Jarenlang was AMG hofleverancier van prachtige achtcilinders met zware roffels die nog uren bleven rondzingen in je onderbuik. Maar tijden veranderen. En dus moeten ook de V-specialisten uit Affalterbach aan de batterij; met de gestroomlijnde EQS 53 als eerste wapenfeit en direct ook als geruststelling voor liefhebbers. Want ook deze AMG is ouderwets sensationeel.

Dat sensationele zul je om begrijpelijke redenen in iets anders moeten zoeken dan in die baritonsound, al is geluid wel degelijk onderdeel van de ervaring. Met name als je de EQS in Sport Plus zet en launchcontrol inschakelt, dat door Mercedes tot Race Start-modus is gedoopt. Je gordel wordt aangetrokken, je stoel trilt en op de achtergrond klinkt een racegame-achtig geluid, alsof er iets oplaadt.

Het vermogen van de Mercedes-AMG EQS 53

Laat de rem los en het klinkt alsof een gespannen boog wordt afgevuurd. En zo voelt het ook, want de terugslag die je bij de sprint naar 100 km/u voelt is dankzij de 761 pk en 1.020 Nm enorm. Je zou er bijkans een whiplash aan overhouden. Onderwijl is een moeilijk te omschrijven, maar onmiskenbaar sportieve bromtoon hoorbaar, zowel in als buiten de auto.

Die overigens in Sport Plus ietsjes rauwer is dan in Sport. Wil je helemaal geen geluid, dan kun je dit ook uitschakelen. Overigens moet gezegd: die 761 pk en 1.020 Nm tijdens de lancering heb je alleen als je je EQS uitrust met het Dynamic Plus-pakket. Doe je dat niet, dan zul je het moeten stellen met ‘slechts’ 658 pk en 950 Nm.

Hoe rijdt zo’n elektrische AMG?

Door al dat brute geweld zou je bijna vergeten dat je hier te maken hebt met een zware jongen: de EQS weegt zo’n 2.600 kilo. Maar door een slim samenspel van veel power en een uitgekiende besturing heb je precies nooit het idee dat je een rollende kolos bestuurt. De EQS laat zich eerder juist verrassend wendbaar en direct sturen en ook bij hard inremmen word je niet verrast door een bak gewicht die zich met je bocht komt bemoeien.

Je moet echt je uiterste best doen om de EQS van de wijs te brengen en in het uitzonderlijke geval dat je dat lukt, gebeurt er eigenlijk weinig broekscheurends. En hoewel z’n afmetingen niet bepaald subtiel te noemen zijn, is zijn draaicirkel dankzij zijn meesturende achterwielen – zichtbaar in je -buitenspiegel, blijft leuk – verrassend klein.

Het interieur van de EQS

Zeker niet klein is het imposante infotainmentscherm. Mercedes noemt het zelf het Hyperscreen en het is duidelijk waarom: het is een glanzend cluster van drie enorme schermen over de volle breedte van de auto. Het ziet fantastisch uit, werkt soms een tikje traag maar verder vooral feilloos en biedt je alle mogelijkheden die je wenst.

Twee nadelen. Ten eerste duurt het best even voor je weet waar al die mogelijkheden verstopt zitten, erg intuïtief is het allemaal niet. En ten tweede: je moet geen vettevingerfobie hebben. Want met touch-screens in een 141 centimeter lange glasplaat weet je één ding zeker: dit wordt een vlek- en veegfestijn. Gelukkig zijn er massagestoelen om je te kalmeren als het je even te veel wordt.

Het eindoordeel van de Mercedes-AMG EQS 53

Is de EQS 53 ondanks afwezigheid van een V8 en spoilertoestanden – die zouden immers het rijbereik niet ten goede komen – wel een echte AMG? Dat ligt eraan wat je ‘AMG’ noemt. Staat dat bij jou voor veel spierballenkabaal en extreme luchthappers, dan niet. Maar staat het voor ontzagwekkende prestaties en een idioot goede rijbeleving, dan zeker wel. Maak één keer zo’n Race Start-moment mee en je snapt waarom wij in het tweede kamp zitten.

Specificaties van de Mercedes-AMG EQS 53 4Matic+ (2023)


Motor
2 elektromotoren
761 pk
1.020 Nm
107,8 kWh (accu)
Aandrijving
vier wielen
traploos
Prestaties
0-100 km/u in 3,4 s
top 250 km/u
Verbruik (gemiddeld)
22,2 kWh/100 km A label
Actieradius (opgave)
563 km (WLTP)
Laadtijd
11:15 uur bij 22 kW
34 min. bij 350 kW (80%)
Afmetingen
5.223 x 1.926 x
1.518 mm (l x b x h)
3.210 mm (wielbasis)
>2.555 kg
610 / 1.770 l (bagage)
Prijzen
€ 176.608 (NL)
€ 178.475 (B)

Reacties

  • Conclusie heeft op 21 februari 2023 geschreven:

    Mercedes is de maatstaf. Ook voor EV.

    Reageer
  • Albert heeft op 20 februari 2023 geschreven:

    22kw 11:15 uur laden lijkt me sterk, of zit er een accu in van 250kw?

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)