
Tja, als iedereen je auto een tank noemt, dan kun je maar beter op zoek gaan naar een motor die bij die geuzennaam past. Iets met twaalf cilinders, het liefst. De geschikte kandidaat vond Volvo-rijder Sander in de M120-motor van Mercedes. Dat is een 6,0-liter V12 zonder turbo’s die in de oude S-klasse lag, goed voor ongeveer 400 pk.
‘Ik heb altijd een zwak gehad voor de 740/940, mijn ouders hebben altijd Volvo’s gehad (en nog steeds). Deze auto was m’n eerste auto, ik heb ‘m nooit weggedaan. Het idee van zo’n oude Volvo met een grote motor, maar waar je van buiten weinig aan ziet, heb ik altijd mooi gevonden. Helaas moest ik er grotere wielen op zetten omdat ze anders niet om de remmen heen pasten’, vertelt Sander aan TopGear.
De Mercedes-V12 in deze Volvo 740 is aangepast
Voor de gasrespons, maar voornamelijk voor de oren, monteerde Sander drie setjes kelken van de Suzuki GSX-R als luchtinlaten. De voorremmen komen van een Porsche Cayenne Turbo en de automatisch transmissie komt van Mercedes, maar dan wel met flippers achter het stuur. De achteras komt uit een Volvo 780 en het differentieel weer van een E36-generatie 3-serie.
‘De motor heeft origineel 408 pk en 580 Nm. Maar met de inlaat met ITB’s [individual throttle bodies, red.] en de uitlaatspruitstukken die ik gemaakt heb, zal er zo rond de 450 uitkomen, verwacht ik’, zegt Sander. ‘De 0-100-tijd? Geen idee, maar waarschijnlijk ergens tussen de 4 en 5 seconden. Origineel weegt hij zo’n 1.350 kilo, daar is nu zo’n 200 bijgekomen denk ik’, vertelt de klusser.
De Volvo 740 met Mercedes-V12 had eigenlijk al klaar moeten zijn, maar door corona liep het project wat vertraging op. ‘Hopelijk is hij volgend jaar klaar en kan ik hem laten keuren bij de RDW. En dan de weg op’, vult Sander aan. Later wil hij er misschien nog een handbak in monteren, maar hij wil eerst de nodige kilometers met de omgebouwde Volvo gaan rijden.
Meer van TopGear


Dringende oproep: remmen bij ‘het veiligste merk ter wereld’ kunnen er plotseling helemaal mee ophouden

Als je nu een Volvo van 83.500 euro koopt, krijg je een auto die helemaal niet af is

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs (maar voor ondernemers kan het interessant zijn)

De 240 is na 30+ jaar ingehaald als bestverkochte Volvo ooit – dit is de nieuwe recordhouder

2,5 miljoen bestaande Volvo-klanten krijgen gratis een upgrade voor hun auto

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Nissan Micra met V6 even opgelapt voor introductie nieuwe, eh, Nissan Micra

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Waarom deze Mini Cooper maar liefst 200.000 dollar moet kosten

Zullen Subaru-fans boos of blij zijn als ze horen welke motor in deze Impreza ligt?

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Nieuwe auto’s zijn indrukwekkend, maar oude auto’s kun je tenminste nog zelf repareren

Als je iets eerder was, had jij op deze auto 16,5 miljoen euro kunnen verdienen

Regering van België wil oldtimers meer vrijstellingen geven in milieuzones

Statistieken bewijzen waarom het onzin is dat de oldtimerregeling stopt

VIDEO: Er staan allerlei bijzondere raceauto’s in de geheime opslag van Porsche

Met deze kit geef je een moderne Japanse auto de looks van een oude Amerikaan

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

Geen maximumsnelheid in Nederland? Dat kan prima, volgens dit onderzoek

Helemaal zelfstandig rijdende vrachtwagens lopen tegen een grappig probleem aan in de VS

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal

Pas op: op deze dag is de volgende week de beruchte Flitsmarathon in Nederland (én de rest van Europa)

https://youtu.be/iucLbmZAXyQ was het originele blok Waar je makkelijk 700+ PK kunt uithalen niet meer te redden dan?
Mooi projekt, ik zelf heb een BMW 5 serie E34 met een V12 erin gebouwd, van buiten zie je er niks van alleen een kenner ziet de vierkante uitlaatpijpjes van de 750. een filmpje staat op mijn instagram: jhclassiccarsandbikes