De EHS was een tijdje de enige MG die je in Nederland en België kon kopen met een verbrandingsmotor. Net als de aanstaande MG Cyberster moet je bij de overige modellen zelf de motorgeluiden erbij denken. Het Chinees-Britse automerk laat een nieuwe hatchback zien op de Autosalon van Genève en deze MG 3 is voor de afwisseling eens geen EV.

De nieuwe MG 3 heeft een 1,5-liter viercilinder benzinemotortje met 102 pk die wordt bijgestaan door twee elektromotoren. Samen met die e-motoren gaat het totale vermogen naar 195 pk en het koppel is 425 Nm. Waar sommige merken tegenwoordig zelfs een tientraps automaat hebben, krijgt de hybride MG 3 een automaat met slechts drie versnellingen.

Drie versnellingen klinkt weinig en als er alleen een benzinemotor was, dan zou het ongetwijfeld voelen alsof je altijd in z’n twee moet optrekken. Maar volgens MG doet de elektromotor het zwaarste werk en elektromotoren hebben over het algemeen geen versnellingen nodig. De benzinemotor ondersteunt met name de elektromotor en neemt het bij hoge snelheden over.

De hybride MG 3 kan helemaal elektrisch rijden

In de Sport-stand kan de MG 3 na acht seconden de 100 km/u aantikken. De topsnelheid is 170 km/u tenzij je de elektrische modus selecteert, dan is de topsnelheid 80 km/u. De stroom die daarvoor nodig is, komt uit een 1,83-kWh batterij die op 350 volt draait. De hybride MG 3 laad je dus niet op met een stekker; de benzinemotor laadt de batterij op en tijdens het remmen wordt er energie teruggewonnen.

MG claimt dat dit de snelste hybride in het zogenoemde B-segment is. Dit zijn dus de kleine hatchbacks. Deze claim geloven we gelijk, maar de specificering van hybride maakt het wel een beetje makkelijk. De Polo GTI is bijvoorbeeld een tikkeltje sneller, om nog maar niet te spreken over de Toyota GR Yaris. Al zal deze wel een stuk goedkoper zijn.

Het interieur van de MG 3

Vanbinnen is er een 7-inch bestuurdersdisplay en een 10,25-inch scherm op het dashboard. Daarnaast zijn zaken als de navigatie, Apple Carplay en Android Auto, vier USB-poorten, parkeersensoren en een camera áchter standaard. Het ziet er allemaal verder keurig uit. Grappig is dat het stuur een soort racestreep heeft, maar dan wel onderaan de hoepel.

MG deelt nog geen prijzen van de 3. Ook weten we nog niet wanneer we hem hier in de showroom mogen verwachten.

Reacties

  • dominiek heeft op 6 juli 2024 geschreven:

    Awel voor mensen die niet al teveel geld willen uitgeven voor een auto is dit wel de oplossingen denk ik, en tevens ben er zeker van dat de Chinezen de auto’s beter maken dan hier in Europa, maar helaas er zijn te weinig verdelers in Belgie vind ik. En ze zijn ook een stuk goedkoper en nu gaan de Europese en Japanners hun prijzen natuurlijk omlaag en vroeger was dit onmogelijk.

    Reageer
  • Ping pang pong heeft op 26 februari 2024 geschreven:

    Zoveelste Chinese gedrocht. Laat lekker daar…!

    Reageer
  • Fredje heeft op 26 februari 2024 geschreven:

    Elke nieuwe MG is nog lelijker dan de vorige!!

    • dominiek heeft op 6 juli 2024 geschreven:

      Er zijn nog lelijker modellen die hier in Europa nog verkopen en zijn die beter denk je en een bekend Frans merk kan maar 3 j garantie geven.

      Reageer
    Reageer
  • Doe maar niet heeft op 26 februari 2024 geschreven:

    Waarom bericht TG hierover? Niemand is geïnteresseerd in deze Chinese rommel. Het ziet er niet uit, is onveilig, zit vol spionage apparatuur, is gebouwd met gejat IP en rijdt als een natte krant.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear