Als je op vakantie bent geweest naar een exotisch land heb je vast weleens in een Toyota HiAce gezeten. De minivans worden in veel landen als taxi ingezet. Maar als je in een busje rijdt waar het halve land mee vervoerd wordt, wil je hem nog wel terug kunnen vinden in die massa. Een beetje alsof je een unieke sticker op je grijze reiskoffer plakt, zeg maar. De Zuid-Afrikaan James Redelinghuys ging wel heel ver met dat principe. Hij bouwde een minivan met V12 en de looks van een Lamborghini.
Een coole HiAce
‘Ik dacht dat het simpel zou zijn’, geeft James toe. ‘Helaas lijkt het erop dat ik een van de moeilijkste projecten ben aangegaan.’ Eerst was zijn plan om simpelweg een coole HiAce te maken. In maart 2017 kocht hij een standaard HiAce met dezelfde 2,7-liter motor als in de Hilux pick-up ligt. Die auto’s worden vaak getuned, dus dat moest geen probleem zijn. Grote turbo erop, vermogen tunen en klaar is Kees, toch? James zag echter een bodykit op het internet en daarna veranderden de plannen.
‘Er is een Japans bedrijf dat S.A.D. heet’, zegt James. ‘Ze maken geweldige Aventador-bodykits voor de HiAce. Die zag ik en ik wist meteen dat ik er een moest hebben.’ Nadat de kale onderdelen van de bodykit arriveerden, realiseerde hij zich dat de standaard motor niet krachtig genoeg was. Een 2JZ leek de oplossing. Je kunt er makkelijk eentje op de kop tikken en ze zijn eenvoudig te tunen. Maar dat plan werd al snel overtroffen.
Het plan voor de minivan met V12
James vertelt: ‘Ik werd wakker om 4 uur ‘s nachts en ik dacht: die 2JZ is niet genoeg. Ik heb een V12 nodig. Midden in de auto, net als bij een Lamborghini.’ Hij besloot daarom om een 5,0-liter V12 uit een Toyota Century te kopen. Vervolgens schafte hij twee turbo’s aan voor de V12, die het vermogen opkrikten naar 550 pk. Daar begonnen de problemen.
Je zou het misschien niet verwachten, maar een Toyota HiAce is niet ontworpen om een twin-turbo V12 aan te kunnen. Daarom heeft James al aardig wat onderdelen versleten. Hij zit inmiddels aan zijn derde motor (nadat hij er twee op de rollenbank opblies), zijn vierde ophangingsset en het tweede differentieel. Dat laatste is een LSD afkomstig uit een Mustang GT. Ook heeft de minivan met V12 al drie spuitbeurten gehad. De lak die er nu op zit, kost zes keer zoveel als de originele Aventador-verf.
Hij rijdt verbazingwekkend goed
Ondanks de dwaze aanpassingen rijdt deze HiAce nog verbazingwekkend goed. Het vermogen wordt opgebouwd als dat van een diesel. Pas als de turbo’s hun werk gaan doen, spurt de Toyota ervandoor. De vering is ook nog comfortabel en hij remt goed, wat ook een geruststelling is. Dus wie weet kan deze HiAce voor meer mensen als inspiratie dienen en komt er binnenkort een minivan met V12 voorrijden als je een Uber bestelt.
Leepu is geniaal.
Maar als het door Leepu (of familie van hem met dezelfde visie en skills) zou gemaakt zijn, dan zou je de HiAce er niet meer in herkennen.
Brandtje60 heeft op 2 oktober 2021 geschreven:
Gewoon omdat het kan
Kees heeft op 1 oktober 2021 geschreven:
Hopelijk zijn de remmen ook aan het nieuwe vermogen aangepast, anders is dit project snel total-loss.
Liefhebber heeft op 1 oktober 2021 geschreven:
Gemaakt door een neef van Leepu?
Sharky heeft op 4 oktober 2021 geschreven:
Leepu is geniaal.
Maar als het door Leepu (of familie van hem met dezelfde visie en skills) zou gemaakt zijn, dan zou je de HiAce er niet meer in herkennen.
Joost heeft op 1 oktober 2021 geschreven:
Azijnzeiker
@Joost heeft op 5 oktober 2021 geschreven:
Als je dit mooi vindt dan mankeert er serieus iets aan je ogen…