Mercedes E-klasse All-Terrain: 1e rij-indruk

TopGear stapt zojuist uit de nieuwe Mercedes E-klasse All-Terrain. In het nummer dat halverwege januari verschijnt, lees je het complete rijverslag; nu alvast de highlights

Mercedes E-klasse All-Terrain
Mercedes E-klasse All-Terrain
Mercedes E-klasse All-Terrain
Mercedes E-klasse All-Terrain
Mercedes E-klasse All-Terrain
Mercedes E-klasse All-Terrain
Mercedes E-klasse All-Terrain
Mercedes E-klasse All-Terrain
Mercedes E-klasse All-Terrain
Mercedes E-klasse All-Terrain
Mercedes E-klasse All-Terrain
Mercedes E-klasse All-Terrain

Testobject: Mercedes E-klasse
Uitvoering: E 350 d All-Terrain
Locatie: Hochgurgl, Oostenrijk
Weersomstandigheden: koud en zonnig

Joh, een Audi Allroad van Mercedes!

Inderdaad. Na lang de kat uit de matplastic boom gekeken te hebben, komt ook Mercedes nu met een opgehoogde stationwagen voor de echte lifestyle-figuren. Kennelijk leek het ze de moeite waard, hoewel Mercedes er meteen bij zegt dat eigenlijk alleen Europeanen behoefte aan het ding hebben. Hij wordt dan ook alleen op ons continent geleverd, en alleen met dieselmotoren.

Zitten we daar echt op te wachten?

Misschien wel, misschien niet, maar hé: keuze is een luxe. Mercedes heeft zich in ieder geval aardig wat moeite getroost om van de E-klasse All-Terrain iets onderscheidends te maken, met uiteraard het verplichte extra plastic, maar ook een nieuwe grille, andere velgen, standaard vierwielaandrijving en luchtvering met een speciale All-Terrain-stand. De auto heeft 29 millimeter meer grondspeling dan de gewone Estate. Het zogeheten cab-backward-design van de E, met veel ruimte tussen de voorwielen en de cabine en daardoor een gestrekt silhouet, leent zich wat ons betreft uitstekend voor een wat ruigere look.

Hoe rijdt zo’n Mercedes E-klasse All-Terrain?

Relaxt, vooral. De E zoeft en zweeft en doet alles om je in de watten te leggen. Hij is fluisterstil en z’n interieur behoort tot de mooiste die we ooit zagen. De besturing heeft aardig wat gewicht en het onderstel dempt niet te sterk, waardoor de grootte van de E (gelukkig) niet wordt verhuld. Hoewel air body control er wel voor zorgt dat de carrosserie in de bochten mooi vlak blijft en je jezelf al snel onoverwinnelijk voelt. De ruzie die we eerder eens met de semi-autonome functies hadden, herhaalt zich deze keer niet. We kunnen er zelfs aardig mee overweg; zolang het verkeer niet te druk en de weg niet te bochtig wordt. Geinig overigens: onze testauto konden we – jawel – openen en starten met een mobieltje in plaats van met een sleutel. Of dat een verbetering is, vragen we ons af – we vonden keyless go wel prima eigenlijk – maar goed.

Welke versies zijn er te krijgen?

De Mercedes E-klasse All-Terrain is er in eerste instantie alleen met de nieuwe 2,0-liter viercilinder turbodiesel, in de E 220 d goed voor 194 pk en 400 Nm. Deze is een stuk efficiënter dan de oude, bekende 2.1 en heeft vooral een minder agrarische loopcultuur. Later volgt ook een E 350 d met een zijdezachte V6 diesel, 258 pk en 620 Nm sterk. Beide versies hebben de negentraps 9G-Tronic automaat aan boord.

Wat moet zo’n opgestoerde E-klasse kosten?

Daar kunnen we kort over zijn: dat is nog niet bekend. Maar neem je de 58.995 euro die een standaard E 220 d Estate moet opbrengen (75.627 euro voor de E 350 d Estate) en tel je daar een gezonde stapel duizendjes bij op, dan ben je er waarschijnlijk wel.

Video?!

Jep: we crossten met de E 220 d All-Terrain een spierwitte Timmelsjoch op!

Lees de complete rijtest van de Mercedes E-klasse All-Terrain in TopGear nummer 140, dat op 19 januari verschijnt.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken