Je kent hem misschien nog wel als het gekke karretje van Steve Urkel uit Family Matters. Of je kent de Isetta gewoon als Isetta, want de auto is ook zonder rolletje in een komedieserie al bijzonder genoeg. Voorop is maar weinig ruimte voor een enorme grille, dus BMW maakt zelf geen moderne versie van de Isetta, maar het Zwitserse Microlino wel. En het karretje komt dit jaar nog naar Nederland.

Louwman gaat de moderne Isetta in Nederland verkopen. De organisatie ken je van Toyota, Lexus en sinds kort ook van BYD. De kleine Microlino heeft de deur aan de voorkant en je kunt er met z’n tweeën in zitten. En dan heb je ook nog ruimte voor drie kratten bier. Je mag kiezen uit drie verschillende batterijen. Eentje met 95 kilometer actieradius, eentje met 175 kilometer en de laatste komt 230 kilometer ver.

Het grote verschil met een Opel Rocks-e of een Fiat Topolino is dat deze Microlino 90 km/u haalt. Dat is twee keer zo snel als de eerdergenoemde voertuigen. En dat betekent weer dat je een B-rijbewijs nodig hebt om de nieuwe tweezitter te besturen. Officieel is het een voertuig in de categorie L7e. In deze categorie valt de Renault Twizy (die 80 km/u kan) ook.

De producent noemt het overigens zelf een mix van een motorfiets en een auto. Hij weegt zo’n 500 kilo (afhankelijk van de gekozen batterij) en de laadtijd is zo’n 4 uur in de meeste gevallen. Je zit trouwens naast elkaar in de Microlino. Heb je geen rijbewijs B? Dan kun je wachten of de Lite-versie naar Nederland komt. Deze is begrensd op 45 km/u en kan waarschijnlijk met brommer-rijbewijs bestuurd worden.

Wat is de prijs van een Microlino in Nederland?

In de configurator beginnen de prijzen van 17.990 euro. Dan heb je de Urban met 91 kilometer bereik en een vast dak. Voor 2.000 euro meer krijg je een auto met een schuifdakje en een stuur van nepleer. De duurste is de Competizione. Als je daar ook nog de grootste batterij in laat leggen, dan ben je net geen 25.000 euro kwijt.

Reacties

  • Dick heeft op 6 juni 2023 geschreven:

    Schattig, maar de kreukelzone ben je zelf. Ik heb ze 60 jaar geleden zien rijden, maar toen was de verkeersdrukte wel even anders in vergelijk met nu. Feitelijk zouden ze verboden moeten worden

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear