
De opvolger van iedereens favoriete over-the-top, 'ach wat kan mij het allemaal ook schelen' snelheids- en luxemobiel – de Mercedes CL 63 AMG – staat klaar om volgende maand in New York z'n debuut te maken. Zoals je weet voegt Mercedes, in tegenstelling tot haar concurrenten, de modellijnen van haar coupés en sedans juist samen. Daarom mogen we bij dezen aankondigen: de Mercedes S 63 AMG Coupé.
De übercoupé is lichter geworden – zo'n 65 kilo, dankzij een lithium-ion accu, gesmede AMG-velgen en (optionele) keramische remmen – en hij levert meer kracht dan ooit: 585 pk en 900 Nm uit de bekende 5,5-liter biturbo V8. Dat zijn 41 pk en 100 Nm meer dan de CL 63 AMG had, alsof het daarmee behelpen was. Toch is de S 63 zuiniger dan zijn voorganger; hij zou gemiddeld slechts 10,1 l/100 km doen.
Voor het eerst kun je de grote tweedeurs Merc ook met 4Matic-vierwielaandrijving bestellen, en dat lijkt ons met al dat koppel geen overbodige luxe (al zullen onze bandenleveranciers en ene J. Clarkson dat niet per se met ons eens zijn). Die versie komt standaard met luchtvering, terwijl je op de achterwielaangedreven auto Mercedes' unieke Magic Body Control geleverd krijgt – compleet met curve tilting-functie, die de carrosserie in de bocht doet meehellen als een obese motorfiets.
Oh, je wilt de prestaties weten? Die kun je krijgen, maar alleen als je stevig zit: deze rollende woonkamer van aluminium en nappaleer gaat van 0 naar 100 km/u in 4,3 seconden, of zelfs in 3,9 seconden als alle vier de wielen worden aangedreven. Drie-komma-negen! De topsnelheid van beide versies is uiteraard begrensd op 250 km/u, maar daar kan, AMG kennende, vast wel wat aan gedaan worden.
Vanaf september wordt de S 63 AMG Coupé geleverd, maar hij is al deze zomer te bestellen. De prijzen zijn nog niet bekend.
Meer van TopGear


Kun je een flitskast te snel af zijn?

The Stig in de Mercedes CL 65 AMG

Dragrace: CL 65 AMG vs Continental GT vs DB9

Goedkope luxe coupés

Autotest: Mercedes CL63 AMG

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Mercedes neemt meest gehate feature van Tesla over (maar doet het nu wel goed)?

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Deze Duitse V12 kun je straks rijden zonder wegenbelasting te betalen

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

De EU versoepelt CO2-regels voor autofabrikanten, maar wat betekent dit voor jou?

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Opmerkelijk: bepantserde limo voor president heeft een (kwetsbaar) stoffen dakje

Automerk waar je nog nooit van gehoord hebt (maar hier al jaren is), sluit alweer de showrooms in Nederland

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen
