Nee, het is nog niet bepaald zo dat je op elke Nederlandse straathoek een MG EHS ziet staan. Om je een idee te geven van hoe hij het doet: er werden er in maart dit jaar 55 verkocht, goed voor plaats 140 in de Verkoop Top eh… 293. De maand daarvoor haalde hij de Top 100 nog, maar ook maar net – plek 95, met 76 exemplaren. Groot was dan ook de verbazing toen we lazen welke auto bij onze vrienden aan de overkant van het Kanaal op de eerste plaats van de verkooplijst staat: diezelfde EHS. Huh? Zijn zij nou gek of zijn wij het?

De verklaring is, als zo vaak, vrij simpel. In Groot-Brittannië is hij er, net als in België trouwens, in twee varianten. Er is de HS, die een 1,5-liter benzinemotor heeft en met zijn vanafprijs van 23.495 pond (omgerekend zo’n 27.300 euro, in België beginnen de prijzen zelfs al bij 26.285 euro) strak geprijsd is. Want hij zit een paar duizend euro onder de andere midsize SUV’s, en dat telt in dit economische klimaat zwaar. Een absoluut koopje voor dit formaat auto, dus. En laat die versie in Nederland nou niet te koop zijn…

Voor de prijs van een MG EHS Luxury heb je ook iets van Kia of Hyundai

De tweede variant is de EHS, de hier figurerende plug-in hybride die meteen een forse klap duurder is; die begint bij 36 mille en deze Luxury is nog 3 mille duurder. Daarmee is ie ongeveer net zo duur als succesvolle concurrenten als de Kia Niro en Hyundai Kona, die je met dit soort prijzen echt niet van de troon gaat stoten.

Zeker omdat de MG EHS nou niet direct oogt als een spectaculair apparaat. Eerder nogal saai, en dan drukken we ons nog mild uit. Niets waarvan de buren de ene na de andere jaloerse blik jouw kant op zullen gooien. De motor is diezelfde 1.5 van de HS-uitvoering, maar dan gekoppeld aan een 123 pk sterke elektromotor en een accu van 16,6 kWh, waarmee je dik 50 kilometer volelektrisch kunt rijden. Meer dan genoeg voor het woon/werkverkeer van de meeste mensen.

De MG EHS voelt nogal goedkoop om te rijden, maar…

De eerste indrukken op rijgebied vallen niet mee. De besturing is vaag, de aandrijflijn mist raffinement en de vering en demping zijn stuiterig. Je zit hoog en begint altijd elektrisch, waarna de benzinemotor bijspringt als de snelheid oploopt. De samenwerking tussen het fossiele en elektrische gedeelte is echter niet erg soepel en de motor is op de achtergrond altijd grommend hoorbaar. Er is ook continu getril voelbaar door het stuur en de pedalen. Het voelt allemaal nogal… goedkoop.

Des te verrassender is het dat het interieur juist heel ‘premium’ overkomt, dankzij zacht aanvoelende materialen, veel details in chroom en – onze favoriet – frisseluchtinlaten die er als turbines uitzien. Er is voorin en achterin ook ontzettend veel ruimte, al is de bagageruimte nogal ondiep omdat daaronder nu eenmaal de batterijen wonen. Dat slokt toch wat liters op.

Wel een aardige caravantrekker

Als de badge op de neus je niks kan schelen en je kunt leven met het doorsnee uiterlijk en de saaie rijeigenschappen, dan heb je hier heus een nette familieauto aan. Daarnaast kun je, niet onbelangrijk in Nederland-caravanland, tot 1.500 kilo aan zijn optionele trekhaak hangen – dat redden niet al zijn concurrenten.

En zeker als je ook nog in overweging neemt dat je zeven jaar garantie krijgt, zou de MG EHS het best verdienen een paar (niet te veel, een paar is heus wel genoeg) plaatsjes op de Verkoop Top Zoveel te stijgen.

Specificaties MG EHS Luxury (2023)


Motor
1.500 cc
viercilinder turbo hybride
258 pk
370 Nm
Aandrijving
voorwielen
10v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 6,9 s
top 190 km/u
Verbruik (gemiddeld)
1,8 l/100 km
43 g/km CO2 (A label)
Afmetingen
4.574 x 1.876 x
1.664 mm (l x b x h)
2.722 mm (wielbasis)
1.737 kg
37 l (benzine)
448 l (bagage)
Prijzen
€ 40.385 (NL)
€ 40.385 (B)

Reacties

  • MG EHS rijder heeft op 20 augustus 2023 geschreven:

    Ik ervaar het al 2 jaar als een hele fijne auto.
    Het enige minpunt is van Mossel die deze auto,s levert.
    Een verschrikkelijk klantonvriendelijk bedrijf waar gewoon niet op normale wijze mee gecommuniseerd kan worden over b.v.servicebeurten of storingen.
    E.e.a.wordt wel opgelost maar met wachttijden van meer dan een maand.

    • Ikke heeft op 21 augustus 2023 geschreven:

      Enige minpunt zijn die gewetenloze mensen die in die gare bakken rijden.

      • @ikke heeft op 21 augustus 2023 geschreven:

        Medeschuldig aan Chinese spionage in Nederland.

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Gregor heeft op 19 augustus 2023 geschreven:

    Een paar duizend jaar inteelt heeft die Engelsen een beetje raar gemaakt. Wij hebben wel gezond verstand en willen het product van een kwaadaardig regime niet.

    • Philippe heeft op 9 december 2023 geschreven:

      Onnozelaar, alsof het in dictatoriaal Europa beter is

      Reageer
    Reageer
  • Johnny heeft op 18 augustus 2023 geschreven:

    Er zijn altijd 2 dingen die ik mij afvraag als ik dit misbaksel zie rijden:

    Hoeveel Oeigoeren hebben hieraan moeten werken in hun strafkampen?

    Hoeveel van de technologie in deze auto is gejat van Westerse merken?

    Heeft iemand hier een antwoord op?

    • James van der bunt heeft op 30 september 2023 geschreven:

      Vraagt zich dat ook af als u lekker uw zonne-energie opvangt of op iPhone kijkt of lekker in u tesla rijdt. Schijnheilig vindt ik dit uw weet niet waar u het over heeft. Weet u wat dhr musk zijn fabrieks personeel verwijt dat ze geen 996 wil draaien

      Reageer
    Reageer
  • Nederlander heeft op 18 augustus 2023 geschreven:

    Misschien hebben wij wel enig moraal. Met goed fatsoen kan je niet meer iets kopen wat er op gericht is om ons kapot te maken. Zie de link in de andere reactie.

    Reageer
  • Fck China heeft op 18 augustus 2023 geschreven:

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)