Niet doorvertellen, maar er gaan geruchten rond dat Mercedes maar moeilijk van de supergestroomlijnde EQS en EQE af kan komen. Het heel gladde uiterlijk van de twee EQ-modellen zou Mercedes-klanten afschrikken die liever een wat, eh, statigere auto willen. TopGear praat over de geruchten met de vice-voorzitter van Mercedes, Christoph Starzynski. Hij bevestigt de berichten van zijn klanten.
‘We hebben die opmerking gekregen en we nemen deze opmerking serieus’, zegt Starzynski. Volgens hem gaan de Mercedessen van de toekomst meer lijken op het CLA-concept die je hieronder in de galerij ziet. Dit studiemodel is, zoals je al hebt gemerkt, compleet anders ontworpen dan de gladde EQS. Er is een grotere ‘motorkap’ en ook de kofferbak is gegroeid. De CLA heeft ook iets dat we herkennen als een grille. En dat is bijzonder, want daardoor wordt de luchtweerstand verhoogd (en de actieradius dus kleiner).
Stopt Mercedes dan helemaal met de heel gestroomlijnde ontwerpen? Dat wil Starzynski noch bevestigen, noch ontkennen. Heeft iemand dat ooit gezegd waarna later bleek dat er niets van waar is? Nee toch? ‘Het is eigenlijk een eerste glimp van wat je kunt verwachten in de toekomst van Mercedes-Benz’, voegt Starzynski nog toe. Reken er dus maar op dat we meer auto’s zoals het CLA-concept gaan zien en minder gladde EQ-modellen.
Mercedes stopt met de EQ-lijn
Wat ook opvalt, is dat het studiemodel ‘Concept CLA’ heet en niet ‘Concept EQ CLA’. Desgevraagd vertelt Starzynski dat de productieversie geen EQC, maar C gaat heten. ‘Uiteindelijk is het ons ultieme doel om volledig elektrisch te worden. Dus uiteindelijk sluit het boek en komt de nomenclatuur [namen van producten red.] vanzelf tot stand’, zegt de vice-voorzitter. Mercedes stopt dus een keer met de EQ-lijn.
Nu zal Mercedes niet van de een op de andere dag alle EQ-badges bij het grofvuil zetten. Zodra alle modellen een elektrische versie hebben, zal de EQ-lijn niet meer nodig zijn en uitgefaseerd worden. Dat moment kan sneller komen dan wij denken. Starzynski licht namelijk een tipje van de sluier op over de eerste elektrische Mercedes zonder EQ-badge.
De eerste Mercedes-EV zonder EQ kan dit jaar al komen
De eerste auto die de badge-wissel krijgt, zal de elektrische G-klasse worden. Da’s vreemd, want de conceptversie hiervan heeft de naam EQG gekregen. We hebben navraag gedaan bij Mercedes Nederland. Zij vertellen ons dat de details van de elektrische G-Wagen pas bij de introductie bekend worden gemaakt. Die introductie is later dit jaar. Dat zou betekenen dat de eerste EV-Merc zonder EQ-badge dit jaar al zou kunnen verschijnen.
Chris heeft op 9 februari 2024 geschreven:
Eindelijk hebben ze naar mij geluisterd! Ik heb steeds die modellen afgekraakt en ze een soort mislukte Opels genoemd.
Rfr heeft op 6 februari 2024 geschreven:
De grootste fout die ze gemaakt hebben is de eqs als elektrische s klasse in de markt te zetten.
Het voldoet helaas niet aan wat mensen van een s klasse verwachten.
Het is meer een luxe e klasse van binnen met de korte zit vlakken en de ruimte achterin is ook magertjes.
Mercedes gaf op de eqs korting op de prijs (soms wel meer dan 15%) en op de lease (3,99% in plaats van 6,99%)
Op de modellen die het goed doen moet je echt onderhandelen tegenwoordig om überhaupt wat korting te krijgen
Op de auto’s het goed doen geven ze
Hendrik16 heeft op 6 februari 2024 geschreven:
Typisch Mercedes design dat onderdeel was van de kwaliteit van het merk bestaat al lang niet meer. Vroeger kon je al aan de deurgrepen van bijvoorbeeld een W201 zien dat het een Mercedes was. Het was een uiting van kwaliteit en degelijkheid waar het merk voor stond. Tegenwoordig is de vormentaal meer generiek of inwisselbaar. Niet per se lelijk, maar vertegenwoordigt niet duidelijk meer de merkwaarden
Ferry heeft op 6 februari 2024 geschreven:
Terecht want die EQS is stuk minder mooi dan de benzine versie.
Een stroomlijn is belangrijk maar nog belangrijk de is dat de auto mooi is.
De accu die erin zit is al zo groot dat de actieradius meer dan voldoende is en in geval van nood ontzettend snel kan laden.
Het eerste is ook de reden dat zo’n ioniq 6 totaal niet verkoopt omdat de achterkant te lelijk is voor woorden.
De ioniq 5 is echter prachtig en verkoopt als een dolle.
Henk heeft op 6 februari 2024 geschreven:
Bijzonder want de Mercedes EQE en EQS zijn de maatstaf in de EV markt.