In het hogere prijssegment kunnen de klanten met grote benzinemotoren wel waarderen. Zoals Maserati CEO Santo Ficili ons zei: ‘welvarende klanten genieten van mooie dingen, ook al weten ze dat het slecht voor hen is. Denk aan single malt whiskey’s, Cubaanse sigaren en auto’s met grote benzinemotoren. Ze willen niet iets anders opgelegd krijgen’. Dus moet een automerk met iets heel erg moois komen. Maserati heeft de Granturismo Folgore. Mercedes gaat een paar stapjes verder met de AMG GT XX.

Het is de nieuwe elektrische supersedan van het merk. En voordat je meteen afhaakt bij het woordje ‘elektrisch’, geef het een kans. Dit is namelijk geen CLA of EQB. Het is de eerste elektrische auto van AMG, als we de Mercedes-AMG SLS AMG Electric Drive even niet meerekenen. Die auto werd wel heel erg mondjesmaat verkocht op speciale bestelling. Er was geen folder van de elektrische SLS stond ook niet in de configurator.

Kun je deze super Mercedes binnenkort kopen?

Het is de bedoeling dat er van de AMG GT XX meer verkocht van gaan worden. Het is overigens een concept, de productieversie staat voor volgend jaar op de planning. Dus normaliter kan de finance-afdeling dan nog alle toffe elementen eraf halen. Dat zal nu niet gebeuren, denken wij. Dit is niet alleen een auto die moet verkopen, maar ook tot de verbeelding moet spreken. De styling doet dat absoluut, want de Mercedes AMG GT XX is een bloedmooie auto geworden.

De auto heeft wel wat C111-invloeden, een experimentele sportauto van Mercedes uit de jaren ’70. De oranje kleur, grille en achterzijde met ronde achterlichten doen er een beetje aan denken. Wat vooral opvalt, is de strakke lijnvoering. Dat heeft nog een voordeel, namelijk extreem lage luchtweerstandscoëfficiënt van 0,198. Bijzonder knap voor een sportieve auto, die vaak wat grotere en vooral bredere wielen hebben.

Prestaties van de Mercedes-AMG GT XX

Er zijn drie motoren aanwezig, een op de vooras en twee op de achteras. In basis doen de motoren aan de achterzijde al het werk, en de motor voor kan erbij springen. Bij elkaar leveren de motoren 1.360 pk, ofwel 1.000 KW. Daarmee kan de sportsedan een topsnelheid halen van 360 km/u. Met recht een sportsedan dus. Het laden is eigenlijk nog indrukwekkender: 850 kW is ongekend en twee keer zo snel als de snelst ladende auto’s op dit moment.

Dat betekent dat je in slechts vijf minuten 400 kilometer aan actieradius kan bijladen. Dat is werkelijk ongekend. Het is dermate ongekend dat het zuiver thoeretish is, want er zijn geen palen die erbij in de buurt komen. Dat hadden we al met de Zeekr 7X: die auto kan meer dan 400 kW laden, alleen de palen nog niet. Het lijkt dus een concurrent te zijn van de Porsche Taycan Turbo GT Weissach Package en de Xiaomi SU7 Ultra, waarbij die laatste 600 pk minder heeft dan voorheen (maar nog steeds heel veel).

Lees ook: De stokoude 6,2-liter V8 van AMG gaat na 18 jaar uit productie – dit is de laatste auto

Dat is ook te zien aan het interieur. Dit is geen Lucid Air Sapphire of Tesla Model S Plaid. Oneerbiedig gezegd zijn dat gigantische sloepen die als een raket gaan. Kijk maar naar het kale interieur met de stoelen uit de GT3-raceauto en de karige aankleding. Dit is een sportauto met vier deuren en toevallig is is elektrisch. Voor de mensen die een V8 missen, is er aan boord een sound generator die het geluid voor je namaakt. Dankzij de Hyundai Ioniq 5 N weten we dat dat nog best geinig kan zijn.

2 reacties op “Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen”

  1. “ Het laden is eigenlijk nog indrukwekkender: 850 kW is ongekend en twee keer zo snel als de snelst ladende auto’s op dit moment…. ….Het is dermate ongekend dat het zuiver thoeretish is, want er zijn geen palen die erbij in de buurt komen. “
    Ik neem aan dat daar ‘theoretisch’ moet staan, maar los daarvan kan de praktijk best in de buurt komen als ze niet met één, maar met 2 laadaansluitingen worden uitgevoerd.
    (Ook dan wordt het nog een uitdaging om die 2 palen tegelijk aan te sluiten en geen ruzie te maken, maar het zou kunnen.)

Laat een antwoord achter aan Wijsneus Reactie annuleren

(verplicht)