
Wij zijn al een tijdje bekend met de Mercedes-AMG GT R. Het is een AMG GT met betere aerodynamica, meer vermogen en minder gewicht, plus wat aanpassingen aan het onderstel, natuurlijk. We zijn ook bekend met wat er gebeurt als Mercedes-AMG het dak van een AMG GT af hakt om zo de Roadster te maken. En nu weten we hoe het is als je die twee combineert.
Zie de Mercedes-AMG GT R Roadster als een AC Cobra uit de 21e eeuw. Of als een Dodge Viper (snik) met Duitse etiquette. En volgens Mercedes doen de prestaties niet onder voor die van zijn dichte broeder. En we durven te wedden dat ie ook niet – vanwege zijn open carrosserie – aanvoelt als een zwabber. Hij weegt overigens wél 120 kilo meer.
Dansen met de Mercedes-AMG GT R Roadster
Tot nu toe schuwde de roadster de sterkere versie van AMG’s V8, de splitters, de 46 millimeter bredere koets en de overdaad aan spoilers. De verleiding was uiteindelijk te moeilijk om te weerstaan. Als je een open AMG GT met een gigantische spoiler ziet, dan weet je dat je kijkt naar het ultieme topmodel van Mercedes.
De 4,0-liter biturbo V8 levert 585 pk met een koppel van 700 Nm. De topsnelheid van de Mercedes-AMG GT R Roadster komt zo op 317 km/u. De 0-100-tijd? Een schamele 3,6 seconden. Met achterwielaandrijving en instelbare tractiecontrole met negen standen is de GT R de ideale danspartner om de zijwaartse tango mee te leren.
Het draait allemaal om de aero
AMG verstopt actieve aerodynamica in de bodemplaat van de GT R Roadster. De actieve delen zakken maximaal 40 millimeter dichter naar de grond om bij 250 km/u 40 kilo extra downforce te genereren.
Mocht je een Mercedes-AMG GT R Roadster willen hebben, dan moet je snel zijn. Er worden er slechts 750 geproduceerd. De prijs is nog niet bekend, maar ter indicatie: de dichte versie kost in Nederland minimaal 240.000 euro.
Meer van TopGear


Gelukkig: de Brabus GT 750 heeft nog wel het goede aantal cilinders

Dit zijn negen zeer praktische sportwagens, ideaal voor de hond

Dit is de prijs van de Mercedes AMG GT Pro (en er is een speciale editie aangekondigd)

De Mercedes-AMG GT 63 is er nu al als Pro met een (te?) kleine achtervleugel

Mercedes-AMG GT 63 review: Het is geen sportauto meer, is dat erg?

Zie jij (zonder te spieken) welke auto een mafklapper aan puin heeft gereden in Rotterdam?

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Mercedes neemt meest gehate feature van Tesla over (maar doet het nu wel goed)?

Duurste Mercedes van Nederland heeft geen voorruit

Bussink GT Speedlegend: AMG GT met halo

Mercedes-AMG GT R Black Series zonder camouflage

Mercedes-AMG GT R rolt 7x op de Nürburgring

G-Power Mercedes-AMG GT R krijgt 215 pk extra

Mercedes-AMG GT R (achteruit) vs Renault Twizy

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Waarom het een goed idee kan zijn om deze maand nog snel je (niet verlopen) rijbewijs te verlengen

Moet je nou wel of niet oppassen voor ‘Super 95’ bij Duitse tankstations?

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het
