Voordat je begint te dagdromen: laat de lekkere motoren gewoon in de auto zitten. Nu de dagen van de benzinemotor geteld zijn, ga je over een paar jaar spijt krijgen dat je de V8 van je Mustang hebt vervangen. Maar heb je een astmatische driecilinder of een walmende turboloze diesel, overweeg dan gerust een EV-conversie. We kunnen bijna geen betere bedenken dat deze piepkleine elektromotor van het nieuwe automerk Lucid Motors. Die moet werkelijk overal inpassen.
Later dit jaar wil Lucid Motors de eerste elektrische auto’s gaan leveren in Europa, maar deze week gunden ze al een kijkje tijdens een evenement in Amsterdam. Op het evenement stonden de onderdelen tentoongesteld en het eerste wat ons opviel, was hoe klein de elektromotor eigenlijk is. Qua formaat zou je hem kunnen meenemen in het vliegtuig – qua gewicht wordt het lastiger. De volledige Electric Drive Unit (dus inclusief differentieel) weegt 74 kilo.
De elektromotor is niet los te koop
De elektromotor produceert 670 pk en de Dream Edition heeft twee van deze units, samen goed voor 1.111 pk (je mag het niet bij elkaar optellen). Om de motor aan te sturen heb je een ‘Wunderbox’ nodig en uiteraard de accu van 900 Volt. Lucid legt 18 tot 22 van deze accumodules in de Lucid Air. Helaas zijn er op dit moment nog geen plannen om de elektromotor van Lucid los aan te bieden voor liefhebbers om een EV-conversie te doen.
En dat is best jammer, want dankzij het compacte formaat zou de elektromotor werkelijk overal inpassen, tot aan een Canta aan toe. Kijk maar naar de vergelijking hierboven. Een Canta met 670 pk – dat willen we zien. Overigens meldt een woordvoerder van Lucid aan TopGear dat er wel heel veel interesse is in de Electric Drive Unit – dus wie weet dat er in de toekomst wel een mogelijkheid is om de piepkleine motor in een Toyota Aygo te bouwen. Klinkt ook leuk.
Deze Hellephant-V8 met 1.000 pk kun je wel bestellen
Voor wie nog eventjes aan de benzine wil blijven
Madman heeft op 17 november 2022 geschreven:
Doe toch gewoon eens een Opel Kadett motortje met 100pk voor een normale prijs en een range van 300km.
Daar kunnen we wat mee.
Mike heeft op 16 juli 2022 geschreven:
Zie ook dit:
https://www.msn.com/nl-nl/geldzaken/nieuws/zelfs-musk-onderschatte-hem-wie-is-wang-chuanfu-de-maffe-professor-achter-elektrische-autoreus-byd/ar-AAZDz82?cvid=b8df453252a241a3878c5e75eeac846f
Mike heeft op 16 juli 2022 geschreven:
Hallo Mattijn,
Bedankt voor het interessante artikel!
Citaat:
“De elektromotor is niet los te koop.”
Een misser van de allergrootste order van Lucid Motors!
China heeft (waarschijnlijk) al een complete auto gekocht, waar deze Lucid motor zich in bevindt.
Even de gehele auto kopen en de motor door de vele Chinese Research en Development afdeling(en) laten demonteren, verbeteren en namaken.
Om vervolgens deze elektromotor voor een veel lagere prijs op de markt te brengen voor iedereen die zo’n motor wil kopen. Dag voorsprong Lucid Motors…
Ik weet nog hoe schokkend onwetend en oerdom Elon Musk moest lachen om het Chinese elektrische automerk BYD
Elon Musk zei nog: “Ach, die chinezen zijn geen serieuze concurrent op het gebied van elektrische auto’s…
BYD heeft Tesla nu ruim ingehaald met grotendeels met (buitgemaakte gestolen) informatie en is nu de allergrootste elektrische auto fabrikant ter wereld!
Zie o.a.:
https://www.tijd.be/ondernemen/auto/byd-troeft-tesla-af-als-grootste-e-autobouwer-ter-wereld/10400100.html