Leuk project: Mercedes-V12 in Volvo 740

Hetzelfde blok dat in aangepaste vorm in de Pagani Zonda ligt

Foto('s): Sander GroenendijkMercedes-V12 in een Volvo 740
Foto('s): Sander GroenendijkMercedes-V12 in een Volvo 740
Foto('s): Sander GroenendijkMercedes-V12 in een Volvo 740
Mercedes-V12 in een Volvo 740
Foto('s): Sander GroenendijkMercedes-V12 in een Volvo 740
Foto('s): Sander GroenendijkMercedes-V12 in een Volvo 740
Foto('s): Sander GroenendijkMercedes-V12 in een Volvo 740
Foto('s): Sander GroenendijkMercedes-V12 in een Volvo 740
Foto('s): Sander GroenendijkMercedes-V12 in een Volvo 740
Mercedes-V12 in een Volvo 740
Mercedes-V12 in een Volvo 740
Mercedes-V12 in een Volvo 740
Mercedes-V12 in een Volvo 740
Mercedes-V12 in een Volvo 740
Mercedes-V12 in een Volvo 740
Mercedes-V12 in een Volvo 740
Mercedes-V12 in een Volvo 740
Mercedes-V12 in een Volvo 740

Tja, als iedereen je auto een tank noemt, dan kun je maar beter op zoek gaan naar een motor die bij die geuzennaam past. Iets met twaalf cilinders, het liefst. De geschikte kandidaat vond Volvo-rijder Sander in de M120-motor van Mercedes. Dat is een 6,0-liter V12 zonder turbo’s die in de oude S-klasse lag, goed voor ongeveer 400 pk.

‘Ik heb altijd een zwak gehad voor de 740/940, mijn ouders hebben altijd Volvo’s gehad (en nog steeds). Deze auto was m’n eerste auto, ik heb ‘m nooit weggedaan. Het idee van zo’n oude Volvo met een grote motor, maar waar je van buiten weinig aan ziet, heb ik altijd mooi gevonden. Helaas moest ik er grotere wielen op zetten omdat ze anders niet om de remmen heen pasten’, vertelt Sander aan TopGear.

De Mercedes-V12 in deze Volvo 740 is aangepast

Voor de gasrespons, maar voornamelijk voor de oren, monteerde Sander drie setjes kelken van de Suzuki GSX-R als luchtinlaten. De voorremmen komen van een Porsche Cayenne Turbo en de automatisch transmissie komt van Mercedes, maar dan wel met flippers achter het stuur. De achteras komt uit een Volvo 780 en het differentieel weer van een E36-generatie 3-serie.

‘De motor heeft origineel 408 pk en 580 Nm. Maar met de inlaat met ITB’s [individual throttle bodies, red.] en de uitlaatspruitstukken die ik gemaakt heb, zal er zo rond de 450 uitkomen, verwacht ik’, zegt Sander. ‘De 0-100-tijd? Geen idee, maar waarschijnlijk ergens tussen de 4 en 5 seconden. Origineel weegt hij zo’n 1.350 kilo, daar is nu zo’n 200 bijgekomen denk ik’, vertelt de klusser.

De Volvo 740 met Mercedes-V12 had eigenlijk al klaar moeten zijn, maar door corona liep het project wat vertraging op. ‘Hopelijk is hij volgend jaar klaar en kan ik hem laten keuren bij de RDW. En dan de weg op’, vult Sander aan. Later wil hij er misschien nog een handbak in monteren, maar hij wil eerst de nodige kilometers met de omgebouwde Volvo gaan rijden.

Reacties
  1. Ruud zegt op 17 oktober 2020 om 22:28:

    https://youtu.be/iucLbmZAXyQ was het originele blok Waar je makkelijk 700+ PK kunt uithalen niet meer te redden dan?

  2. Jeroen van Harten zegt op 15 oktober 2020 om 19:21:

    Mooi projekt, ik zelf heb een BMW 5 serie E34 met een V12 erin gebouwd, van buiten zie je er niks van alleen een kenner ziet de vierkante uitlaatpijpjes van de 750. een filmpje staat op mijn instagram: jhclassiccarsandbikes

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws