
Na even de kat uit de boom gekeken te hebben met de SLS AMG E-Cell conceptcar – waarin we zelfs een kort rondje mochten rijden – gaat Mercedes nu daadwerkelijk een volledig elektrische supercar op de markt te brengen. Zie hier: de SLS AMG Electric Drive, die terloops meteen even de allerkrachtigste AMG ooit is. En misschien ook de allerblauwste.
Net als de E-Cell heeft deze SLS bij elk wiel een aparte elektromotor, waarmee er niet alleen bijzonder weinig bewegende (slijtagegevoelige) onderdelen in de aandrijflijn zitten, maar de auto ook meteen vierwielaandrijving heeft gekregen. Elke motor spint met maximaal 13.000 toeren en weegt 45 kilo. De accu’s (400 V, 60 kWh) zitten in de bodem van de auto, laag en gecentreerd.
De E-Cell had 533 pk en 880 Nm, wat al behoorlijk indrukwekkend was. De productieversie? 552 kW (dat is 750 pk) en 1.000 Nm. Nou, mocht je je nog afvragen of elektrische auto’s eigenlijk wel leuk kunnen zijn…
Van 0 naar 100 km/u in een affaire die na 3,9 seconden achter de rug is. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u. Opladen kan in drie uur met een snellader, of in een niet malse twintig uur met een normaal stopcontact. Een grappig detail: aangezien AMG’s zich altijd hebben onderscheiden op het gebied van motorgeluid, is dit ook bij de SLS Electric Drive niet vergeten. Wat voor gezoem we hier precies bij voor ogen (oren) moeten hebben, weten we niet, maar we zijn benieuwd.
Dit alles is, zoals je wellicht al vermoedde, niet goedkoop. De Nederlandse prijs is nog niet bekend, maar aangezien het een elektrische auto betreft, zal onze ontzettend milieubewuste regering er weinig extra belastingen over heffen en is de Duitse prijs misschien toch een aardige indicatie. Die is 416.500 euro. Pats, boem, zo.
Meer van TopGear


Mercedes SLS Black Series vs AMG GT R Pro

Vierdelige AMG Black Series-collectie te koop

AMG-trio in de kleur Solarbeam Yellow te koop

Mercedes SLS AMG Roadster

Mercedes SLS AMG Final Edition

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

Zie jij (zonder te spieken) welke auto een mafklapper aan puin heeft gereden in Rotterdam?

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

Het bestverkochte merk van Nederland wil eigenlijk niet te veel elektrische auto’s verkopen

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Een auto om mee op vakantie te gaan voor 6.000 euro: dit zijn de leukste opties

Deze vijf unieke Saabs zijn eigenlijk helemaal geen Saab (maar wel extreem cool)

Dit merk belooft altijd stationwagens te blijven bouwen (en het is niet Volvo)

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

‘Mag je een bananenschil of klokhuis uit de auto gooien of krijg je dan een boete?’
