Voordat je begint te dagdromen: laat de lekkere motoren gewoon in de auto zitten. Nu de dagen van de benzinemotor geteld zijn, ga je over een paar jaar spijt krijgen dat je de V8 van je Mustang hebt vervangen. Maar heb je een astmatische driecilinder of een walmende turboloze diesel, overweeg dan gerust een EV-conversie. We kunnen bijna geen betere bedenken dat deze piepkleine elektromotor van het nieuwe automerk Lucid Motors. Die moet werkelijk overal inpassen.

Later dit jaar wil Lucid Motors de eerste elektrische auto’s gaan leveren in Europa, maar deze week gunden ze al een kijkje tijdens een evenement in Amsterdam. Op het evenement stonden de onderdelen tentoongesteld en het eerste wat ons opviel, was hoe klein de elektromotor eigenlijk is. Qua formaat zou je hem kunnen meenemen in het vliegtuig – qua gewicht wordt het lastiger. De volledige Electric Drive Unit (dus inclusief differentieel) weegt 74 kilo.

De elektromotor is niet los te koop

De elektromotor produceert 670 pk en de Dream Edition heeft twee van deze units, samen goed voor 1.111 pk (je mag het niet bij elkaar optellen). Om de motor aan te sturen heb je een ‘Wunderbox’ nodig en uiteraard de accu van 900 Volt. Lucid legt 18 tot 22 van deze accumodules in de Lucid Air. Helaas zijn er op dit moment nog geen plannen om de elektromotor van Lucid los aan te bieden voor liefhebbers om een EV-conversie te doen.

En dat is best jammer, want dankzij het compacte formaat zou de elektromotor werkelijk overal inpassen, tot aan een Canta aan toe. Kijk maar naar de vergelijking hierboven. Een Canta met 670 pk – dat willen we zien. Overigens meldt een woordvoerder van Lucid aan TopGear dat er wel heel veel interesse is in de Electric Drive Unit – dus wie weet dat er in de toekomst wel een mogelijkheid is om de piepkleine motor in een Toyota Aygo te bouwen. Klinkt ook leuk.

Hellephant motor dodge

Deze Hellephant-V8 met 1.000 pk kun je wel bestellen

Voor wie nog eventjes aan de benzine wil blijven

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)