TopGear stapt net uit de nieuwe Mercedes GLA. In TopGear Magazine 181 vind je het complete testverslag, hier vast de highlights.
Testobject: Mercedes GLA 200 AMG Line
Locatie: Utrecht en omgeving
Weersomstandigheden: Lekker zonnig, maar niet warm
Huh, de Mercedes GLA was toch de hoge A-klasse?
Ja, zou je niet meer zeggen hè? Hoewel de vorige GLA een succesje was, besloot Mercedes tóch het winnende team te veranderen. De nieuwe GLA stapt verder af van de A-klasse en krijgt zelfs wat invloeden van de B-klasse. Moet ook wel, want de GLB wilde de kenmerken van de B-klasse niet hebben. Het kleine G’tje is minder dan 1 centimeter langer dan de A-klasse, maar wel 17 centimeter hoger en net geen 4 centimeter breder.
Stoer, hoe rijdt dat?
Goed, vooral heel comfortabel. Mercedes noemt de GLA zelf de ‘sportieve broer’ van de GLB, maar dat geldt alleen voor mensen die darten ook als een sportieve bezigheid zien. Aan het rijgedrag is weinig sportiefs te ontdekken, en dat is maar goed ook. Zelfs met het verlaagde AMG-onderstel en 19-inchers filtert de Mercedes het wegdek goed weg. De stoelen zijn uitstekend verstelbaar en zitten fijn.
En verder?
De 1,3-liter viercilinder in de GLA 200 presteert prima voor het comfortabele karakter. Als je ‘m niet te veel achter zijn broek aan zit, is het een rustige en soepele motor. Voor net iets meer dan 3.000 euro extra werpt Mercedes je de sleutels van de GLA 250 met 224 pk toe, mocht je wat meer pit willen.
Hoe is de Mercedes GLA vanbinnen?
Bij een vluchtige blik lijkt het erop dat Mercedes het A-klasse-interieur transplanteerde, maar dat zou te kort door de bocht zijn. De deurgrepen zijn bonkiger en de kunststoffen oppervlakken zijn wat lijviger. Hierdoor is het allemaal net wat robuuster om te zien, wat goed past bij het stijltje van de nieuwe Mercedes GLA. Wel zijn de mooie luchtroosters en het doorlopende scherm gewoon aanwezig.
Wat kost zo’n GLA dan?
Vanaf 49.245 euro rij je weg in een GLA. Maar je wilt wel wat opties, zoals het AMG Line-pakket met toffe bumpertjes en een Premium-pakket met grotere schermen en stoelverwarming. Dan ga je al snel richting de 62.000 euro, zoals ons testexemplaar kostte. De vanafprijs is trouwens 11.000 euro hoger dan die van een A 200 met automaat, dus neem dat mee in je afweging.
Remon heeft op 7 mei 2020 geschreven:
Wat een geld zeg voor zo’n gedrocht