Kun je je het studiemodel van de Mini Aceman nog herinneren? Dat prototype werd twee jaar geleden onthuld. We vragen ons hard op af wat Mini in die twee jaar nog aan de auto heeft veranderd, want de productieversie lijkt sprekend op het studiemodel. Maakt ook niet uit, want nu is hij hier: de allereerste Aceman van Mini. Spreek je liever in Mini-gamma-taal, dan is dit de auto tussen de Cooper en de Countryman.

De Aceman heeft een verbeterde ophanging met een nieuw dempingssysteem en verbeterde stabilisatorstangen. Dat moet zorgen voor meer comfort, maar ook voor sportief weggedrag. Er zijn twee opties voor de aandrijflijn. Om te beginnen is er de Aceman E. Deze versie heeft en 42,5-kWh batterij die zorgt voor 310 kilometer actieradius en de 184 pk en 290 Nm sterke elektromotor maakt het mogelijk om in 7,9 seconden naar 100 km/u te gaan vanuit stilstand. Niet snel genoeg? Kies dan de Mini Aceman SE.

Specificaties van de Mini Aceman SE

De SE krijgt ook één elektromotor maar die is dan wel 218 pk en 330 Nm sterk. Hetzelfde sprintje als daarnet gaat in 7,1 seconden en de topsnelheid is 170 km/u (tegenover 160 km/u in de E). De batterij groeit mee met het vermogen naar 54,2 kWh. Daarmee zou je 406 kilometer ver kunnen komen. Opladen naar 80 procent kan zowel in de E als Aceman SE in een half uurtje.

Je kunt de Mini crossover bestellen in vier verschillende uitvoeringen: Essential, Classic, Favoured en JCW. De verschillen zitten met name in de kleurcombinaties van de lak. De John Cooper Works-versie is natuurlijk wat specialer met onder andere JCW-logo’s, grotere wielen, sportstoelen en een agressievere achterspoiler. Maar helaas is ie dus niet sneller.

Het interieur van de Mini Acemen is herkenbaar

Vanbinnen blijven de drie hoofdzaken in elke moderne Mini overeind: een 9,4-inch cirkelvormig oled-display, geinige tuimelschakelaars en een leuk stuur. Afhankelijk van welke uitvoering je kiest, kun je spelen met de stof en kleur van de bekleding. Optioneel verwerkt Mini er ook nog een panoramadak in voor wat extra daglicht. Op het gebied van opbergruimte is er een kofferbak van 300 liter die naar 1.000 liter groeit wanneer je de achterbank (bijna helemaal) plat legt.

De ster van het interieur moet wel Spike zijn. Dit is de virtuele viervoeter van Mini die je assisteert. Spike kan helpen bij het navigeren, het afspelen van muziek en bij het parkeren. Kom je vaak in dezelfde parkeergarage, dan kan Spike dit opslaan en automatisch de zijruit laten zakken wanneer je je pasje moet laten zien of een kaartje moet trekken. Het zou ook lekker zijn als Spike je ramen kan lappen, maar dat doet ie niet.

Je kunt ergens in juni de eerste zijn die een Mini Aceman bestelt. Je betaalt dan in Nederland minimaal 38.990 euro waar dus nog 2.950 euro subsidie van af gaat. Daarmee valt ie ook qua prijs tussen de elektrische Cooper (35.990 euro) en de elektrische Countryman (43.490 euro). In België zijn de prijzen nog niet bekend, maar die zullen wel tussen de 34.500 euro en de 46.250 euro liggen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)