
Je zag ‘m al aankomen: dit is de elektrische Mercedes EQE, en hij verhoudt zich tot de EQS als de E-klasse tot de S-klasse. Net als de EQS heeft hij qua uiterlijk en opzet nagenoeg niets te maken met z’n benzine- of dieseldrinkende lettergenoot. De wielbasis is lang om genoeg ruimte te creëren voor de accu’s en de inzittenden. De overhang aan de voorkant is kort – want er zit daar geen motor.
Allereerst komt de Mercedes EQE 350 op de markt, met een 292 pk sterke enkele motor achterin. Binnen afzienbare tijd komen er vierwielaangedreven versies met twee motoren bij. Ook staan er hete performance-uitvoeringen op de planning, met volgens Mercedes tot wel 680 pk. De jongens en meisjes van AMG zijn dus alvast lekker bezig.
Grote afstanden met de Mercedes EQE
Met een accu van 90 kWh komt de EQE een aardig eind: het begint bij 547 kilometer en loopt op tot zo’n 660 kilometer, volgens WLTP. Snelladen kan met tot 170 kW, genoeg om na een kwartiertje weer 240 kilometer te kunnen rijden. Tijdens het laden kun je optioneel spelen met hetzelfde enorme hyperscreen als in de EQS, over de breedte van het dashboard.
De buitenkant is best een verrassing, gezien de ultraconservatieve aard van de E-klasse met tankdop. De cabine strekt mee met het boogvormige silhouet en beslaat een groot deel van de lengte van de auto. Hoeken en vouwen zijn nergens te bekennen. Goed voor de aerodynamica, al is ie net niet zo gladjes als de langere EQS. Optionele luchtvering laat ‘m op snelheid dichter naar de grond zakken.
CO2-bewust
Een frunk is er niet, de voorkant kan alleen open in de werkplaats. De carrosserie bestaat geheel uit gerecycled staal, waardoor de CO2-emissies met 60 procent worden teruggedrongen. In 2022 zijn Mercedes’ fabrieken, ook die voor batterijen, gecertificeerd CO2-neutraal. Ook hun accucellen kopen ze binnenkort van klimaatneutrale leveranciers.
Zoals altijd vinden veel innovaties van de S hun weg naar de E. Op de optielijst (even ademhalen): dat hyperscreen dus, een head-up display met een waarneembare doorsnee van 77 inch, vierwielbesturing, led-matrixkoplampen met 1,3 miljoen pixels per kant, en nog een hoop meer. De Mercedes EQE wordt halverwege 2022 op de markt verwacht voor nog onbekende prijzen.
Meer van TopGear


BMW i5 vs Mercedes EQE review: Wat is de beste elektrische zakenauto?

Mercedes EQE SUV review: Rijdt de hoge EQE net zo fijn als de sedan?

Mercedes komt met een abonnement (van ruim 1.100 euro per jaar) op meer vermogen

Mercedes-AMG EQE 43 review: Hoe rijdt de elektrische instapper van AMG?

Deze Mercedes EQE SUV is het tegenovergestelde van een G-klasse

Zie jij (zonder te spieken) welke auto een mafklapper aan puin heeft gereden in Rotterdam?

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Mercedes neemt meest gehate feature van Tesla over (maar doet het nu wel goed)?

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

De verstandigste auto die je kunt kopen is compleet vernieuwd, maar jij kiest toch wel een BMW

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

Als je met een elektrische auto langzamer optrekt dan een vrachtwagen, moet je je rijbewijs inleveren

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Word je stiekem bespioneerd door je autobanden? In de VS vrezen ze van wel

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Als je niet oppast wordt je camper binnenkort veel duurder om te hebben
