Altijd fijn om te zien hoe tof die vleugeldeuren zijn. We zouden willen dat ze ook op de AMG GT zaten. Maar helaas, de GT was nooit echt bedoeld om de SLS te vervangen, want Mercedes beschouwde ‘m als een rivaal voor de Ferrari 458, et cetera. Het was een supercar, en daarom kreeg hij een paar theatrale, dure en onpraktische portieren. De GT was echter bedoeld als een alternatief voor een Porsche 911 – een auto die je elke dag zou kunnen gebruiken. Die kreeg dus normale portieren. Portieren die je ook kunt sluiten als je minder dan 1,80 meter lang bent, en waarvan de scharnieren niet hoeven te worden opgeblazen als je onverhoopt op je dak belandt.

Kun je de Mercedes-AMG GT R Pro elke dag gebruiken?

Ja, best. En goed gezien – deze AMG GT is zeker niet de versie waarmee je elke dag in de file wilt komen te staan. Deze twee auto’s zijn met afstand de meest hardcore Mercedessen van hun generaties voor op de openbare weg. Beiden deden mee aan TopGear-performancetests in de jaren waarin ze te koop kwamen (2013 en 2019). De formule is hetzelfde – licht, stijf, veel downforce – en ze rijden ook hetzelfde, namelijk echt fantastisch.

Wat kost de SLS Black Series vandaag de dag?

Veel. Mercedes bouwde er maar 50 van. Deze, die nog steeds eigendom is van de fabriek, werd een paar jaar geleden getaxeerd op een kleine 700.000 euro. En weet je wat? Dat zou ik er ook graag voor betalen, mocht ik het geld hebben althans.

Wat heb je gerookt?

Michelin Cup 2-banden, vooral. Stuw je de oude 6,2-liter V8 zonder turbo’s (die Mercedes nog altijd gebruikt in de GT-racewagens) op naar de rode lijn bij 8.000 tpm (800 tpm meer dan standaard), dan krijg je een ervaring die elke rechtgeaarde autoliefhebber minstens eens in zijn of haar leven moet hebben gehad alvorens te sterven. In het geval van de Black gaf Mercedes de V8 onder meer een groter inlaatspruitstuk, een high-lift nokkenas, lichtere lagers en stijvere drijfstangen, en schiep zodoende een van de beste motoren aller tijden. Dat willen niet zeggen dat de GT R Pro met z’n 4,0-liter twin-turbo V8 niet geweldig is – want dat is hij wel – maar je lacht toch net iets minder hard en trouwens ook net iets minder vaak.

Zijn ze intimiderend om in te rijden?

Dat zijn ze dan ook, vanwege hun onmogelijke breedtes, krankzinnige proporties en verbluffende vermogens. Ze zijn eigenlijk teveel van het goede voor de openbare weg, en als je daar rijdt moet je je scheurmomenten even zorgvuldig kiezen als de naam van je eerstgeboren kind. De Pro is duidelijk de snellere van de twee maar, dankzij de slimme negentraps tractiecontrole, ook de makkelijker te rijden auto van de twee. De Mercedes-AMG SLS voelt heerlijk aan in je handen, als een soort automobiele was. Natuurlijker dan de Mercedes-AMG GT R Pro ook, en daarnaast prachtig gedempt, en hij is – mits je ‘m met respect behandelt – echt totaal betrouwbaar.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)