TopGear rolt net uit de nieuwe MG Marvel R. In TopGear Magazine 196 vind je het complete testverslag, hier alvast de highlights.

Testobject: MG Marvel R
Uitvoering: Performance
Locatie: Nederland
Weersomstandigheden: Saai, grijs – ook op de eerste dag van de herfst typisch Nederlands zomerweer

MG Marvel R?

Yep – dit is na de (met heel stille trom geïntroduceerde) ZS EV en de (al net zo geluidloos verschenen) EHS het derde model dat MG in Nederland lanceert. Dit keer pakken ze het wat anders aan, want dit is hun topmodel, waar ze een hoop van verwachten.

Wacht even. MG – hoe zat dat ook alweer?

MG is in principe een stokoud merk. Het werd in 1924 in Longbridge, Engeland opgericht door William Morris – de letters staan dan ook voor Morris Garages. Het werd vooral bekend door betaalbare, maar sportieve open tweezitters als de MGA, MGB en MG Midget. Nadat British Leyland het merk had gekocht en (zoals alles wat het aanraakte) zorgvuldig had gesloopt, kwam het bij Rover terecht. Dat deed, zelf inmiddels overgenomen door BMW, een poging tot een revival, met bijvoorbeeld de MG F. In 2005 werd de failliete boedel verkocht aan China, waar het uiteindelijk terechtkwam bij SAIC. Dat staat voor Shanghai Automotive Industry Corporation; het bedrijf is de grootste autofabrikant van China en de nummer twaalf in de wereld. Het maakt onder andere auto’s voor Volkswagen en General Motors.

Da’s geen verkeerde!

Nee, je kunt als dood merk zeker slechter terechtkomen. Zeker omdat SAIC besloot dat MG het merk werd waarmee ze de sprong naar Europa maar eens moesten wagen. En je kunt duidelijk zien dat ze daar in Shanghai wel eens eerder een auto hebben gebouwd: de MG Marvel R zit op elk vlak prima in elkaar.

Ah, ja, de MG Marvel R, daar hadden we het over. Wat is het?

Een SUV, natuurlijk. En een elektrische, natuurlijk.  Het is een groot ding – denk Skoda Enyaq/VW ID.4, en dan een paar centimetertjes erbij. Grappig detail is dat SAIC wel een designstudio in MG’s geboorteplaats Longbridge heeft overgehouden/neergezet. Dit om ervoor te zorgen dat hun Chinese product wel zou aansluiten bij de Europese smaak. Zo slim zijn ze wel.

Hij ziet er niet verkeerd uit, toch?

Nee, prima zelfs. Het is typisch zo’n auto die je objectief gezien nooit lelijk kunt noemen. Het wordt echter wel een beetje generiek, allemaal, met die elektrische SUV’s. Dit had ook een Kia kunnen zijn, of een Aiways, of iets anders zonder echt eigen gezicht. Maar inderdaad: mooi ding hoor.

Kan ie ook wat?

Zeker. De accu is altijd 70 kWh groot, genoeg voor een acceptabele actieradius. Die verschilt al naar gelang je de achterwielaandrijver wilt (402 kilometer) of de vierwielaandrijver (370 kilometer). Voor je op basis daarvan je keus al gemaakt hebt: er zijn meer verschillen. Zo heeft de eerste twee elektromotoren en 180 pk en 410 Nm, de tweede heeft er drie, en 288 pk en 665 Nm. Een sprintje naar 100 km/u duurt respectievelijk 7,9 seconden en 4,9 seconden.

Doe mij die tweede maar!

Dachten wij ook. Die hebben we dus gereden en dat ging prima. Hij is uiteraard rap zat, stil, comfortabel en ruim. Met bochten heeft ie geen enkele moeite en ook de besturing hebben we beslist vager en non-communicatiever meegemaakt. Het enorme staande scherm laat zich makkelijk bedienen, al hadden we een beetje ruzie met de Apple CarPlay-navigatie. Niet iets wat je de MG Marvel R kwalijk kunt nemen. Hij zit stampvol hulp-elektronica, heeft standaard een panoramadak, stoelverwarming, 19-inch wielen en een warmtepomp, allemaal van die dingen die je wilt. Het enige dat we nog konden bedenken, was een head-up display – laten ze dat nou net niet hebben. Verder: niets te wensen. Nou ja, de bagageruimte is oké, maar niet meer dan dat. Door al het spul onder de vloer zul je hoog moeten tillen en hou je 357 liter over. Dat steekt nogal schril af tegen de 585 liter van voornoemde Enyaq.

Maar kan ik qua onderhoud dan wel ergens terecht?

Ja hoor. MG is hier terechtgekomen onder de vleugels van Van Mossel, inmiddels alleen maar de grootste dealergroep van Nederland. Die hebben vijf (worden er meer) speciale MG-vestigingen uit de grond gestampt. En veel onderhoud zul je toch niet nodig hebben, want elektrisch. En zeven jaar volledige garantie. Dus…

Oké – wat kost die MG Marvel R?

Dat is nog niet helemaal duidelijk. Het zou moeten beginnen ‘rond de 40.000 euro’, waarbij wij vermoeden dat het daar één euro onder uit zal komen. Dat zou echter voor de Comfort-versie zijn, waarvan nog niet zeker is of die wel naar Nederland komt. Waarschijnlijk komen hier (in oktober, december) alleen de volgepakte achter- en vierwielaandrijver, waarvoor je dan moet denken aan respectievelijk 45k en 50k. Dik geld, maar wel concurrerend.

Ik hoor nog een ‘maar’ aankomen…

Nou nee. Ja. Nee. Of toch. Het voor ons autojournalisten vervelende is dat dit wéér zo’n elektrische SUV is waar je met goed fatsoen nauwelijks iets op aan te merken kunt hebben. Het is gewoon prima, dik in orde. En grosso modo exact hetzelfde als wat we de afgelopen maanden hebben gereden. Het onderscheid wordt steeds moeilijker te maken – de lol gaat er een beetje af, zo. Maar goed, ons probleem – daar hoeft geen consument zich druk over te maken, natuurlijk…

Reacties

  • Jopie heeft op 3 september 2021 geschreven:

    Alibaba autotje lekker kopen bij ACTION!

    Reageer
  • No more China heeft op 3 september 2021 geschreven:

    We don’t want your government subsidized exports. We want level playing field.

    Reageer
  • Voor de mensenrechten heeft op 3 september 2021 geschreven:

    Helemaal mee eens!!!

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)