heeft. Er zijn in totaal acht rijmodi, die variëren van een volledig elektrische modus tot aan een instelling voor gladde ondergronden en natuurlijk een racemodus. Ruil je van modus, dan worden de aandrijflijn, versnellingsbak, stuurafstelling, dempen en zelfs het geluid aangepast.
Er is een hoop AMG-techniek aan boord, zoals semi-actieve rolstabilisatie met actieve dempers en actieve achterwielbesturing. Er is natuurlijk ook actieve aerodynamica verstopt in de vloer en een minder verstopte spoiler die uitschuifbaar is. Verder staat de AMG GT LangeNaam op 20-inch wielen en er zijn een boel ‘E Performance’-badges.
Wat gaat de Mercedes-AMG GT 63 S E Performance kosten?
Klanten kunnen in het derde kwartaal van 2024 een bestelling plaatsen bij Mercedes. Wat je dan betaalt voor de Mercedes-AMG GT 63 S E Performance is nog niet bekend. De versie zonder plug-in hybride aandrijflijn maar met dezelfde V8 kost 298.901 euro. Je zou verwachten dat een elektromotor en een accu de auto duurder maken, maar de uitstoot gaat door de stekker wél omlaag.
Als we kijken naar de Mercedes SL, wat je gerust mag zien als de open versie van de GT, dan is de E Performance 25.000 euro goedkoper dan de versie zonder stekker. Het zou zomaar kunnen zijn dat deze Mercedes-AMG GT 63 S E Performance om en nabij de 275.000 euro moet gaan kosten in Nederland. De officiële prijzen horen we op een later moment.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Eén reactie op “Mercedes presenteert de snelst accelererende AMG ooit gemaakt”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Dit zijn negen zeer praktische sportwagens, ideaal voor de hond

Dit is de prijs van de Mercedes AMG GT Pro (en er is een speciale editie aangekondigd)

De Mercedes-AMG GT 63 is er nu al als Pro met een (te?) kleine achtervleugel

Mercedes-AMG GT 63 review: Het is geen sportauto meer, is dat erg?

Waarom het een goede zaak is dat de Mercedes-AMG GT een viercilinder krijgt

Huh? Mercedes overweegt touchscreens in velgen van auto’s te bouwen

Mercedes G 580 EQ Edition One: meer vermogen dan de G63, meer koppel dan de diesel

Eindelijk: de Mercedes C 63 AMG heeft nu een achtcilinder

Diesel kopen? Bij deze (soms onverwachtse) automerken is de diesel nog springlevend

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

De politie vervangt snelle Audi’s door dikke diesels van Mercedes (t.w.v. 126.000 euro)

Is zo’n brute Mercedes SLK 55 AMG na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De stokoude 6,2-liter V8 van AMG gaat na 18 jaar uit productie – dit is de laatste auto

Als je de Mercedes-AMG One van 2,2 miljoen euro op een verkeerd moment uitzet, blokkeert de motor

De Mercedes-AMG GT 63 is er nu al als Pro met een (te?) kleine achtervleugel

Deze Mercedes-AMG PureSpeed is een voorbode voor de speedster-serie

AMG lijkt te beseffen dat mensen een V8 willen en gooit plannen om

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Is zo’n sportieve Opel GT na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Verzamelaars gaan deze zescilinder Ferrari vanaf april heel serieus nemen

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1

De Nürburgring gaat op bepaalde dagen auto’s verbieden (en dat is een goede keuze)

Geweldig om dat te weten,hoe lang blijft het voordeel van de sportwagens!,als alle autowegen steeds meer file’s zijn en ook overvolraken,door het dichtslibben van het verkeer en dat is heel divers van samenstelling,vooral als de autowegen binnenkort weer de bekende zwarte dagen ontstaan inFrankrijk,door het het vakantie-verkeer.Maar Mercedes gaat steeds meer een rol spelen,als wereld-grootste Truck fabrikant in de ontwikkeling van waterstof-aandrijvingen,De technologische ontwikkelingen zijn al in volle gang,om geen achterstand te krijgen tov de Aziatische waterstof ontwikkelingen,vooral de ontwikkeling van de waterstof-kleppen-motor door waterstof-injectie.Zal de E-Auto-s gehakt van maken,de verkoop daarvan heeft al een enorme terugval verkregen,alleen het wordt door de landelijke Media anders weergegeven,in wiens belang?.