
Na even de kat uit de boom gekeken te hebben met de SLS AMG E-Cell conceptcar – waarin we zelfs een kort rondje mochten rijden – gaat Mercedes nu daadwerkelijk een volledig elektrische supercar op de markt te brengen. Zie hier: de SLS AMG Electric Drive, die terloops meteen even de allerkrachtigste AMG ooit is. En misschien ook de allerblauwste.
Net als de E-Cell heeft deze SLS bij elk wiel een aparte elektromotor, waarmee er niet alleen bijzonder weinig bewegende (slijtagegevoelige) onderdelen in de aandrijflijn zitten, maar de auto ook meteen vierwielaandrijving heeft gekregen. Elke motor spint met maximaal 13.000 toeren en weegt 45 kilo. De accu’s (400 V, 60 kWh) zitten in de bodem van de auto, laag en gecentreerd.
De E-Cell had 533 pk en 880 Nm, wat al behoorlijk indrukwekkend was. De productieversie? 552 kW (dat is 750 pk) en 1.000 Nm. Nou, mocht je je nog afvragen of elektrische auto’s eigenlijk wel leuk kunnen zijn…
Van 0 naar 100 km/u in een affaire die na 3,9 seconden achter de rug is. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u. Opladen kan in drie uur met een snellader, of in een niet malse twintig uur met een normaal stopcontact. Een grappig detail: aangezien AMG’s zich altijd hebben onderscheiden op het gebied van motorgeluid, is dit ook bij de SLS Electric Drive niet vergeten. Wat voor gezoem we hier precies bij voor ogen (oren) moeten hebben, weten we niet, maar we zijn benieuwd.
Dit alles is, zoals je wellicht al vermoedde, niet goedkoop. De Nederlandse prijs is nog niet bekend, maar aangezien het een elektrische auto betreft, zal onze ontzettend milieubewuste regering er weinig extra belastingen over heffen en is de Duitse prijs misschien toch een aardige indicatie. Die is 416.500 euro. Pats, boem, zo.
Meer van TopGear


Mercedes SLS Black Series vs AMG GT R Pro

Vierdelige AMG Black Series-collectie te koop

AMG-trio in de kleur Solarbeam Yellow te koop

Mercedes SLS AMG Roadster

Mercedes SLS AMG Final Edition

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Van dit tegenstrijdige advies wordt een lange rit met een elektrische auto een stuk aangenamer

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Het kan echt: deze trein heeft een accu die nooit opgeladen hoeft te worden (en zonder zonnepanelen)

Automerk komt met superbatterij die je maar één keer per maand hoeft op te laden

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Elektrische auto’s maken de passagiers ziek, terwijl jij als bestuurder niets merkt

In deze gemeentes krijg je vanaf nu een boete als je met de verkeerde auto een zero-emissiezone in rijdt
