Wij zijn niet altijd, of liefst zo weinig mogelijk, van het ‘of-of’. Wij vinden ‘en-en’ vele malen begeerlijker en interessanter. Wij realiseren ons ook dat ‘en-en’ vele malen moeilijker is; je gaat óf goed de kroeg in óf je staat fris op. Je kijkt óf tv óf je leest een goed boek. Diep respect dus voor degene die in de kroeg tv-kijkend een goed boek leest en de volgende morgen fluitend z’n bed uit springt.

Want zo zou je de Mercedes C63 AMG Estate wat ons betreft mogen zien: als een van de weinige ultieme ‘en-en’-auto’s. Wat nou ‘het moet licht en tweezitterig zijn voor échte prestaties, en dat je niets mee kunt nemen hoort erbij’? Geniet even mee: 6,3-liter V8, 457 pk, 600 Nm koppel, 0 tot 100 in 4,6 seconden, alle, maar dan ook álle denkbare luxe én ruimte voor een roedel mammoets. Heerlijk!

De styling is ruiger dan we van Mercedes (en ook van AMG) gewend zijn; powerdomes in de motorkap, windverscheurende en -opslorpende voorspoiler, 19-inch velgen met héél laagprofiel rubber, zijskirts, vier uitlaten – onze Duitse vrienden zijn overduidelijk maar wat trots dat ze die enorme motor in die C klasse hebben weten te wurmen. En dat mag.

Het is wel opvallend, die vloed aan ‘en-en’-machines die met name onze oosterburen de laatste tijd over ons uitstorten. Na auto’s als de BMW M5 touring, de S6 Avant en net nog de RS6, en zo’n beetje alles waar Mercedes de aanduiding 63 AMG aan heeft vastgeplakt, lijkt de bal nu weer bij BMW te liggen. Want van de nieuwe Audi A4 (net als de C63 AMG Estate en de ‘gewone’ C-klasse Estate voor het eerst op de Frankfurter IAA te zien), komt gegarandeerd ook weer een S4 en een RS4 Avant. 

Dus, BMW: voor de eerste keer ooit een M3 Touring dan maar? Toe?

 

Reacties