Het zijn barre tijden voor de liefhebber. Dankzij downsizing en elektrificatie is de factor ‘beleving’ steeds minder aanwezig. Voor een normale Mercedes zoals de A 180 of C 200 maakt dat niet zoveel uit, maar wel voor de grotere, dikkere, duurdere en sportievere modellen. Bij Mercedes is dat vooral het geval. Meer dan bij andere merken zijn die V8-motoren een belangrijk onderdeel van de beleving. Volgens de Mercedes baas Michael Schiebe valt dat heel erg mee en gaat het klanten niet om die V8.
Tegen het Britse Autocar zegt hij: ‘Klanten die naar het merk kwamen vanwege de V8, deden dat niet alleen vanwege de motor. Ze kwamen naar AMG voor de technologieën die we in de auto’s stoppen. Als het om elektrisch rijden gaat, ben ik er vrij zeker van dat ze over zullen stappen, omdat het het nieuwste en beste zal zijn dat je kunt krijgen.’ Het is dus niet een gevalletje Stockholm-syndroom, hij denkt echt dat de Mercedes-AMG V8-liefhebbers overstappen en het gaan waarderen.
Waarom is het een gewaagde uitspraak?
Dat is een bijzonder gewaagde uitspraak. Mercedes heeft namelijk juist de grootst mogelijke moeite om de C 63 te slijten aan klanten. Die auto zit bomvol technologie en is de modernste auto in zijn klasse. Toch kiest men voornamelijk voor de BMW M3, waarschijnlijk omdat deze auto nog een zescilinder heeft. Op dit moment staan er zo’n tien exemplaren in Nederland op kenteken, erg weinig voor een auto die al meer dan een jaar leverbaar is.
Goed nieuws voor Mercedes V8-liefhebbers
Het zijn allemaal verwarrende berichten. Op dit moment is AMG namelijk druk aan het testen met de CLE 63 AMG. Naar verluidt zou deze aanvankelijk dezelfde aandrijflijn krijgen als de C 63 (de CLE is immers een tweedeurs C), maar hebben ze halverwege de ontwikkeling toch maar besloten de V8 te gaan gebruiken. We weten dus wat de uitspraken van meneer Scheibe waard zijn als ze het doek van de CLE 63 trekken. De geruchten dat de C 63 toch een V8 kreeg, bleken niet te kloppen (tot nu toe althans)
Lees ook: Er zijn slechts 3 exemplaren van de AMG C 63 met viercilinder verkocht, BMW gaat veel beter
Nu zit er wel een kleine logica achter van Mercedes. Het idee was dat de sedans populair zijn in Azië, terwijl de Amerikaanse klant nog graag een V8 heeft. In China bijvoorbeeld is de motor veel minder relevant voor de klant dan voor de Westerse en Amerikaanse klant. Dat is allemaal leuk en aardig, maar dan zouden wij graag een zes-in-lijn willen. Kan dat?
MG70 heeft op 8 oktober 2024 geschreven:
Grappig artikel voor mij om te lezen.
Heb namelijk een goed jaar geleden mn CLS500 (1e model, in mijn ogen de mooiste) verkocht en ben overgestapt op een Model X P90D. Het is echt mind blowing hoe snel die bijna 2,5 ton naar 100km/h gaat. (4 seconden)
Kon mn V8 niet aan tippen.
Maar de CLS had een veel betere wegligging in de bochten (de X is een kleine vrachtwagen).
Al met al, met alle techniek / snufjes in de Tesla ben ik toch heel happy met mn keuze (rij veel kms en ben gek op techniek). Maar ooit, als de ruimte er is, komt er weer een CLS500 1e generatie in de garage naast te staan. Tot die tijd rijden we heerlijk met de Tesla 😉
EC Dubost heeft op 3 oktober 2024 geschreven:
Ik vrees dat meneer Schiebe een tekort heeft aan realiteitszin.
Frank heeft op 3 oktober 2024 geschreven:
Ik vrees dat je daar gelijk in hebt, maar voor de waarde van mijn c63s (V8) is het niet slecht. Alleen bij crash zal ik moeten overstappen naar een GT3RS.