
Aanschouw het laatste hersenspinsel van Mercedes dat iedereen van mijlenver zag aankomen: dit is de GLC Coupé. Inderdaad, het kleine broertje van de GLE Coupé, een afgeplatte versie van de (bijzonder prettige) GLC, die het dus moet opnemen tegen de BMW X4. Hij is net onthuld in New York, maar vorig jaar ook al in Shanghai – in conceptvorm – dus tja.
Mercedes zegt dat dit 'de sportauto onder de middelgrote SUV's' is. Wij zeggen dat dat a) een contradictio in terminis is, en b) er ook nogal van afhangt hoe je 'm bestelt. Je kunt namelijk kiezen uit acht verschillende motoren, waaronder een diesel met 170 pk, een benzine met 200 pk, een 350e plug-in hybride en natuurlijk een GLC 43 Coupé met heel veel AMG-plakkaatjes erop.
Die laatste wordt uitgerust met dezelfde biturbo V6 die je al in andere AMG 43-modellen zag, goed voor 367 pk en 520 Nm. Dat is voldoende om in minder dan vijf seconden de 100 km/u aan te tikken. Alle GLC Coupés krijgen een negentraps automaat, behalve de plug-in hybride; die moet het met een zeventraps doen.
De GLC Coupé is lichter dan de X4 (maar weegt nog steeds ruim 1.700 kilo) dankzij strategisch gebruik van aluminium en ultrasterk staal. Standaard wordt hij uitgerust met stalen veren en adaptieve dempers, maar je kunt ook kiezen voor luchtvering. En het schijnt dat de besturing is aangepast ten opzichte van de gewone GLC.
Dus mocht je behoefte hebben aan een niet al te grote Mercedes SUV-met-coupédaklijn-en-sportieve-aspiraties-maar-toch-ook-luxe-en-comfort, dan kun je binnenkort bij de dealer terecht. De prijzen zijn nog niet bekendgemaakt, maar beginnen vast ruim boven de 56.000 euro (46.000 euro in België) die je voor een gewone GLC kwijt bent.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Mercedes-AMG GLC Coupé is AMG’s eerste afgeknotte SUV met hybride power

De Mercedes-AMG GLC krijgt bijna 700 pk en is sneller dan een Porsche

Mercedes GLC 200 4Matic: Moet je een instapper bij Mercedes kopen?

De nieuwe Mercedes GLC Coupé is in elke uitvoering hybride

De nieuwe Mercedes GLC is er alleen nog maar als hybride

Huh? Mercedes overweegt touchscreens in velgen van auto’s te bouwen

Mercedes G 580 EQ Edition One: meer vermogen dan de G63, meer koppel dan de diesel

Eindelijk: de Mercedes C 63 AMG heeft nu een achtcilinder

Diesel kopen? Bij deze (soms onverwachtse) automerken is de diesel nog springlevend

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

De politie vervangt snelle Audi’s door dikke diesels van Mercedes (t.w.v. 126.000 euro)

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

Porsche-rijder komt er op pijnlijke wijze achter dat Flitsmeister niet helpt tegen deze politiecamera

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken
