
Hou je van auto's die even groot zijn als een klein land, dan heeft Mercedes al sinds jaar en dag de GL voor je in de showroom staan. Alleen heet ie vanaf nu GLS, want dat moest volgens de nieuwe naamgeving van het merk (GLC = formaatje C-klasse, GLE hoort bij de E-klasse, dus GLS bij de grote S-klasse). Ze gaven 'm meteen maar een vrij voorspelbare facelift.
Naast nieuwe koplampen, bumpers, grille en achterlichten is de GLS (5,13 meter, alstublieft dank u wel) uiteraard volgehangen met de nieuwste Benz-snufjes, zeeën van leer en zeven stoelen. Hij is er met verschillende grote motoren, waarvan de 350d in onze contreien de meeste handen op elkaar zal krijgen: 258 pk, 620 Nm en toch geen uitgesproken tempeliersdorst. Andere opties zijn de GLS 400 met een biturbo V6 van 333 pk (8,9 l/100 km, 206 g/km CO2), de GLS 500 die 455 pk uit een biturbo V8 haalt, en natuurlijk de sjeik-special: de AMG GLS 63 met 585 pk en 760 Nm (28 pk méér dan zijn voorganger).
Extraatjes zijn er in de vorm van een AMG Line-pakket voor een leuke dosis kijk-mij-nou, actieve stabilisatoren voor beter bochtengedrag, een off-road-pakket met lage gearing en diff-lock voor het betere klauterwerk, en een hele riedel aan elektronische frutsels met 'Assist' in hun naam. Vanaf maart 2016 staat de nieuwe GLS voor jou en je zeskoppige familie klaar; de prijzen zijn nog niet bekend.
Meer van TopGear


Snelste vervoersmiddel in Londen

Mercedes GL63 AMG kan er nog wel bij

Mercedes GL krijgt opfrisser

Carlsson vergrijpt zich aan een tank

Mercedes GL mag nog een ronde

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

De banden op deze dikke Nissan kosten 400 euro (per stuk, niet per set)

Is een topsnelheid van 310 km/u wel verantwoord als een auto 2.595 kilo weegt?

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

De enorme lengte van de nieuwste Cadillac is niet eens het grootste probleem voor Nederland

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

Helmplicht voor fietsers komt er toch, maar alleen voor kale mannen

De volgende doorbraak bij auto’s zitten in je deuren: dit moet je weten over elektrostatische speakers

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

‘Waarom kom je soms groene ventieldopjes tegen? Is de eigenaar van zo’n auto opgelicht?’

Van dit tegenstrijdige advies wordt een lange rit met een elektrische auto een stuk aangenamer
