
Hou je van auto's die even groot zijn als een klein land, dan heeft Mercedes al sinds jaar en dag de GL voor je in de showroom staan. Alleen heet ie vanaf nu GLS, want dat moest volgens de nieuwe naamgeving van het merk (GLC = formaatje C-klasse, GLE hoort bij de E-klasse, dus GLS bij de grote S-klasse). Ze gaven 'm meteen maar een vrij voorspelbare facelift.
Naast nieuwe koplampen, bumpers, grille en achterlichten is de GLS (5,13 meter, alstublieft dank u wel) uiteraard volgehangen met de nieuwste Benz-snufjes, zeeën van leer en zeven stoelen. Hij is er met verschillende grote motoren, waarvan de 350d in onze contreien de meeste handen op elkaar zal krijgen: 258 pk, 620 Nm en toch geen uitgesproken tempeliersdorst. Andere opties zijn de GLS 400 met een biturbo V6 van 333 pk (8,9 l/100 km, 206 g/km CO2), de GLS 500 die 455 pk uit een biturbo V8 haalt, en natuurlijk de sjeik-special: de AMG GLS 63 met 585 pk en 760 Nm (28 pk méér dan zijn voorganger).
Extraatjes zijn er in de vorm van een AMG Line-pakket voor een leuke dosis kijk-mij-nou, actieve stabilisatoren voor beter bochtengedrag, een off-road-pakket met lage gearing en diff-lock voor het betere klauterwerk, en een hele riedel aan elektronische frutsels met 'Assist' in hun naam. Vanaf maart 2016 staat de nieuwe GLS voor jou en je zeskoppige familie klaar; de prijzen zijn nog niet bekend.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Snelste vervoersmiddel in Londen

Mercedes GL63 AMG kan er nog wel bij

Mercedes GL krijgt opfrisser

Carlsson vergrijpt zich aan een tank

Mercedes GL mag nog een ronde

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Mercedes gaat stoppen met deze exclusieve maar toch ook betaalbare modellen

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

De enorme lengte van de nieuwste Cadillac is niet eens het grootste probleem voor Nederland

BMW X7 Nishiki Lounge: geen sportpakket, wel een bijzonder interieur

Lexus LX500d Overtrail: de Japanners maken stiekem nog altijd diesels

Lexus maakte al onverwoestbare auto’s, maar waarschijnlijk is dit de meest onverwoestbare tot nu toe

De gigantische Hyundai Ioniq 9 is nog iets groter dan de Kia EV9 (en hij komt naar Nederland)

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Wanneer zijn de duurzame synthetische brandstoffen net zo duur als fossiele benzine?

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Wat kost een volle accu van een elektrische auto eigenlijk tegenwoordig?

Als je een motorrijder op zijn helm ziet tikken, kun je (ook in de auto) maar beter oppassen

Gaan synthetische brandstoffen echt de benzinemotor redden? Dit is de (pijnlijke) waarheid
