SUV’s met idioot veel vermogen zijn zelden goede auto’s. Te hoog, te zwaar, te log: gooi er een raketmotor in en het is gewoon een te hoge logge zware auto met een raketmotor. Maar de Mercedes GLA is niet echt een SUV. Met wél een raketmotor.

Hoe hoger je een auto maakt, hoe geschikter hij is om er terrein mee te rijden en hoe ongeschikter hij is om er een straatrace mee te winnen. Dus toen Mercedes, geheel volgens verwachting, na de A 45 AMG en de CLA 45 AMG met de GLA 45 AMG kwam, maakten we ons een tikje zorgen. De A AMG is namelijk goed, maar niet zo hilarisch als je op grond van 360 pk met vierwielaandrijving zou verwachten. De CLA AMG is al beter, maar juist weer een tikje hysterisch en érg hard geveerd. Wat moet je dan met een GLA AMG?

Nou, simpel: knalhard rijden. Want zoals de GLA de fijnst rijdende van de A-familie is, zo is wonderlijk genoeg ook de AMG-versie de best geslaagde. Dat is deels omdat Mercedes op basis van kritiek op de A AMG al een aantal veranderingen heeft doorgevoerd (met name aan de turbo en de versnellingsbak), waarvan de GLA als eerste profiteert. Hij schakelt smoother en meer in samenhang met de momenten dat de turbo op z’n effectiefst is. Nu lijkt dat soort finesses niet direct nodig als je zo’n monstervermogen van 360 pk tot je beschikking hebt. Power is power, toch? Maar power is alleen nuttig als je het op de weg kunt krijgen en daar helpt dit wel degelijk bij.

Overigens: dit is niet helemaal (of liever: helemaal niet) de ‘gewone’ GLA 45 AMG. Dit is de Edition 1, een speciale uitvoering die tot één jaar na de introductie van de GLA leverbaar zal zijn. De gewone doet al niet echt veel moeite om zijn potentie onder stoelen of banken te steken, maar de Edition 1 loopt er heel erg mee op te scheppen. Hij heeft een enorm aerodynamicapakket (grotere splitter voor, reuze-achterspoiler, opzichtige skirts, joekel van een diffuser), diverse rode accenten, mega 20-inch velgen met rode remklauwen en natuurlijk die niet te missen bestickering (al kun je ‘m ook zonder bestellen). Binnenin is het allemaal zwart leer met rode stiksels wat de klok slaat, en krijg je AMG Performance-sportstoelen en een bijzondere aankleding van het dashboard.

Technisch verandert er niets; het is dus net zo’n wildverscheurend monster als de reguliere GLA 45 AMG, die in 4,8 seconden naar de 100 rost, doorgaat tot (een afgeregelde) 250 km/u en alles wat daartussen zit laat aanvoelen alsof de duivel je op de hielen zit en je toch echt nog even je bucket list moet afwerken. De viercilinder (vier, ja: de sterkste die er momenteel is) klinkt heel boos en gemeen, de turbo sist als een chagrijnige cobra en het geknetter uit de uitlaat bij gas los tovert elke keer weer een beschaamde glimlach op je gezicht. De grip is dankzij de vierwielaandrijving eindeloos, elektronica zorgt er keurig en ongemerkt voor dat maximaal 50 procent van de grip naar de achterwielen gaat.

Goed, voor ons hoeft die wat protserige Edition 1-uitmonstering niet zo, maar voor 7.405 euro minder een reguliere GLA 45 AMG: graag!


Mercedes GLA 45 AMG Edition 1



15/20



Motor

1.991 cc

viercilinder turbo

360 pk / 450 Nm



Aandrijving

vierwiel

7v automaat



Prestaties

0-100 in 4,8 s

top 250 km/u



Verbruik/milieu

7,5 l/100 km

175 g/km CO2, D-label



Afmetingen

4.445 x 1.804 x 1.479 mm (l x b x h)

2.699 mm (wielbasis)

1.510 kg



56 l (benzine)

421-836 l (bagage)



Prijzen

NL € 74.400 (25%)

BE € 74.471 (basisuitvoering)



Het vonnis

Akelig snel, al heb je dat niet altijd in de gaten – en alleen als je dat wilt. En dat is een compliment. De Edition 1 is wat erg schreeuwerig: hou bijna 7,5 mille in je zak en koop een ‘gewone’, die is al bruut genoeg

Reacties