
Caterham leeft. Volgend jaar komen de Seven 485 en 485 CSR uit, maar als voorafje komen ze met deze nieuwe Caterham Seven 340. Deze nieuwe 340 vervangt de 275 en voegt gelijk extra vermogen toe. En het goede nieuws is: deze auto komt ook naar Nederland en België. Naast Europa stuurt het merk de auto ook naar Japan.
Caterham ziet af van de 1,6-liter motor en stapt over op de atmosferische 2,0-liter Duratec-motor van Ford. In de kitcar-kringen al enkele jaren een populaire keuze. Uit deze viercilinder haalt Caterham 173 pk en 175 Nm. De topsnelheid van de Caterham Seven 340 is 209 km/u. De 485 en 485 CSR die volgend jaar uitkomen, halen uit dezelfde motor 237 pk en 206 Nm.
De 340 is daarmee 37 pk sterker dan de uitgaande 275 en hij kan nog altijd een lichtgewicht genoemd worden met een gewicht van ruim 500 kilo. Het gewicht van 340 hangt af van welke versie je kiest en welke extraatjes je op de auto laat zetten.
De Caterham Seven 340S en 340R
Je hebt de keuze uit twee pakketten: het S-pakket en het R-pakket. De 340S is afgesteld voor de weg, krijgt 14-inch lichtmetalen velgen en heeft een volwaardig windscherm. De 340R is meer op het circuit gericht. Hij staat op 15-inch lichtmetalen velgen, heeft een sperdifferentieel, racestoelen en twee kapjes die de lucht – en bij behorend insecten – uit je gezicht moeten houden in plaats van de voorruit.
Je kunt nog een berg aan toevoegingen aanvinken zoals een rolkooi, verschillende stickers en een zwikje koolstofvezel onderdelen. Zonder die aanpassingen kost de Caterham Seven 340S je tenminste 45.700 euro zonder Nederlandse belastingen. Voor de R ben je 1.500 euro meer kwijt. Wat de 485 volgend jaar moet gaan kosten is nog niet bekend. De vraag is: heb je nog een aantal maanden geduld of koop je nu deze 340?
Meer van TopGear


Caterham Seven 170S review: Hoe rijdt de goedkoopste Caterham van nu?

Caterham Super Seven 1600

Caterham Seven SuperSprint

Ariel Nomad vs Caterham Seven vs BAC Mono

Caterham Seven Sprint

Klein automerk lost groot probleem van Tesla op (voor de sportieve rijder)

Yamaha, dat je kent van de Volvo-V8, gaat weer automotoren bouwen (maar niet zoals je hoopt)

De Caterham Project V heeft een achterbank zoals je hem nog nooit eerder zag

Caterham bestaat 50 jaar! Hier tien feitjes over het Britse automerk

Deze betaalbare roadtrip door Engeland kost je maar 350 euro

Caterham Seven 170S review: Hoe rijdt de goedkoopste Caterham van nu?

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Op deze bizarre wijze kun je je eigen gestolen auto weer terugkopen

Op deze slimme manier maakt een automerk twee keer winst op één auto

Hoe rijdt de brute Land Rover Defender Octa met de V8 van BMW? (review)

Wat is de beste milieuvriendelijke GT? De Bentley Continental GT of Maserati Granturismo Folgore (review)

Waarom deze nieuwe ‘goedkope’ Bentley precies de versie is die je wilt

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Dit zijn auto’s waarbij de goedkoopste uitvoering eigenlijk de beste keuze is

Er is één land ter wereld waar geen muggen voorkomen (en het is perfect voor een roadtrip)

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

‘Waarom zou je niet gewoon een nieuwe auto in Duitsland kopen als ze daar veel goedkoper zijn?’

Deze bekende auto’s hadden eigenlijk compleet misleidende namen
