Een écht grote stationcar – nooit begrepen waarom dat idee nooit is aangeslagen in autoland. Mercedes lijkt het nu toch echt te gaan proberen; een voorzetje wordt gegeven door deze concept, de CLS Shooting Break.
 
Het is wel eens anders geweest, maar tegenwoordig moet je voor slecht nieuws naar het westen kijken en voor goed nieuws naar het oosten. Gisteren liet Citroën al weten de Wereldtentoonstelling in Sjanghai te gaan opfleuren met de ongehoord fraaie Metropolis, vandaag komt het vrolijks uit Beijing. Mercedes heeft namelijk de eerste foto’s vrijgegeven van een verrukkelijke concept die ongetwijfeld een van de grote sterren van de deze week te openen autoshow aldaar gaat worden.
 
De CLS Shooting Break lijkt op het eerste gezicht misschien een beetje eigenaardig samenraapseltje van allerlei Mercedes-modellen. De rechtopstaande neus is duidelijk geënt op die van de SLS AMG, de achterste wielkasten lijken zo van de E Coupé te komen, de overall lijn heeft natuurlijk veel weg van de CLS, en mensen die dingen van een E Combi of zelfs van een R-klasse herkennen – van ons mogen ze. Feit is dat het ontwerp alles bij elkaar opmerkelijk goed geslaagd is, en het wat ons betreft niet zozeer de vraag zou moeten zijn óf het ding in productie genomen zou moeten, maar eerder wanneer.
 
Het idee is namelijk helemaal niet zo gek. We hebben eigenlijk nooit begrepen waarom er nooit stations zijn gemaakt van auto’s als de S-klasse, 7-serie of A8, waar dat welbeschouwd meer voor de hand ligt dan, we noemen maar wat, een kruising tussen een coupé en een SUV. Tuurlijk, ze waren er wel, maar dat waren over het algemeen peperdure eenlingen, speciaal gebouwd op basis van bijvoorbeeld Bentleys en Aston Martins, of juist kleinere sportauto’s waar een stuk aan gezet was (google maar eens wat ze in dat kader de Ferrari 250 GTO hebben aangedaan…).
 
Niets van dat alles bij de CLS Shooting Break (Shooting Brake mag trouwens ook, maar Mercedes heeft voor ea gekozen). Gewoon een erg fraai model, dat trouwens, o wonder, níet is voorzien van hybride aandrijving. Wel zit er een splinternieuwe 3,5-liter V6 in, die volgens Mercedes de voorbode is van een geheel nieuwe generatie benzinemotoren. Hij is goed voor 306 pk en 370 Nm en voldoet aan alle eigen BlueEffeciency-eisen. Verder opmerkelijk: de auto biedt ondanks het enorme ruimteaanbod slechts plaats aan vier personen (en twee geschoten damherten) en is de eerste waarbij álle verlichting met leds werkt.
 

Reacties