Het leven van een Mitsubishi-fan is niet zo eenvoudig meer. In de jaren 90 was er voldoende te genieten: denk aan Lancer Evolutions, de 3000 GT, sportieve Eclipse en FTO’s en fraaie Galants. Dan waren er ook nog de Ralliart-versies. Ralliart is voor Mitsubishi, wat Nismo is voor Nissan. Het is de divisie die de snelle en sportieve auto’s nog sneller en sportiever maakt. Goed nieuws voor de liefhebbers van dat genre auto’s: de Mitsubishi Colt Performance is hier.
Het is zeker niet een opvolger van de Lancer Evo, maar het is in elk geval een poging om iets te maken dat nét iets sportiever is, dan wat er nu in de showrooms staat. De basis is de Mitsubishi Colt, wat eigenlijk weer een Renault Clio is. Er is een Mitsubishi van gemaakt door het logo en de badge aan te passen. Maar bij Mitsubishi Tsjechië dachten ze: ‘Daar kunnen wij nog wel wat van maken.’ En zo geschiedde.
Lijkt op Ralliart, is het niet
Het meest in het oog springende kenmerk van de Mitsubishi Colt Performance is de opvallende wrap. De wrap bestaat uit drie kleuren die in elkaar overlopen: wit, zwart, rood en weer terug naar wit. Op de zijkant van de auto staat heel groot en cursief: PERFORMANCE. Dat doet er geen twijfel over bestaan wat de intenties zijn van deze auto. Het opschrift Performance lijkt op het logo van Ralliart, maar Ralliart is op geen enkele manier verbonden aan dit project.
Maar er zijn meer wijzigingen dan alleen de opvallende wrap. Er is een dikke voorspoiler aan de voorzijde, die Colt Performance net eventjes wat meer überholprestige moet geven. Aan weerszijden zijn er ook opzetstukken voor de sideskirts, die de auto optisch net een beetje dikker moeten laten lijken. Tenslotte rolt de sportieve Colt op sportievere wielen. Het zijn heuse OZ’s Super Turismo GT in de maat 18 inch.
Is de Mitsubishi Colt Performance dan ook sneller dan standaard?
Ja. Het zijn niet alleen maar uiterlijke wijzigingen, deze Colt is aanzienlijk sneller dan standaard. De Colt Performance heeft maar liefst 27 procent méér vermogen dan standaard. Een kanttekening is dat de basisversie van de Colt slechts 100 pk levert. Een eenvoudige rekensom leert ons dat het vermogen nu 127 pk is. Het koppel bedraagt 222 Nm. De transmissie is een handgeschakelde zesbak en Mitsubishi pareert met de mededeling dat de auto slechts 1.097 kilo weegt.
Lees ook: Mitsubishi Colt review: Waarom zou je een Renault met Mitsubishi-badge kopen?
De auto gaat in productie, maar zal alleen verkrijgbaar zijn in Tsjechië. Ondanks dat de modificaties misschien iets mild zijn, is het wel goed om te zien dat ze in elk geval iets proberen. Er zijn niet veel sportieve B-segment hatchbacks meer. De GR Yaris is gaaf, maar extreem duur 81.795 euro. Ook een Polo GTI kost een serieus bedrag: 44.520 euro. Er lijkt dus wel degelijk ruimte te zijn voor een compacte sportieve hatchback die niet al te extreem is, zoals de Mitsubishi Colt Performance.
Wijsneus heeft op 16 december 2024 geschreven:
En toch vind ik “ Ralliart” echt zo’n naam en logo dat een verzinsel lijkt van Autoshop De Tijger in Tilburg ofzo.
(Niets ten nadele van autoshop De Tijger natuurlijk, maar je snapt het idee.)
Martin heeft op 16 december 2024 geschreven:
Ah, stickers..