
Na even de kat uit de boom gekeken te hebben met de SLS AMG E-Cell conceptcar – waarin we zelfs een kort rondje mochten rijden – gaat Mercedes nu daadwerkelijk een volledig elektrische supercar op de markt te brengen. Zie hier: de SLS AMG Electric Drive, die terloops meteen even de allerkrachtigste AMG ooit is. En misschien ook de allerblauwste.
Net als de E-Cell heeft deze SLS bij elk wiel een aparte elektromotor, waarmee er niet alleen bijzonder weinig bewegende (slijtagegevoelige) onderdelen in de aandrijflijn zitten, maar de auto ook meteen vierwielaandrijving heeft gekregen. Elke motor spint met maximaal 13.000 toeren en weegt 45 kilo. De accu’s (400 V, 60 kWh) zitten in de bodem van de auto, laag en gecentreerd.
De E-Cell had 533 pk en 880 Nm, wat al behoorlijk indrukwekkend was. De productieversie? 552 kW (dat is 750 pk) en 1.000 Nm. Nou, mocht je je nog afvragen of elektrische auto’s eigenlijk wel leuk kunnen zijn…
Van 0 naar 100 km/u in een affaire die na 3,9 seconden achter de rug is. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u. Opladen kan in drie uur met een snellader, of in een niet malse twintig uur met een normaal stopcontact. Een grappig detail: aangezien AMG’s zich altijd hebben onderscheiden op het gebied van motorgeluid, is dit ook bij de SLS Electric Drive niet vergeten. Wat voor gezoem we hier precies bij voor ogen (oren) moeten hebben, weten we niet, maar we zijn benieuwd.
Dit alles is, zoals je wellicht al vermoedde, niet goedkoop. De Nederlandse prijs is nog niet bekend, maar aangezien het een elektrische auto betreft, zal onze ontzettend milieubewuste regering er weinig extra belastingen over heffen en is de Duitse prijs misschien toch een aardige indicatie. Die is 416.500 euro. Pats, boem, zo.
Meer van TopGear


Mercedes SLS Black Series vs AMG GT R Pro

Vierdelige AMG Black Series-collectie te koop

AMG-trio in de kleur Solarbeam Yellow te koop

Mercedes SLS AMG Roadster

Mercedes SLS AMG Final Edition

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Mercedes neemt meest gehate feature van Tesla over (maar doet het nu wel goed)?

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Stoot de Maserati MC20 GT2 Stradale de 911 GT3 eindelijk van de troon?

Dit zijn de 9 stomste stunts en sprongen die ooit met auto’s zijn gedaan (en daarom zo leuk)

Is zo’n beeldschone Alfa Romeo 4C na jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

‘Waarom hebben sommige auto’s twee tankklepjes – eentje voorop en eentje achter?’

Met deze verborgen functie word je niet meer misselijk als je in de auto op je telefoon kijkt
