
Je zag ‘m al aankomen: dit is de elektrische Mercedes EQE, en hij verhoudt zich tot de EQS als de E-klasse tot de S-klasse. Net als de EQS heeft hij qua uiterlijk en opzet nagenoeg niets te maken met z’n benzine- of dieseldrinkende lettergenoot. De wielbasis is lang om genoeg ruimte te creëren voor de accu’s en de inzittenden. De overhang aan de voorkant is kort – want er zit daar geen motor.
Allereerst komt de Mercedes EQE 350 op de markt, met een 292 pk sterke enkele motor achterin. Binnen afzienbare tijd komen er vierwielaangedreven versies met twee motoren bij. Ook staan er hete performance-uitvoeringen op de planning, met volgens Mercedes tot wel 680 pk. De jongens en meisjes van AMG zijn dus alvast lekker bezig.
Grote afstanden met de Mercedes EQE
Met een accu van 90 kWh komt de EQE een aardig eind: het begint bij 547 kilometer en loopt op tot zo’n 660 kilometer, volgens WLTP. Snelladen kan met tot 170 kW, genoeg om na een kwartiertje weer 240 kilometer te kunnen rijden. Tijdens het laden kun je optioneel spelen met hetzelfde enorme hyperscreen als in de EQS, over de breedte van het dashboard.
De buitenkant is best een verrassing, gezien de ultraconservatieve aard van de E-klasse met tankdop. De cabine strekt mee met het boogvormige silhouet en beslaat een groot deel van de lengte van de auto. Hoeken en vouwen zijn nergens te bekennen. Goed voor de aerodynamica, al is ie net niet zo gladjes als de langere EQS. Optionele luchtvering laat ‘m op snelheid dichter naar de grond zakken.
CO2-bewust
Een frunk is er niet, de voorkant kan alleen open in de werkplaats. De carrosserie bestaat geheel uit gerecycled staal, waardoor de CO2-emissies met 60 procent worden teruggedrongen. In 2022 zijn Mercedes’ fabrieken, ook die voor batterijen, gecertificeerd CO2-neutraal. Ook hun accucellen kopen ze binnenkort van klimaatneutrale leveranciers.
Zoals altijd vinden veel innovaties van de S hun weg naar de E. Op de optielijst (even ademhalen): dat hyperscreen dus, een head-up display met een waarneembare doorsnee van 77 inch, vierwielbesturing, led-matrixkoplampen met 1,3 miljoen pixels per kant, en nog een hoop meer. De Mercedes EQE wordt halverwege 2022 op de markt verwacht voor nog onbekende prijzen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


BMW i5 vs Mercedes EQE review: Wat is de beste elektrische zakenauto?

Mercedes EQE SUV review: Rijdt de hoge EQE net zo fijn als de sedan?

Mercedes komt met een abonnement (van ruim 1.100 euro per jaar) op meer vermogen

Mercedes-AMG EQE 43 review: Hoe rijdt de elektrische instapper van AMG?

Deze Mercedes EQE SUV is het tegenovergestelde van een G-klasse

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

Dit is de nieuwe (en prachtige) Audi A6 – en hij heeft niet de motor die je zou verwachten

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Maar liefst 163.606 Nederlandse automobilisten met een EV willen terug naar benzine

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Waarom je dat Saharazand nooit te lang op de lak van je auto mag laten zitten

Max Verstappen krijgt nu alweer een nieuwe teamgenoot: Liam Lawson mag vertrekken

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen
