Hier is een leuk feitje: ondanks dat we in 2022 overspoeld werden met berichten over tekorten aan onderdelen, groeiden de verkopen van Mercedes-Maybach met 37 procent. Er werden over de hele wereld maar liefst 21.600 Maybachs verkocht. Daarvan gingen er alleen al 1.000 naar China… per maand! Jeetje. Misschien even evalueren wat we verstaan onder een ‘leuk feitje’?
Hoe dan ook, zoals je verwacht is de bestverkochte Mercedes een SUV. Specifiek de GLC, waarvan het merk er in 2022 zomaar even 342.900 wegzette. Deze nieuwe Mercedes GLC Coupé is dus met recht een belangrijke auto. Hij is zo belangrijk dat hij een boel elektrificatie met zich meedraagt. Je kunt ‘m alleen als mild-hybride of als PHEV krijgen, met vier uitvoeringen van de eerste en drie van de laatste.
Specificaties van de nieuwe Mercedes GLC Coupé
De mild-hybride GLC is er met een 2,0-liter viercilinder benzine of diesel en krijgt standaard een starter/generator en 48 volt om te helpen bij het wegrollen en energieterugwinning. Stap over in de PHEV’s en je hebt een 31,2-kWh batterij die ervoor zorgt dat de GLC puur elektrisch kan rijden. Ongeveer tussen de 119 en 129 kilometer, claimt Mercedes.
Ook bij de plug-in hybrides kun je kiezen uit een viercilinder, 2,0-liter benzinemotor of eentje die loopt op diesel. De snelste Mercedes GLC Coupé – van de gewone (niet-AMG) line-up – is de GLC 400 e. Het vermogen van die versie is 381 pk en het koppel 650 Nm. Deze Merc heeft een sprintje van 0 naar 100 km/u in huis van 5,6 seconden. De topsnelheid is 239 km/u.
Wat is er veranderd?
Net als bij de GLC SUV vallen er wat uiterlijke aanpassingen op; denk aan de koplampen en in het ontwerp van de grille, de voorbumper en de vorm van de achterlichten. In het interieur vinden we nu een 11,9-inch centraal touchscreen in het midden terwijl de bestuurder kijkt naar een 12,3-inch LCD-scherm. Beide schermen zijn van het ‘zwevende’ type waar Mercedes de laatste tijd zo dol op is.
Zoals verwacht is de nieuwe Mercedes GLC Coupé een stukje langer, breder en langer dan voorheen. Daarnaast is er betere aerodynamica, een grotere bagageruimte en een heleboel rijassistentie, maar ook en offroad-modus. Klinkt verleidelijk. Mercedes zegt nog niets over de prijs. Wel weten we dat dit belangrijke model in juli onze kant op moet komen.
Komt er een AMG GLC Coupé?
Daar twijfelen we niet over. Waarschijnlijk krijgt deze SUV dan de nieuwe hybride aandrijflijn uit de C 63. In die auto liggen tegenwoordig een 2,0-liter viercilinder en een elektromotor die samen goed zijn voor 680 pk en 1.020 Nm. Dat moet wel genoeg zijn voor een AMG GLC Coupé, toch? De C 63 is zelf immers ook niet de lichtste.
Reacties