Poe, wat heeft Mercedes het druk met de E-klasse. Nog niet zo lang geleden verwelkomden we de nieuwe E-klasse als ‘knappe taxi van de toekomst’. Kort daarna presenteerde Mercedes de Estate. Daar komt nu nog een hoogpotig broertje bij. Mercedes laat zich weer eens van zijn humoristische kant zien met de nieuwe Mercedes E-klasse All-Terrain.

De All-Terrain van de E-klasse vinkt ieder offroad-vakje aan. Hij krijgt vierwielaandrijving, meer bodemvrijheid dankzij een slim luchtveringssysteem en kunststoffen wielkasten. Daarnaast zijn de grille, voor- en achterbumper en beschermplaat onder de voorbumper zijn speciaal gemaakt voor dit model. Maar iets verraadt dat je er niet al te wild mee moet doen als je alles net wilt houden.

Meer een softroader?

In het Nederlandse bericht spreekt Mercedes over ‘optische onderrijbeveiliging’. In het Engelse persbricht hebben ze het zelfs over ‘panelen met een onderrijbeveiliging-look’. Bij echte offroaders zitten er dikke RVS-beschermplaten onder de bumper, maar nu zijn ze van hoogglans chroom. Wil je dat heel laten, dan kun je maar beter wegblijven van sterke keien.

Wat maakt de All-Terrain bijzonder?

De luchtvering laat de E-klasse 15 millimeter zakken bij een snelheid van 120 km/u in de comfort-stand. Hierdoor snijdt ie beter door de lucht en verbruikt de stoere Mercedes minder brandstof. Wat verder leuk om te vertellen is, is dat de All-Terrain 28 millimeter breder is dan het vorige model. Ook de wielbasis is groter (22 millimeter langer) waar je benen meer plek moeten krijgen.

Mercedes E-Klasse All-Terrain (2023)

Wanneer je de E-klasse in de offroad-stand zet, tonen het bestuurders- en centrale display ‘overzichtelijk geordende informatie, bedieningsmogelijkheden en functies’. Het middelste scherm laat beelden van de voorste camera zien, zodat je eventuele obstakels kunt zien en je je chromen beschermplaat onder de voorbumper krasvrij kunt houden.

Motoren en specificaties van de E-klasse All-Terrain

De All-Terrain kun je straks bestellen met een zes-in-lijn benzinemotor, met een 2,0-liter dieselmotor of als een PHEV met een dieselmotor. Alle auto’s zonder stekker zijn mild-hybrides. De zescilinder zorgt voor 381 pk en 500 Nm. Deze motor ken je uit de CLE. Van 0 naar 100 km/u gaat in 4,7 seconden en de topsnelheid is 250 km/u.

De diesel doet het met 197 pk en 440 Nm. De 0-100-tijd is 8,3 seconden en de top ligt op 220 km/u. De PHEV krijgt dezelfde dieselmotor die samen met de elektromotor 313 pk en 700 Nm produceert. Het sprintje naar 100 km/u duurt 6,9 seconden, de topsnelheid is 213 km/u. Ook leuk: in de volledig elektrische stand kom je 100 kilometer ver in de All-Terrain.

Prijs van de Mercedes E-klasse All-Terrain

Alle drie de motoruitvoeringen zijn vanaf de introductie van de speciale E-klasse beschikbaar. Ergens in het eerste kwartaal van 2024 zou je de All-Terrain moeten kunnen bestellen. Wat ie gaat kosten, is niet bekend. De E-klasse Estate gaat in Nederland voor tenminste 74.243 euro, de Limousine kost 71.676 euro. In België kosten de E-klassen respectievelijk tenminste 69.575 euro en 67.034 euro. Reken daar bij de All-Terrain-versie nog maar wat bij.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)