Was je nog niet overtuigd dat Mercedes-AMG écht een F1-motor in een productieauto ging leggen? Hier is je bewijs. Op de foto zie je de aandrijflijn van de Project One.
De foto komt samen met een hapje specificaties. Mondje open: de 1,6-liter turbomotor draait maximaal 11.000 toeren per minuut. De elektrische motor helpt als een druppeltje sambal mee met 108 pk om het geheel tot een gecombineerd vermogen van meer dan 1.000 pk te tillen.
De efficiëntie van de motor is 40 procent. Dat betekent dus dat slechts 40 procent van de energie naar beweging gaat. De rest gaat verloren aan hitte en wrijving. Dat klinkt nog minder efficiënt dan spareribs eten na het douchen, maar voor een interne verbrandingsmotor is dit uitstekend. De enige die hierbij in de buurt komen zijn de Toyota Prius en de Hyundai Ioniq. En beide quinoa-happers hebben geen turbo die de boel opstookt.
Waar ken ik die Mercedes-AMG Project One-specificaties van?
De specificaties van de motor schurken dicht aan tegen de V6 die je vindt in de auto van Lewis Hamilton. Hij komt zelfs uit dezelfde fabriek. Ook bijzonder: de turbo wordt op gang geholpen door een elektromotor. Én je kunt 25 kilometer elektrisch rijden. Dus hop, verkopen die Mitsubishi Outlander PHEV.
De prijs van de Mercedes-AMG Project One is 2,2 miljoen euro. En daarmee is het de duurste auto met 1,6-liter motor die je gaat vinden in een productieauto. Waarschijnlijk ook de duurste V6.
Reacties