
Je zag ‘m al aankomen: dit is de elektrische Mercedes EQE, en hij verhoudt zich tot de EQS als de E-klasse tot de S-klasse. Net als de EQS heeft hij qua uiterlijk en opzet nagenoeg niets te maken met z’n benzine- of dieseldrinkende lettergenoot. De wielbasis is lang om genoeg ruimte te creëren voor de accu’s en de inzittenden. De overhang aan de voorkant is kort – want er zit daar geen motor.
Allereerst komt de Mercedes EQE 350 op de markt, met een 292 pk sterke enkele motor achterin. Binnen afzienbare tijd komen er vierwielaangedreven versies met twee motoren bij. Ook staan er hete performance-uitvoeringen op de planning, met volgens Mercedes tot wel 680 pk. De jongens en meisjes van AMG zijn dus alvast lekker bezig.
Grote afstanden met de Mercedes EQE
Met een accu van 90 kWh komt de EQE een aardig eind: het begint bij 547 kilometer en loopt op tot zo’n 660 kilometer, volgens WLTP. Snelladen kan met tot 170 kW, genoeg om na een kwartiertje weer 240 kilometer te kunnen rijden. Tijdens het laden kun je optioneel spelen met hetzelfde enorme hyperscreen als in de EQS, over de breedte van het dashboard.
De buitenkant is best een verrassing, gezien de ultraconservatieve aard van de E-klasse met tankdop. De cabine strekt mee met het boogvormige silhouet en beslaat een groot deel van de lengte van de auto. Hoeken en vouwen zijn nergens te bekennen. Goed voor de aerodynamica, al is ie net niet zo gladjes als de langere EQS. Optionele luchtvering laat ‘m op snelheid dichter naar de grond zakken.
CO2-bewust
Een frunk is er niet, de voorkant kan alleen open in de werkplaats. De carrosserie bestaat geheel uit gerecycled staal, waardoor de CO2-emissies met 60 procent worden teruggedrongen. In 2022 zijn Mercedes’ fabrieken, ook die voor batterijen, gecertificeerd CO2-neutraal. Ook hun accucellen kopen ze binnenkort van klimaatneutrale leveranciers.
Zoals altijd vinden veel innovaties van de S hun weg naar de E. Op de optielijst (even ademhalen): dat hyperscreen dus, een head-up display met een waarneembare doorsnee van 77 inch, vierwielbesturing, led-matrixkoplampen met 1,3 miljoen pixels per kant, en nog een hoop meer. De Mercedes EQE wordt halverwege 2022 op de markt verwacht voor nog onbekende prijzen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


BMW i5 vs Mercedes EQE review: Wat is de beste elektrische zakenauto?

Mercedes EQE SUV review: Rijdt de hoge EQE net zo fijn als de sedan?

Mercedes komt met een abonnement (van ruim 1.100 euro per jaar) op meer vermogen

Mercedes-AMG EQE 43 review: Hoe rijdt de elektrische instapper van AMG?

Deze Mercedes EQE SUV is het tegenovergestelde van een G-klasse

Huh? Mercedes overweegt touchscreens in velgen van auto’s te bouwen

Mercedes G 580 EQ Edition One: meer vermogen dan de G63, meer koppel dan de diesel

Eindelijk: de Mercedes C 63 AMG heeft nu een achtcilinder

Diesel kopen? Bij deze (soms onverwachtse) automerken is de diesel nog springlevend

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

De politie vervangt snelle Audi’s door dikke diesels van Mercedes (t.w.v. 126.000 euro)

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

Helaas: Volvo gaat stoppen met de auto waarmee ze groot zijn geworden

De V8 leeft bij Audi: nieuwe RS 6 krijgt aandrijflijn van de Lamborghini Urus

De Tesla Model S Plaid met 1.000+ pk begint echt goedkoop te worden, maar daar heb jij niets aan

Dodge Charger Daytona: missen wij de V8? Of is elektrisch stiekem ook gaaf? (review)

De BMW 1-serie krijgt weer achterwielaandrijving, net als nieuwe Mini’s

Dacia kondigt goedkoopste auto van Nederland aan – dit gaat ie kosten

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1
