Zelfs op de redactie hier is niet iedereen het eens met deze uitspraak, maar de Mercedes EQS is een tof ding. Mercedes toonde – als toch wel vrij conservatief merk – veel lef door zo’n bijzonder model neer te zetten. Maar blijkbaar is ie voor de beoogde klantengroep misschien iets te vooruitstrevend, dus Mercedes heeft bij deze subtiele facelift een belangrijk element van vroeger teruggebracht.

Kijk maar even naar de neus. Het grote logo uit de grille is verdwenen en, jawel, er staat nu weer een ster fier rechtop op de neus. Een motorkap of een frunk mogen we het niet noemen. Nu hechten we niet veel waarde aan de ster zelf, maar we zijn blij dat het geen dubbel logo meer is. De normale EQS had een ster in de grille én op de kap erboven. Dat voelde wat dubbelop.

De ster kost geen actieradius

De Mercedes-Maybach EQS SUV was de eerste auto uit de EQ-serie die weer een rechtopstaande ster had. Bij de onthulling verzekerde Mercedes ons dat het embleem op de neus niet ten koste gaat van de actieradius. Sterker nog: de actieradius van de vernieuwde EQS groeit juist met 82 kilometer voor een totaal van 803 kilometer. Dat is voor de achterwielaangedreven EQS 450+.

Mercedes-AMG EQS productie fabriek

Dit is de oude neus van de EQS, met twee logo’s | Foto: © Mercedes

Een elektrische auto die rustig bereden wordt, remt vooral op de elektromotor. Hierdoor vegen de remblokken soms lange tijd niet de vliegroest van de schijven. Daarom remt de vernieuwde EQS af en toe expres met de fysieke remschijven, zodat het metaal schoon blijft. Voor de liefhebbers: het trekgewicht groeit met 1.000 kilo naar in totaal 1.700 kilo.

Nieuw is de optionele voetensteun voor de passagier rechtsachter. Wie deze optie heeft, kan ook de stoel rechtsvoor helemaal plat neerleggen en de leuning van de stoel rechtsachter tot 38 graden laten leunen. Bij deze stoelen is ook nek- en schouderverwarming ingebouwd. Aan het einde van deze maand kun je de vernieuwde Mercedes EQS bestellen bij de dealers.

Reacties

  • Limosjaak heeft op 12 april 2024 geschreven:

    Met de nieuwe actieradius van ruim 800 KM zouden wij er graag de zaag in zetten om er een echte limousine van te maken maar nog wel ff wat uit te zoeken dan, niet dat we met de zaag in de accu zitten… De elektronische veiligheidssystemen maken het extra spannend. Maar wel mooi iets om naar uit te kijken en te onderzoeken voor https://www.limousine.nl/hummer-limousine/12-persoons-limousine-huren/ nu de actieradius alleszins acceptabel is.

    Reageer
  • Henk heeft op 11 april 2024 geschreven:

    Das beste oder nichts! Mercedes doet haar slogan eer aan want dit is de beste EV die er te koop is.

    • Nicodemus heeft op 15 april 2024 geschreven:

      Eindelijk een EV met een enigszins normale actieradius. Spijtig genoeg alleen voor de meer vermogenden bereikbaar.

      Reageer
    • gideon kaljouw heeft op 11 april 2024 geschreven:

      Hij heeft de grootste actiradius, maar is hij daarmee de beste?

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)