
Zelden tot nooit zien we ‘m op de Nederlands/Belgische wegen: de Mercedes GL. Het is een auto die simpelweg over alles heen walst wat wij fatsoenlijk vinden. Qua formaat, verbruik, uitstraling – noem maar op. Dat maakt ‘m zo ontzettend geschikt voor de Amerikaanse markt.
Zodoende onthult Mercedes op de New York Auto Show de faceliftversie van de GL: even groot, even luxe, maar wel iets lichter door gebruik van aluminium onderdelen. Ook oogt het front net even wat frisser, en is de achterkant opnieuw getekend door iemand die ‘ook van die brede achterlichten met streepjes erin’ wilde. Het interieur is een en al weelderig leer en hout, en uiteraard voorzien van zeven volwaardige zitplaatsen.
Op het gebied van motoren laat Mercedes nog niet al te veel los, al weten we wel met zekerheid te melden dat er enkel V6- en V8-motoren (met turbo’s) geleverd zullen worden – een viercilinder BlueTec’je leek ze in deze grote jongen toch niet zo’n goed idee. Reken dus sowieso op de bekende 350 CDI- en 500-versies, altijd uitgerust met 4Matic-vierwielaandrijving en een zeventraps automaat.
Meer van TopGear


Mercedes GL 350 BlueTec 4Matic

Snelste vervoersmiddel in Londen

Mercedes GL63 AMG kan er nog wel bij

Carlsson vergrijpt zich aan een tank

Mercedes GL mag nog een ronde

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

De volgende doorbraak bij auto’s zitten in je deuren: dit moet je weten over elektrostatische speakers

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

‘Waarom kom je soms groene ventieldopjes tegen? Is de eigenaar van zo’n auto opgelicht?’

Van dit tegenstrijdige advies wordt een lange rit met een elektrische auto een stuk aangenamer

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje
