Mercedes GLC Coupé: 'verrassing'

Aanschouw het laatste hersenspinsel van Mercedes dat iedereen van mijlenver zag aankomen: dit is de GLC Coupé. Inderdaad, het kleine broertje van de GLE Coupé, een afgeplatte versie van de (bijzonder prettige) GLC, die het dus moet opnemen tegen de BMW X4. Hij is net onthuld in New York, maar vorig jaar ook al in Shanghai – in conceptvorm – dus tja.

Mercedes zegt dat dit 'de sportauto onder de middelgrote SUV's' is. Wij zeggen dat dat a) een contradictio in terminis is, en b) er ook nogal van afhangt hoe je 'm bestelt. Je kunt namelijk kiezen uit acht verschillende motoren, waaronder een diesel met 170 pk, een benzine met 200 pk, een 350e plug-in hybride en natuurlijk een GLC 43 Coupé met heel veel AMG-plakkaatjes erop.

Die laatste wordt uitgerust met dezelfde biturbo V6 die je al in andere AMG 43-modellen zag, goed voor 367 pk en 520 Nm. Dat is voldoende om in minder dan vijf seconden de 100 km/u aan te tikken. Alle GLC Coupés krijgen een negentraps automaat, behalve de plug-in hybride; die moet het met een zeventraps doen.

De GLC Coupé is lichter dan de X4 (maar weegt nog steeds ruim 1.700 kilo) dankzij strategisch gebruik van aluminium en ultrasterk staal. Standaard wordt hij uitgerust met stalen veren en adaptieve dempers, maar je kunt ook kiezen voor luchtvering. En het schijnt dat de besturing is aangepast ten opzichte van de gewone GLC.

Dus mocht je behoefte hebben aan een niet al te grote Mercedes SUV-met-coupédaklijn-en-sportieve-aspiraties-maar-toch-ook-luxe-en-comfort, dan kun je binnenkort bij de dealer terecht. De prijzen zijn nog niet bekendgemaakt, maar beginnen vast ruim boven de 56.000 euro (46.000 euro in België) die je voor een gewone GLC kwijt bent.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken