
Hou je van auto's die even groot zijn als een klein land, dan heeft Mercedes al sinds jaar en dag de GL voor je in de showroom staan. Alleen heet ie vanaf nu GLS, want dat moest volgens de nieuwe naamgeving van het merk (GLC = formaatje C-klasse, GLE hoort bij de E-klasse, dus GLS bij de grote S-klasse). Ze gaven 'm meteen maar een vrij voorspelbare facelift.
Naast nieuwe koplampen, bumpers, grille en achterlichten is de GLS (5,13 meter, alstublieft dank u wel) uiteraard volgehangen met de nieuwste Benz-snufjes, zeeën van leer en zeven stoelen. Hij is er met verschillende grote motoren, waarvan de 350d in onze contreien de meeste handen op elkaar zal krijgen: 258 pk, 620 Nm en toch geen uitgesproken tempeliersdorst. Andere opties zijn de GLS 400 met een biturbo V6 van 333 pk (8,9 l/100 km, 206 g/km CO2), de GLS 500 die 455 pk uit een biturbo V8 haalt, en natuurlijk de sjeik-special: de AMG GLS 63 met 585 pk en 760 Nm (28 pk méér dan zijn voorganger).
Extraatjes zijn er in de vorm van een AMG Line-pakket voor een leuke dosis kijk-mij-nou, actieve stabilisatoren voor beter bochtengedrag, een off-road-pakket met lage gearing en diff-lock voor het betere klauterwerk, en een hele riedel aan elektronische frutsels met 'Assist' in hun naam. Vanaf maart 2016 staat de nieuwe GLS voor jou en je zeskoppige familie klaar; de prijzen zijn nog niet bekend.
Meer van TopGear


Snelste vervoersmiddel in Londen

Mercedes GL63 AMG kan er nog wel bij

Mercedes GL krijgt opfrisser

Carlsson vergrijpt zich aan een tank

Mercedes GL mag nog een ronde

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Mercedes neemt meest gehate feature van Tesla over (maar doet het nu wel goed)?

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

De enorme lengte van de nieuwste Cadillac is niet eens het grootste probleem voor Nederland

BMW X7 Nishiki Lounge: geen sportpakket, wel een bijzonder interieur

Lexus LX500d Overtrail: de Japanners maken stiekem nog altijd diesels

Lexus maakte al onverwoestbare auto’s, maar waarschijnlijk is dit de meest onverwoestbare tot nu toe

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

‘Waarom hebben sommige auto’s twee tankklepjes – eentje voorop en eentje achter?’

Met deze verborgen functie word je niet meer misselijk als je in de auto op je telefoon kijkt

Is de Porsche 911 GT3 nog altijd dat briljante pretpakket? (review)

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)
