Wil een merk nog serieus genomen worden, dan moeten ze wel komen met extra zuinige modellen. Althans modellen die volgens de officiële meetmethode die in Europa wordt gepraktiseerd, gunstig uitvallen. Zo heeft Mercedes nu op de C-klasse sedan een winst op papier bereikt van 12 procent!
 
Daarvoor is nogal het nodige uitgehaald. De C 180 Kompressor BlueEfficiency heeft namelijk een viercilinder compressormotor waarvan de cilinderinhoud is teruggebracht tot 1,6 liter. Dat is geen sinecure. Het vermogen blijft met 156 pk op niveau en hetzelfde geldt voor het koppel van 230 Nm. Maar gemeten op de rollenbank is de auto flink zuiniger.
 
De C 200 CDI BlueEfficiency heeft de bekende diesel met gelijk gebleven vermogen en koppel. Daar zijn het alle andere aanpassingen die zorgen voor een 10,5 procent gunstiger verbruik. Denk aan een lager boven het wegdek geplaatste carrosserie, verlaagd gewicht door speciale voorruit, en lichtmetalen wielen, gunstiger gevormde buitenspiegels, maar ook een vlakke bodemplaat en gedeeltelijk gesloten grille.
 
En ook dan zijn we er nog niet. De zesbak is aangepast, het motormanagement opnieuw gekalibreerd en de bestuurder moet luisteren naar zijn schakelindicator. Dat is nog al wat. Het levert wel wat subsidie op vanwege het B-label. De prijzen zijn niet ongunstig: 35.950 euro voor de C 180 en 39.950 euro voor de C 200 CDI.

Reacties