
Na even de kat uit de boom gekeken te hebben met de SLS AMG E-Cell conceptcar – waarin we zelfs een kort rondje mochten rijden – gaat Mercedes nu daadwerkelijk een volledig elektrische supercar op de markt te brengen. Zie hier: de SLS AMG Electric Drive, die terloops meteen even de allerkrachtigste AMG ooit is. En misschien ook de allerblauwste.
Net als de E-Cell heeft deze SLS bij elk wiel een aparte elektromotor, waarmee er niet alleen bijzonder weinig bewegende (slijtagegevoelige) onderdelen in de aandrijflijn zitten, maar de auto ook meteen vierwielaandrijving heeft gekregen. Elke motor spint met maximaal 13.000 toeren en weegt 45 kilo. De accu’s (400 V, 60 kWh) zitten in de bodem van de auto, laag en gecentreerd.
De E-Cell had 533 pk en 880 Nm, wat al behoorlijk indrukwekkend was. De productieversie? 552 kW (dat is 750 pk) en 1.000 Nm. Nou, mocht je je nog afvragen of elektrische auto’s eigenlijk wel leuk kunnen zijn…
Van 0 naar 100 km/u in een affaire die na 3,9 seconden achter de rug is. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u. Opladen kan in drie uur met een snellader, of in een niet malse twintig uur met een normaal stopcontact. Een grappig detail: aangezien AMG’s zich altijd hebben onderscheiden op het gebied van motorgeluid, is dit ook bij de SLS Electric Drive niet vergeten. Wat voor gezoem we hier precies bij voor ogen (oren) moeten hebben, weten we niet, maar we zijn benieuwd.
Dit alles is, zoals je wellicht al vermoedde, niet goedkoop. De Nederlandse prijs is nog niet bekend, maar aangezien het een elektrische auto betreft, zal onze ontzettend milieubewuste regering er weinig extra belastingen over heffen en is de Duitse prijs misschien toch een aardige indicatie. Die is 416.500 euro. Pats, boem, zo.
Meer van TopGear


Mercedes SLS Black Series vs AMG GT R Pro

Vierdelige AMG Black Series-collectie te koop

AMG-trio in de kleur Solarbeam Yellow te koop

Mercedes SLS AMG Roadster

Mercedes SLS AMG Final Edition

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Mercedes neemt meest gehate feature van Tesla over (maar doet het nu wel goed)?

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

Dit type autoband ziet er cool uit, maar is altijd gevaarlijk (zelfs de duurdere merken)

Aangezien elk merk nu ‘Jeeps’ maakt, moet Jeep dan geen stationswagens en sedans maken?

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

Een van de slechtste auto’s ooit gebouwd gaat een comeback maken (en nu wil je ‘m wel)

De populaire Volvo XC70 keert terug – met een aandrijflijn die Volvo nog nooit heeft gebruikt
