
De opvolger van iedereens favoriete over-the-top, 'ach wat kan mij het allemaal ook schelen' snelheids- en luxemobiel – de Mercedes CL 63 AMG – staat klaar om volgende maand in New York z'n debuut te maken. Zoals je weet voegt Mercedes, in tegenstelling tot haar concurrenten, de modellijnen van haar coupés en sedans juist samen. Daarom mogen we bij dezen aankondigen: de Mercedes S 63 AMG Coupé.
De übercoupé is lichter geworden – zo'n 65 kilo, dankzij een lithium-ion accu, gesmede AMG-velgen en (optionele) keramische remmen – en hij levert meer kracht dan ooit: 585 pk en 900 Nm uit de bekende 5,5-liter biturbo V8. Dat zijn 41 pk en 100 Nm meer dan de CL 63 AMG had, alsof het daarmee behelpen was. Toch is de S 63 zuiniger dan zijn voorganger; hij zou gemiddeld slechts 10,1 l/100 km doen.
Voor het eerst kun je de grote tweedeurs Merc ook met 4Matic-vierwielaandrijving bestellen, en dat lijkt ons met al dat koppel geen overbodige luxe (al zullen onze bandenleveranciers en ene J. Clarkson dat niet per se met ons eens zijn). Die versie komt standaard met luchtvering, terwijl je op de achterwielaangedreven auto Mercedes' unieke Magic Body Control geleverd krijgt – compleet met curve tilting-functie, die de carrosserie in de bocht doet meehellen als een obese motorfiets.
Oh, je wilt de prestaties weten? Die kun je krijgen, maar alleen als je stevig zit: deze rollende woonkamer van aluminium en nappaleer gaat van 0 naar 100 km/u in 4,3 seconden, of zelfs in 3,9 seconden als alle vier de wielen worden aangedreven. Drie-komma-negen! De topsnelheid van beide versies is uiteraard begrensd op 250 km/u, maar daar kan, AMG kennende, vast wel wat aan gedaan worden.
Vanaf september wordt de S 63 AMG Coupé geleverd, maar hij is al deze zomer te bestellen. De prijzen zijn nog niet bekend.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Kun je een flitskast te snel af zijn?

The Stig in de Mercedes CL 65 AMG

Dragrace: CL 65 AMG vs Continental GT vs DB9

Goedkope luxe coupés

Autotest: Mercedes CL63 AMG

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Deze Duitse V12 kun je straks rijden zonder wegenbelasting te betalen

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

De meest legendarische velgenfabrikant is nu eindelijk gered door een verrassende partij

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is
