Het Rijksmuseum in Amsterdam zet ook geen mes in de Nachtwacht om er telefoonhoesjes met ingebouwde selfielamp van te maken en zo een nieuwe doelgroep aan te spreken. Het schilderij heeft een grote historische waarde en daar blijf je gewoon van af. De keuze van Mitsubishi om de naam Evolution uit de archiefkasten te trekken en op een elektrische crossover te plakken, zet het ding direct op een grote achterstand.

Hoe groot is de schade? Mitsubishi plaatst drie elektromotoren in de e-Evolution: één op de vooras en twee achterop. Een grote rol is weggelegd voor de kunstmatige intelligentie: een leger aan sensoren neemt de veranderingen in de weg en het verkeer waar en ook de intentie van de bestuurder. ‘Het systeem coördineert de intentie van de bestuurder naadloos met de prestaties van het voertuig. Dat maakt het makkelijker en veiliger om het voertuig te besturen’. Klink als gebakken lucht, maar…

De Mitsubishi e-Evolution laat je beter rijden

‘Na het bouwen van een profiel met het niveau van de bestuurder, maakt het systeem een trainingsprogramma dat adviezen opleest en toont op een groot display’, aldus Mitsubishi. Zo kunnen bestuurders met veel én weinig ervaring snel de auto onder de knie krijgen en beter autorijden.

Als we het goed begrijpen, wil Mitsubishi alle slimme differentiëlen en systemen uit de Lancer Evolution nabootsen met een mix van kunstmatige intelligentie en hokus pokus. En dat kunnen we enkel toejuichen. Met wat geluk projecteert het systeem racelijnen op de weg, net als bij Gran Turismo Sport. Dat maakt een hoop goed (niet alles).

Of het is net alsof je moeder op de passagiersstoel zit en haar mond niet dichthoudt. Linksom of rechtsom: het blijft een elektrische SUV. Meh.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)